Линк-бомба или да излъжеш Google

google.jpgСвикнахме да очакваме много от търсачките в Интернет. Когато напишем там някоя фраза, ние не само очакваме търсачката да намери милиони подходящи уеб страници, но и да ги подреди по важност.

Горко на търсачка, която кара потребителя да кликне на втората страница с резултати, защото на първата не е намерил нищо подходящо.

В повечето случаи търсачките се справят добре, но съвсем доскоро, ако някой решеше да напише в Google (Гугъл) miserable failure – ужасен провал – като номер едно в резултатите от търсенето щеше да изкочи официалната страница на Джордж Буш!

Това показва, че дори най-големите търсачки могат да бъдат манипулирани. Как се получава това? В основата си Интернет е колекция от страници, които имат препратки една към друга. Когато сърчваме нещо, търсачки като Google и Yahoo първо намират всички страници, които смятат за подходящи. След това, по-важно, те трябва да определят в какъв ред да покажат резултатите от търсенето. И един от най-важните фактори, по които те определят дали един сайт е подходящ, е бройката други сайтове, които препращат към него. Колкото повече линкове има към сайта, толкова по-важен се предполага, че е.

Много хора цитират и дават препратки към сайта на BBC News, например, и за това той се счита за авторитетен и търсачките винаги му отреждат едно от първите места.

В случая това е оправдано, но наскоро ъндърграунд движение на американски блогъри се възползва от фактa и създаде „линк бомба“. Те накараха хиляди свои колеги да сложат в блоговете си линк към официалната страница на Джордж Буш и да наименуват връзката miserable failure – ужасен провал.

Поради многото такива линкове, алгоритмите на търсачките бяха заблудени да мислят, че страницата на Буш е подходящ резултат за хора написали „ ужасен провал“. Така на г-н Буш му беше изпратена „линк бомба“.

В началото търсачките не обърнаха внимание – в крайна сметка не е тяхна работа да цензурират резултатите от търсенето, колкото и те да са противоречиви.

Те не цензурираха и други „линк бомби“ – и така написването на liar – лъжец – в Гугъл даваше като най-подходящ резултат личната станица на Тони Блеър.

Линк бомбите обикновено се побеждават сами – ако се окажат успешни, други сайтове започват да ги дискутират и по този начин стават по-популярни от самите бомби и ги изместват от челните места в тъсачките.

Апостолос Герасулис, един от основателите на търсачката Ask.com твърди : „Не смятам, че линк бомбите са голям проблем. Те са по-скоро за забавление. Ние и другите търсачки не ги отстраняваме, защото въпреки тях даваме много подходящи резултати.“

„Влиянието на бомбите е минимално, незначително. Сещам се само за два или три такива случая“, допълва той.

Гугъл обаче реши да промени алгоритмите си на търсене, за да открива линк бомбите и сега търсенето на „ужасен провал“ не намира страницата на Буш. Но в други търсачки като Ask.com все още няма промяна.

Линк бомбите успяха да постигнат това, за което всяка фирма мечтае – нейният сайт да излиза на първо място при търсене в определена категория.

Занимаващият се с онлайн маркетинг Фади Шуман обяснява, че идеалното място за даден сайт е да се появи по средата на резултатите от търсенето. Тогава той ще бъде отворен от 80% от хората. Това се постига с оптимизация на сайта.

Под оптимизация на сайта се разбира той да е колкото се може по-видим за търсачките и много други сайтове да препращат към него. Но това може да има и своята тъмна страна.

През февруари 2006г., сайтът на автомобилния гигант БМВ беше обвинен, че злоупотребява с оптимизацията. Проблемът беше в това, че сайтът е пълен с ключови думи, които остават скрити за потребителите, но не и за търсачките.

Ключовите думи са били там именно, за да осигурят на сайта високо място в търсачките. Гугъл има правила, чрез които да се пази от подобни злоупотреби. Едно от тях е „не предоставяй на търсачките съдържание различно от това, което предоставяш на потребителите.“

Когато Гугъл разбра за хитрината на БМВ, сайтът беше напълно премахнат от търсачката, докато не започна да отговаря на нужните условия.

Джейсън Дюк, който се занимава с оптимизиране на сайтове, твърди: „Ние се опитваме да накараме хората да слагат препратки към нашите сайтове, или заради съдържанието, или за да предизвикаме разместване на пазара.“

Подобна политика разгорещява борбата между търсачките и оптимизаторите, които биха направили всичко по силите си, за надхитрят системата и да осигурят предимство за клиентите си.

Апостолос Герасулис казва: „Няма проблем, ако оптимизаторите направят хубава страница, и за това тя се класира високо в търсачките. Проблемът идва, когато те единствено се опитват да ви измамят.“

(По материали от BBC News)

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.