Кризата посече туризма в Рим

Туристи се снимат на фона на замъка „Сан Анжело“ на река Тибър в Рим. Снимка: Ройтерс

Световната финансова криза застигна Италия. Освен че помете финансовите институции и бизнеса, тя засегна и доскоро един от най-печелившите отрасли в страната – туризма. Как се справя Рим с отлива на туристи и има ли положителни страни финансовият крах пише в. “Интернешънъл хералд трибюн”.

В студения следобед Андреа Елуча стои пред Римския форум, облечен като гладиатор. Малки групи от туристи минават край него и се усмихват на кожения му нагръдник, на меча и каската на мотоциклетист, украсена с червена метличка. Никой обаче не спира, за да си направи снимка. Зимата по принцип е труден сезон за гладиаторите – или поне за центурионите, както се нарича Елуча. Тази зима обаче се оказва особено тежка.

“Количеството не е намаляло, само качеството, казва Елуча подсмърчайки. Хората идват, но не оставят никакви пари.” Силното евро и задълбочаващата се икономическа криза оказаха влиянието си върху туризма. Дори в Рим, където туристите са нещо неизменно като данъците и смъртта, дори по-неизменни от хората, които си плащат данъците.

През ноември броят на чуждестранните туристи в Рим и в прилежащия регион Лацио намаля с 12 процента в сравнение със същия период от предишната година. През първите 11 месеца от годината общият брой туристи – от Италия и от целия свят – спадна с пет процента.

Официалните данни за декември все още не са известни, но едва ли ще са по-добри, особено като предвид слабата икономика, честите отмени на полети и стачки в Алиталия, да не говорим за наводненията от дъждовете преди Коледа, която почти извади Тибър от бреговете й в историческия център на града. Очаква посещенията на туристи от САЩ за декември да са намалели с 15 на сто.

Нещата не стоят по-добрe и за Ватикана, където през 2008 година броят на туристите, които искат да видят папата, е намалял с половин милион до 2,2 милиона. Кочияшите на файтоните край Колизеума са намръщени. “В сравнение с 2004-2005 година бизнесът се срина с 35-40 на сто”, казва Фабрицио Манцоне, който получава между 65 и 135 долара в зависимост от маршрута. “Туристите отиват да ядат пица”, казва той. Но когато искат да пестят, пътуването с файтон е първото, от което се отказват.

Стив Борн, вицепрезидент на маркетинга на туроператора „Глобус“, който предлага 33 различни ваканции в Италия, твърди, че през 2008 година работата е намаляла с 10 на сто. В луксозния туризъм нещата са още по-лоши. И без съмнение на Via Veneto животът е доста по-малко сладък.

В дъждовния уикенд в елегантния бар на хотел „Екселсиор“, прочут с най-доброто мартини в Рим, нещата вървят като на забавен каданс. И ако попитате собственика как е бизнесът, лицето му се удължава почти до пода и неореалистичен израз на тъга. Току-що е осведомил служителите си, че ги уволнява поради липса на работа, но отказва да си каже името, защото няма право да говори с пресата.

Възрастен мъж влиза в бара с две добре поддържани млади жени. Едната носи колие на „Шанел“ с две свързани “с”-та. Поръчват си питиета и говорят на руски. “Сега единствените богати европейци са руснаците, казва барманът. Идват и араби, понякога испанци, но почти няма американци.”

В новогодишната нощ работещите в хотел „Даниели“ във Венеция, който също като „Екселсиор“ е собственост на Starwood Hotels and Resorts, обявиха стачка заради предвижданите съкращения. Гостите, които бяха резервирали шампанско и хайвер за новогодишната нощ, трябваше да отидат някъде другаде.

Говорителката на Starwood Сара Мильоре призна, че компанията извършва “вътрешно преструктуриране”. Но отказа да коментира информацията, че ще съкрати 650 от своите 2200 служители в Италия като заяви, че преговорите продължават.

Но кризата означава и възможности. Цената на стаите в „Екселсиор“ и „Даниели“ падна до 335 долара на нощ. И наистина, тези, които имат пари, трябва да тръгват за Рим. Тълпите са по-малко, самолетните билети са по-евтини, а магазините правят огромни намаления.

Възхищавайки се на Пантеона, американският консултант по телекомуникации Рон Уайнтрауб, който работи в Анкара, отговаря на въпроса защо е дошъл в Рим с една дума: “Saldi”. Както повечето търговци на дребно по света, италианските продавачи свалят цените всеки януари. Тази година обаче го правят по-агресивно от всякога. На скъпата Via Condotti близо до “Испанските стълби” магазини като „Гучи“ и „Прада“ предлагат намаление от 50 на сто. Миналия дъждовен уикенд клиентите на „Гучи“ се радваха на кожено яке, намалено с 50 процента от първоначалната цена от 4500 долара. И почти всички бяха руснаци и японци.

Край Римския форум нещата са все така замрели за Елуча – центурионът. Той разтрива замръзналите си ръце и оглежда района за желаещи да си направят снимка. След това започва да звъни мобилният му телефон. “Да”, отговаря той след като го изважда от червена торба, която виси на бедрото му. “Не, мамо, малко ми е студено, но съм добре. Не се притеснявай. Ще се прибера за обяд.”

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.