www.e-vestnik.bg
IMPACT PRESS GROUP
Фийд за коментари Фийд за публикации
петък, 25 юли 2014
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Руският изтребител пето поколение - едно мъчително очакване

20 Януари 2009

 

Компютърна анимация на руския изтребител пето поколение ПАК-ФА (Перспективен авиационен комплекс за фронтова авиация). Снимка: еърпауъраустрелиа

Повече от десет години светът чака от руската авиокосмическа индустрия да създаде изтребителя от пето поколение, който трябва да смени МиГ-29 и Су-27/Су-30, разработен преди повече от 25 години и превърнал се в аналог на самолетите Lockheed Martin F-22A Raptor и F-35 Lighting II Joint Strike Fighter (JSF). Проектът, в който е включена цялата руска военно-авиацинна промишленост, се нарича ПАК-ФА (Перспективен авиационен комплекс за фронтова авиация). Какво се случва с проекта и как се отразява на разработките финансовата криза, пише в. “Уикли стандард”.

В конструкторското бюро прототипът получи инициалите Т-50. Монтажът на самолета започна в Авиационно-производственото обединение в Комсомолск на Амур (КНААПО) в Далечния изток на Русия. Според източник, близък до програмата, „в завода КНААПО работата кипи”, а по план първият самолет трябва да излети през 2009 година, най-късно през 2010-та.

Появата на руския изтребител пето поколение трябва да бъде балсам за военновъздушните сили на САЩ, които отдавна се стремят да използват тази програма като плашило, за да оправдаят доставките на новите F-22А и финансирането на програмата F-35. Но в отдела на военновъздушните сили на Пентагона е рано да слагат шампанското в леда. По ирония на съдбата като че ли ПАК-ФА е тръгнал по същия мъчителен път от първия полет до приемането на въоръжение, който започна с избора на прототипа YF-22 в началото на 90-те.

Изпитания на прототип на Су-35. Репортаж на телевизия “Росия”
„По време на пробните полети на YF-22 и YF-23 за „победител” беше призната разработката Lockheed, без оглед на това, че самолетът-прототип не демонстрира качества на „невидим”, не разполагаше с работещ радар и комплект авионика и не успя да преодолее звуковата бариера без използване на форсаж. Така че на демонстрационните полети беше „изпитвана” само аеродинамичната конструкция. Поне така твърди американският специалист по авиация и технологии „стелт” Джим Стивънсън. Стивънсън е автор на много статии за F-22A, а също и на подробни изследвания, посветени на разработките F-18 и злополучния проект А-12.

„Военновъздушните сили на САЩ избраха победител, а след това казаха: е, след като победихте официално, отивайте да разработвате самолета, за което отидоха още 14 и половина години от първия демонстративен полет на практически празните прототипи, преди F-22 да бъде официално приет на въоръжение в края на 2005 година”, казва Стивънсън.

По всичко личи, че ПАК-ФА е изправен пред същата съдба. Прототипът ще направи първия си полет през предстоящата година и половина, но по всичко личи, че демостративните полети – както и при F-22A – ще покажат, че той не съответства на нито едно от оперативните изисквания на руските военновъздушни сили.

Представители на руската авиационна промишленост, които имат отношение към програмата, съобщиха, че „монтираният на самолета радар от конструкторското бюро НИИП ще бъде вариант на радара „Ирбис-Е”. Той ще има пасивна електронно-сканираща антенна решетка (ПФАР) (с която е оборудван самолетът Су-35), а не активна електронно-сканираща антенна решетка (АФАР), както се изисква от условията на програмата. Двигателят ще бъде модернизиран вариант на използвания при Су-27 двигател АЛ-31Ф трета серия, а не разработката от следващото поколение АЛ-41Ф1. Що се отнася до авиониката, то и тук няма да има много системи от ново поколение.

