СофияПловдивВарнаБургасРусе

За една конспирация на офицера на ДС в БНТ Нина Спасова

Георги Касчиев. Снимка: e-vestnik

Преди дни с решение No 55 Комисията по досиетата допълни, че и лицето Нина Стефанова Спасова е била щатен служител на IV управление на ДС (б. р. – Нина Спасова в последните години беше кореспондент на БНТ в Скопие, преди това шеф на новините в БНТ, кореспондент в Либия и др.). По волята на съдбата точно тази агентка на ДС навремето имаше  ключова роля в заговор срещу мен. Акцията бе разработена с вдъхновение, много професионално и толкова мащабно, че си заслужава да се разкаже за нея.

Заеманите от разкритите агенти длъжности показват, че основната им дейност е била активно да заблуждават и дезинформират обществото. С оглед на това, че за много хора и досега критерий за истина е аргументът “казаха го по телевизията” последиците от тази дейност са много сериозни и за съжаление се подценяват.

През юни 1997 г. бях поканен да заема поста председател на Комитета за използване на атомната енергия за мирни цели (б. р. – известен като КИАЕМЦ, сега на негово място е Агенцията за ядрено регулиране – АЯР). Заявената от мен политика включваше усилване на държавния контрол, безкомпромисност към авантюризма и нарушенията на безопасността и политика на откритост и прозрачност. Имах предвид, че над АЕЦ „Козлодуй“ имаше информационна завеса и за ставащите аварии нищо не се знаеше.

До 1990 г. всички кандидати за работа в АЕЦ се пресяваха от ДС, назначаваха се активисти на БКП, голяма част от инженерния и ръководния състав бяха руски възпитаници. Ако досиетата на ръководния персонал на АЕЦ и НЕК се отворят, със сигурност ще се окаже, че процентът на агентите на ДС ще е много по-голям от стандартния. Множеството руски агенти там са тема за друг разговор.

През 1998 г. вече бях успял да затегна контрола над АЕЦ и да дам гласност на редица инциденти без да пестя критики. Това ми създаде много врагове и нямаше как да е иначе. Получавах удари под пояса, прикрити и полуприкрити заплахи и предупреждения. Помня, че през пролетта на 1998 г. ме посети ядрен инженер с прякор Воблия, когото смятах за добронамерен. От името на някои хора ме посъветва настойчиво да престана да говоря за инцидентите. Приех го като съвет на добронамерени колеги, тогава нямах представа, че и той бил ченге. Явно това е било последното предупреждение.

На 28 май 1998 г. дадох интервю за програма „Хоризонт“ на БНР. В него дискутирах факти за злоупотреби и източване на средства от АЕЦ и коментирах две събития.  Казах, че има несвоевременно уведомяване на ръководството на централата, признаци за недобра квалификация, за невземане на своевременни мерки, за уведомяване на КИАЕМЦ със закъснение и т. н. Това беше поводът срещу мен да се разгърне мощна кампания. На другия ден вестник „24 часа“ на първа страница публикува статия с тенденциозно заглавие „Признават за две крити аварии в АЕЦ“, където значението на двата случая бе раздухано неимоверно много.

На 30 май вечерната информационна емисия на Канал 1 на БНТ е с редактор г-жа Нина Спасова. Излъчва се три минутно предаване, в което дикторка чете: “Днес британската телевизионна компания WTN разпространи по международния видеообмен репортаж АЕЦ Козлодуй… две аварии в централата…” Припомня се, че МААЕ отдавна е класирала четирите блока в Козлодуй като рискови. Материалът дава кадри от спокойна работа в АЕЦ „Козлодуй“, след което изведнъж показва румънски граничар и дозиметрист, който взема проби от водата, въздуха и почвата. След това следва поточна линия в румънски завод, който произвежда йодни хапчета. Внушението е, че в Румъния сега се готвят за ядрена авария в Козлодуй. Съобщава се за екип на гръцката телевизия, тръгнал към Козлодуй. От българска страна коментар няма.

На другия ден се обадих на моя румънски колега, който бе страшно изненадан от тази информация и категорично я опроверга. Изпратих съобщение до медиите за това, което никой не публикува. Изисках от БНТ излъчения материал, но бях уведомен, че е бил унищожен. След като случаят бе разплетен се оказа, че не е и го предоставиха.

Междувременно през следващите дни започнаха масови обаждания от типа: “Докога ще го търпите тоя, видяхте ли какъв международен скандал направи”, а агентите на ДС планомерно разпалваха истерията по медиите. По БНТ и БНР активно се изявяваха бившият енергетик Никита Шервашидзе, (агент на 2-ро управление на ДС), депутатите от енергийната комисия Рамадан Байрам Аталай (агент на СДУ-ДС с прякор “Вергил”) и Румен Овчаров (???), Красимир Каракачанов (агент на ДС с прякор „Иван“), както и други “защитници” на АЕЦ Козлодуй. Всички те с пяна на уста говореха за опетнения имидж на АЕЦ „Козлодуй“, за огромния международен скандал и искаха уволнението ми.

