В Москва – Дядо Мраз на богатите не се плаши от кризата

Едно Ферари в „Якиманка“ струва 2875 евро, има седем скорости, дискови спирачки и бордови компютър. Снимка: Бергтойс

За потомството на руския елит радостта от коледните и новогодишните празници няма цена. Затова Дядо Мраз не се колебае да сипе пачки банкноти за един или друг подарък, дори в период на криза. Детският търговски център „Якиманка“, който отвори врати в началото на декември в сърцето на Москва, на стотина метра от гигантската статуя на Ленин, не оставя нищо на случайността. Пищно украсените елхи и механичните дядомразовци край пътеките между отдели, щандове и стелажи напомнят на родителите, че в края на годината е време да се чупят спестовните касички, дори и ако порцелановата кукла струва нищо и никаквите 50 900 рубли (1275 евро). Това, впрочем, съвсем не е много в сравнение с детското „Ферари“ с педали за 115 000 рубли (2875 евро). Едно манто „Галиано“ струва 61 000 рубли (1525 евро).

Управата на магазина изобщо не крие, че клиентелата й се състои от 5-те процента най-богати московчани – хора, които няма да се цупят пред детска количка за над 2000 евро. „Клиентите ни са заможни и почтени хора с деца“, подчертава Екатерина Гудима, директор „Връзки с обществеността“ на веригата детски магазини „Детский мир” (Детски свят) и човекът в основата на проекта.

Световната икономическа криза, която причини главозамайващ борсов срив, обезценяване на рублата и растеж на безработицата в Русия, никак не притеснява директорката. „Не мога да си представя, че дете, което преди кризата е носело дрехи от „Долче и Габана“, „Диор“ и „Мисони“, може да ги замени с какви да е други, произведени в Китай или Турция“, отбелязва г-жа Гудима, която твърди, че постига набелязаните цели в продажбите. Първият бутик на „Картие“ беше открит в Москва през 1991 година, в много труден момент – годината на разпадането на Съветския съюз. Британският гигант „Уестфийлд“ разкри първия си търговски център тук през октомври. “Рецесията не е причина за паника”, уверява ни тя.

Клиентите на магазина, които обхождат облените в светлина пътеки, напълно оправдават твърденията й. „Обичаме дъщеря си и можем да си позволим една красива рокля. Щом е за децата – не пестим“, казва Елена Измалкина, която е финансов директор и търси дреха, с която да облече дъщеря си в новогодишната нощ – най-големия семеен празник в Русия. Математичката Анна Промислова, дошла с тригодишния си син Алекс, обяснява на свой ред, че избира тукашните играчки не заради лукса, а заради качеството. „Искам да купя на сина си новогодишен подарък – влакче. Наистина е скъпо, но важното за мен е качеството на продуктите, с които си играе“, изтъква тя.

Детският търговски център „Якиманка“ не ограничава луксозните си модни предложения с плюшените и други играчки. Тук дори културата е екстравагантна – предлагат се цели книжни поредици, украсени с полускъпоценни камъни и сребро. Ако вашето ангелче желае да открие „Тримата мускетари“ на Александър Дюма именно тук, ще ви струва 8375 евро, за да се сдобиете с том, издаден в тираж от 55 екземпляра. Творбата на Александър Пушкин в съседство изглежда доста изгодна покупка с цената си от „едва“ 6250 евро.

„Тези книги трябва да се превърнат в семейна реликва, която днешното дете ще завещае на своите деца, на следващото поколение. Така то ще може да стане колекционер, да основе семейна традиция“, обяснява Семьон Белоус, ръководител на отдел „Литература“ в магазина.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.