В средата на 2007 година генералният директор на компанията „Сухой” Михаил Погосян и други високопоставени представители на руския авиационен отрасъл успокоиха нетърпеливите и намекнаха, че е възможно бордовите системи да не бъдат готови за първия полет на самолета-прототип, и той ще бъде снабден с тях по-късно. В отговор на въпрос за разработката на двигателя по време на авиошоуто в Бурже край Париж през юни 2007 година. Погосян заяви: „…доколкото серийното производство обхваща период от 30 години и още 30 години срок на работа, при серийното производство двигателят и другите системи ще бъдат променени значително. И това е нормално.”

В съответствие с разделението на труда, прието за ПАК-ФА, окончателното сглобяване ще се осъществи в завода КНААПО. Новосибирският завод НАПО „Чкалов” ще достави носовата част и другите компоненти от въглеродна пластика. Но засега няма планове огромното производство да бъде ситуирано в Новосибирск – до голяма степен и заради характера на местната работна сила. В момента в Новосибирск има само търговски компании, а при силната конкуренция от частния сектор е доста сложно да се привлекат достатъчно талантливи инженери.

Но проблемът с работната сила е само една от онези трудности, с които се сблъсква руската отбранителна промишленост. Сред тях са неразбирането на правителството на проблемите на отрасъла, липсата на инвестиции и технологическите трудности.
Пример за това е неотдавнашният телевизионен мост по руската държавна телевизия, при който министър-председателят на Русия Владимир Путин, отговаряйки на въпроси на телевизионни зрители за програмата ПАК-ФА, заяви, че „разработваме такива самолети, работата върви по план. Сигурен съм, че те ще се появят в руските въоръжени сили, и много би ми се искало да се появят навреме.”

Настоявайки ПАК-ФА да се появи навреме, Путин и компания демонстрират, че са отделили недостатъчно време на докладите на тема „Защо Съветският съюз изчезна като национална държава”. Правило №1 в тях гласи, че желаният резултат не може да се постигне само с приемането на съответния указ. А и през май 2007 година вицепремиерът на руската Обединена авиостроителна корпорация Сергей Иванов заяви, че Погосян е потвърдил, че прототипът ще извърши първия си полет в края на 2008 година, но заради някои технологически пречки той ще се състои най-малко година по-късно.

„Най-вероятно близкото бъдеще на ПАК-ФА е такова: демонстрационните прототипи ще извършат редица полети – както в случая с МиГ 1,44 МФИ и С-37/Су-47 Сухой. След това реализацията на програмата ще се забави или ще спре, докато отраслите се опитват да приключат разработката на бордовите системи,” каза московски експерт, запознат с програмата.

Според представителите на промишлеността преодоляването на технологичните трудности в значителна степен зависи от това, дали ще бъдат включени чуждестранни партньори, а също така и финансите им. Разработката на авиониката и на компонентите на радара се нуждаят от значителни инвестиции в руската електронна промишленост, на която не е отделяно достатъчно внимание от много години.
Русия, която в момента преживява най-тежката икономическа криза от хиперинфлацията през 90-те, просто няма необходимите ресурси, за да вкара отслабената военно-промишлена база в ХХІ-ви век. Според най-оптимистичните оценки, серийните самолети ПАК-ФА ще влязат във военно-въздушните сили не по-рано от 2016 година, а чуждестранните купувачи ще ги получат доста по-късно.

Русия се надяваше, че ще успее да привлече като партньор на програмата Бразилия. Но загрижена за това, че другарят Уго Чавес от съседна Венецуела може да се добере до съвременното руско оръжие, Бразилия – най-голямата страна в Южна Америка – реши да пристъпи към мащабна модернизация на отдавна остарелите си военновъздушни сили. Русия се надяваше да убеди Бразилия да се присъедини към програмата ПАК-ФА, но президентът Дмитрий Медведев, който посети през миналата година Бразилия на най-високо ниво, не убеди администрацията на президента Луис Игнасио Лула да Силва да се включи в проекта.

