Ски полиция ще стяга скиорите на Банско

Ски полицаи на Банско. През новия сезон отговарящите за реда по пистите ще са в червени екипи. Снимка: Юлен

След като световни курорти като швейцарския Гринделвалд наложиха ограничение за скоростта по една от пистите до 30 км в час, а Андермат, Сейнт Мориц и Давос въведоха радари за засичане на скоростта, ски зона Банско също ще стяга нарушителите по пистите. Амбициите на курорта да наложи ред са свързани и с високите изисквания за предстоящите стартове за Световната купа по ски алпийски дисциплини при жените на 28 февруари (спускане) и на 1 март (супергигантски слалом), които връщат страната ни сред големите имена в ски спорта след повече от 20 години прекъсване.

Сигурността по пистите в Банско е задача на ски патрулите, които съществуват от 2003 година. До тази година за реда по трасетата с обща дължина 70 км, се грижеха десет души, но от новата година те ще станат 12. Разпределени по двойки, те следят за безопасността по пистите като съветват скиори и сноубордисти да карат разумно, на определените за това места и да не излизат в гората и на лавиноопасни места. Всичките 12 ски полицаи са отлични скиори, знаят как да създават ред и говорят отлично английски.

“Работата на ски полицаите е много,” казва Георги Попов, отговорник “Писти” в ски зона Банско. Само за миналия сезон Планинската спасителна служба на Банско е била търсена за помощ 664 пъти. 90 процента от случаите са свързани с инциденти на пистите като дори има два смъртни случая. Проведени са и 12 спасителни акции за помощ извън пистите. “Всеки ден всеки от патрулите има поне 10-15 случая, продължава Попов. Десетки скиори се качват за пръв път на ски, но се пускат по трудните писти. А опасностите идват не толкова от лоша екипировка или от необработените трасета. Най-опасни са скиорите и сноубордистите, които карат бързо. Те не могат да контролират ските, не могат да спрат, когато трябва, и са опасни не само за себе си, но и за околните.” Според експертите при сблъсък на трасетата по-застрашен е “удареният”, а не блъскащият го, защото този, който се е засилил, има време за реакция, а този, който е “уцелен”, не е подготвен. Специално проведени проучвания с краш тестове, подобни на автомобилните, показват, че карането със скорост, по-висока от 30 км в час, не е безопасно, а скорост над 50 км в час е потенциално смъртоносна. Затова някои от ски курортите по света като френския Куршвел например поставиха камери за наблюдение на пистите и предвиждат парични санкции за нарушителите, достигащи до 20 000 швейцарски франка.

Правомощията на ски патрулите на Банско са ограничени – те могат да предупреждават нарушителите, а при повторно нарушение да им отнемат картите за лифтовете. При по-крайни случаи, когато се стига и до бой, патрулите се свързват с полицаите, които също

Скиор се пуска извън писта на Банско. Най-опасни обаче са онези, които карат бързо без да се съобразяват с възможностите си. Снимка: Булфото

присъстват на пистите на Банско и те поемат нарушителите. Засега основната задача на ски полицаите е хората да разберат, че има ски полиция, за да бъдат по-внимателни. През новия сезон те ще бъдат с червени екипи с надпис “ски полиция” със специални значки на реверите. А онези, които искат да се свържат с тях, могат да го направят по всяко време чрез Планинската спасителна служба, която е в постоянна връзка с тях.

За да повиши сигурността по пистите, ски център Банско ще изгради специален „фън парк“, където ще отдели екстремните сноубордисти от скиорите и където те ще могат да скачат и да правят номера без да застрашават останалите. Ще бъде подобрена и маркировката по пистите. Трасетата, които се намират във високата част на планината, където няма дървета, ще бъдат ограничени по ширина със специални маркировъчни колове със знаци, с номера на пистите и със стрелки, които ще насочват скиорите. Маркировката по пистите е основната гаранция за сигурността, тъй като на картата на ски зона Банско всяко трасе е обозначено с различен цвят в зависимост от трудността му и всеки скиор може да прецени откъде да мине. А и скипатрулите няма как да наблюдават всички и да знаят кой колко може да кара.

Затова скиори и сноубордисти трябва да се съобразяват най-вече с възможностите си и да спазват приетия през 2002 от Международната ски федерация Кодекс за поведение на скиори и сноубордисти. Според шефа на патрулите Георги Попов е достатъчно да се съблюдават три основни правила: този, който кара отзад, трябва да пази хората пред него, тъй като те не виждат какво става зад тях; изпреварването е позволено и от ляво и от дясно, но с внимателна преценка на разстоянието и скоростта, с повишено внимание дали каращият отпред няма да спре внезапно; спирането е най-добре да става не в средата на пистата, а по възможност по краищата й. Ако се кара по този начин, работата и на ски полицаите, и на Планинската спасителна служба ще е по-малко.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.