На седми юни червеният в. “Дума” помести статия “Правителството не си знае интересите за АЕЦ „Козлодуй”. След няколко дни в. “Труд”, ръководен от Тошо Тошев (агент на ДС с псевдоним “Бор”) и доносничката с псевдоним  “Бреза”, публикува статия “АЕЦ „Козлодуй“ беше наказана със слухове”. В-к “168 часа” помести статия “От атаката срещу Козлодуй печелят само румънците” и т. н. Разбира се, всички материали искаха незабавното ми уволнение. Колеги ме информираха, че ръководствата на АЕЦ и НЕК, подкрепени от “главния” енергетик Иван Шиляшки са поискали оставката ми със същите мотиви. Разбрах, че е подготвена и докладна до Министерския Съвет за уволнението ми.

Тогава не можаха да ме уволнят, само защото успях навреме да разплета сценария. Без участието на специалните служби и без СРС, използвайки само тогавашните информационни възможности. Намерих информация за WTN, която се оказа филмова библиотека, а не телевизионна компания, както бе представена по БНТ. Установи се, че последните два филма за АЕЦ „Козлодуй“, с които разполагат, са направени през октомври 1995 г. Припомням, че тогавашният министър Румен Овчаров (б. р. – 1995 г., три години преди случката) нареди да се пусне Първи блок без да са изпълнени договорените на международно ниво мерки за изследване на корпуса му. Поради това последва международен скандал и възникнаха опасения от ядрена авария, като румънската страна е започнала усилен контрол на радиационната обстановка. Компанията не е разпространявала репортаж по международния видеообмен. В телефонен разговор нейна служителка се изтърва, че наскоро на български клиенти са доставени филмите от 1995 г. В БНТ са монтирали кадри от тях с текст, който ги представя като актуален репортаж и …започва акцията за манипулиране на общественото мнение и за отстраняването ми.

Мащабът и организацията й ясно показват какви огромни сили и ресурси са били задвижени. Тя не успя, но демонстрира ясно мощта на ДС да влияе върху общественото мнение и върху държавната политика. За случая известих г-н Иван Попйорданов – тогава генерален директор на БНТ, който ми отговори, че г-жа Спасова е наказана. Само след пет месеца обаче тя е била издигната като отговорен редактор на “Новини” в БНТ, а допреди година е завеждала кореспондентския пункт на БНТ в Скопие.

Поредица от “активни мероприятия” срещу мен бе проведена през септември 2000 г. Преди това в АЕЦ „Козлодуй“ поради вопиющо нехайство и некомпетентност на всички нива бяха допуснали инцидент, подобен на този от 1998 г., при който само по щастлива случайност не бяха облъчени хора. За да се отвлече вниманието от него, имитираха сигнал за бомба в кола пред централата. Всички телевизии показаха тревожното лице на Воблия, който задъхано обясняваше какви мерки вземат. Внушението беше – вижте в каква обстановка работим, ние не правим инциденти, а спасяваме централата и страната, а този Касчиев само се заяжда с нас и създава международни скандали. Бомба, разбира се, не беше намерена, подобен сигнал не е имало нито преди, нито след този случай, а Воблия стана обикновен български милионер.

Отново беше разгърната кампания в медиите и бяха активирани същите агенти, които приказваха същите неща. Тогава обаче начело на атаката ченгетата успяха да изкарат много тежка артилерия – министър Евдокия Манева. Поради какви причини и защо тя пое тази функция аз не знам, но вложи много хъс в изпълнението й. В последна сметка бях уволнен за огромна радост на ченгетата и румените овчарчета.

Ролята на медийните ченгета в манипулирането на обществото бе отново демонстрирана преди две години и половина, когато обявих за допуснатия изключително опасен инцидент в пети блок на АЕЦ Козлодуй (б. р. – част от т. нар. пръти, с които се спира реакторът, останаха залепнали и не се спускаха по вина на производителя). Тогава централните медиите даваха думата само на Румен Овчаров и компания, които нагло лъжеха, че нищо не е станало. Когато накрая под натиска отвън си признаха, всички медии дружно спряха коментарите по случая.

Преди няколко месеца ядреният физик Георги Котев от АЕЦ „Козлодуй“ изнесе данни за недопустимо поведение на реактора с новия тип ядрено гориво, за възможната подмяна на горивото и за корупционна схема при доставянето му, за липсата на утвърдена техническа обосновка на безопасността. Тази супер скандална информация – иначе най-търсена от журналистите – обаче не намери място в медиите (б. р. – подробно беше разказана в e-vestnik, виж тук). И досега липсата на адекватни отговори на тези тревожни въпроси не е тема за тях.

Това за пореден път потвърждава, че здравата връзка между ядреното лоби и медийните ченгета продължава да съществува. А много от журналистите за съжаление са се превърнали в комисионери и пред свободата на словото предпочитат мазния салам от ядрен клас.

–––––––––-

* Авторът е професор във Виенския университет. Виж интервю с него за АЕЦ „Белене“ тук.

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.