Руските официални лица предлагаха на военновъздушните сили на Бразилия да придобият част от самолетите Су-35, а след това да вземат участие в разработката на ПАК-ФА. Командващият ВВС Жунити Саито обаче заяви: „Не искам да очерням имиджа на „Сухой”, но проектът не съответства на потребностите ни”. Или казано с други думи: Бразилия не е в състояние да финансира разработката на руския изтребител, който още не се произвежда и няма да се произвежда скоро. Нужно й е това, което може да вземе от пазара сега.

Военновъздушните сили на Бразилия, които по-рано отстраниха Су-35 от конкурса на FX-2, заявиха, че изтребителите „Сухой” са били изключени от програмата заради компромисите, до които е трябвало да се стигне заради съвместимостта на технологиите. Тази ситуация е почти противоположна на това, което се случи преди няколко години. Тогава Су-35 стигна до последния кръг на конкурса FX-2, след което програмата мина в състояние на неопределеност. По това време Русия започна да губи технологичното си предимство, което я правеше толкова привлекателна за чуждестранните купувачи. А в настоящите условия едва ли ще се намерят финансови средства, за да бъде коригирано положението.

Представителите на една от компаниите-партньори по ПАК-ФА заяви, че „ситуацията е много проста. В момента единствените в света изтребители от пето поколение, които са на въоръжение, са F-22А. И това положение едва ли ще се промени в близко бъдеще.”





Етикет: , ,

 

Страници: « 1 [2]

  1. 51) Salat Rakiykin
    Ясно е, в Р.Ф. отлично знаят колко важно е Обществото и Световната Общност да се захранват с какви ли не БЪДЕЩИ ПРОЕКТИ ОСИГУРЯВАЩИ "МОЩТА" НА "РОССИЯ" и нейния "военно-промишлен комплекс" И МЕДИИТЕ ПЕРМАНЕНТНО ТРЪБЯТ ЛИ ,ТРЪБЯТ...Но ,практически...НЕЩАТА НЕ ВЪРВЯТ. Трябва да си зареден с мн. силна доза...наивитет за да очакваш НЯКАКВО ИЗКЛЮЧИТЕЛНО РУСКО ЧУДО В АВИЯЦИЯТА, вечЕ. Дори корейските ракетни комплекси 9М96,минават за по-добри и без окомплектовката със съоръжения от "Алмаз" и "Факел". Да не говорим за китайските аналози HQ-18/ за споменатите ракети/ А за самолетите им не ми се пише,бъдещето им е под въпрос и то не само заради ...още

  2. 52) Интересно!
    Поне два-три пъти са показвани в минали години от сегашния век тия "Сухой" да се търкалят като детски играчки-веднъж в Украйна,после в Полша и Беларус.Изглежда имат дефект в електрониката за да губят ориентир.
  3. 53) до 52
    Кво ти е интересно бе,интересния?А на нас ни е интересно как още пазиш равновесие с тия два грама мозък.
  4. 54) Anonymous
    той лежи и не става
  5. 55) bg
    недеи те гледа кво се пише тва са глупосто кои каво имал никои няма да каге че чак ние да го знаем.всяка даргва си има воени таини. Руссиа при воина се мобилизира много барзо и го доказа през втората светована воина като за нула време саздаде наи здравиа танк на света за времето си т 3ч и много други технологи за времето си за супер кратко време.РУССИА има много по голиам резерв като армиа от америка. почти всеки човек в Русиа моге да борави с оръгиа докато в уса не мсилиа че е така.в америка ...още

  6. 56) cobalt
    Интересното е, че куп наивници още вярват, че русия тайно е успяла да създаде изтребител от пето поколение. За което (съсвем правилно, салат!) им липсва научния потенциал. А ако приемем, че е истина (мноооого съмнително), остава въпроса: от кое поколение изтребител са развили тайно американците? Вероятно от осмо...
  7. 57) Anonymous
    Хайде,честото 5-то поколение руски самолет:0Нека по-добрият победи!
  8. 58) Anonymous
    Руснаците са непредсказуеми имат си всичко повече от половиният им бюджет отива за воени цели и научни деиности такаче не може дасе каже чеса догонващи защото едно показват а друго крият неси правят реклама като американците по дискавари колко са могъщи и велики
  9. 59) свако
    До "57"и "58".Може ли 5-тото поколение да бъде здраво след като 4-тото е генети4но сбъркано, и със завидна последователност капе от небето?
  10. 60) Бора Бора
    Свако, ти и кобалта сте единствените които отричат , че бялото е бяло, а черното-черно.Излязоха вече публикации за този истребител 5-то поколение.Никой не се усъмнява в това което показаха руснаците. Дали е за добро и ли зло, ама вече имат такъв самолет.
  11. 61) РУСКА МОЩ
    На всяко авио изложение на военна техника, Ла бурже, МАКС, Абу Даби Сидни и т.н. руснаците предлагат на преките конкуренти демострационен въздушен бои. Ма както казаха никои досега не се е навил, защо ли? Да не си изложат F-четата за милярди $$$...
  12. 62) свако
    Бора, твоите любимци ютия не могат да произведът с която да си изгладят гащите а пък ти си насо4ил поглед към небето в о4акване на самальота 4удо. Не казвам 4е няма да се появи но тогава задокеанците ще имат 6 или 7-мо поколенеи машини.
  13. 63) Бора Бора
    Вярно е, няма руски ютии, но за самолет 5-то поколение всички са съгласни, че има вече.
  14. 64) cobalt
    Дам. Появи се нещо, което руснаците наричат "изтребител от пето поколение". За него мненията са (както обикновено) разделени - според руснаците този прототип връща руското превъзходство във въздуха. Според всички останали е тънък опит за пропаганда. Отбелязва се пълната липса на информация за показателите му, примерно. Поразрови се в специализираната преса - тя вече заключи, че ако Т50 е самолет от пето поколение, то раптъра е поне от 7-мо. Чуват се и гласове, че е лошо копие на въпросния раптър. Следя историята с интерес - рано е за злорадстване. До момента имаме много горещ въздух и малко факти. Да не ...още

  15. 65) Станислав
    Кобалт,ти вече злорадставаш не че нещо ...Другото което е ти не си най-умния на света и 100% не си по умен от Руснаците които само в 1 град имат популация колкото цяла България има достатъчно хора да се сетят за 1 000 000 неща, за който ти не си и те не са олигофрени да дават пари за да направят копие на даден самолет(при това по лошо от оригинала)и да хабят време за това ,помисли малко над това ...Проблема ми в момента е че съм на 18 год и не се сещам за нещо което е било открито 5-10 год ...още

  16. 66) Станислав
    Да довърша само за атмоните бомби ,че не до изясних .При взривът на атмона бомба под земята се отделя огромно количество енергия което дава нужния заряд на въпросните молекула да се издигнат до нужното ниво,за да взаимодействат с озоновия слой.Както наскоро слушах 1 интервю с учен,който се занимава по специално с озоновата дупка .В даденото интервю той обясни точно за тази молекула,атмоните бомби и другото което казах по въпроса,а на въпроса който водещия му зададе "И какво ще стане ако приемем иделания вариант ,че се спрат експериментите с взривовете,че спрем да изпозлваме дезодоранти и тн. това ще спре ли разпадането ...още

  17. 67) Станислав
    И Cobalt,защо би допуснал че държавата с най-голям вътрешен дълг в цял свят би била по напред от Русия ? (които е еди си колко си трилиона ...(А това е единица по-голяма от милиард))
  18. 68) Станислав
    Само за инфо за да не се изложиш без да искаш,наскоро гледах клипче в което приблизително изчислиха разхода на пари който би бил нужен за заместването на природата в пречистването на въздуха(превръщането на въглероден диоксид в кислород),които беше приблизително(не помня точните цифри)беше около 18 трилиона а общия доход от световната промишленост около 13 ..............за годишни разходи и доходи говорим.
  19. 69) Anonymous

Страници: « 1 [2]






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2014® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com