СофияПловдивВарнаБургасРусе

Румен Крумов: Нашият бранш ще изгони такситата-менте, след като държавата не може

Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите. Снимки: авторката

Румен Крумов е председател на Националния съюз на превозвачите, работил е дълги години в таксикомпания преди да оглави браншовата организация.

– Г-н Крумов, ще се съгласите ли  да се постави рамка на цените на таксиметровите превози?

– В ситуацията, в която министърът на транспорта се чувства като гол, като в новите дрехи на царя и няма какво да отговори на един европейски комисар, който му показва 10 пъти по висока от нормалната сметка за такси от летището до центъра и го пита – това нормално ли е г-н министър…, ще приемем фиксирането на рамка на максимални и минимални цени за превозната услуга. Но това е принципно съгласие след като няма друго решение.

Лошо е, че спекуланти и други такива се възползваха по нечестен начин от пълната свобода  при формиране на цените. Не коментирам дали сегашните тарифи са достатъчно високи, като се изчисли себестойността на услугата… Но недопустимо е, независимо как ще го наричаме – менте или спекулант, да предлага същата услуга десетки пъти по-скъпо от обичайното.
И при нас както във всяка кошара е имало някакъв процент черни овци…
Целият добър имидж на бранша се изражда от изказвания на куцо и сакато, че едва ли не било нормално да се вози на двойна тарифа по празниците. Всички добри неща, които сме се опитвали аз и други хора да правим –  като превозите на инвалиди, инициативите за домовете за сираци, заедно с моделиерските агенции. Всичко отиде на пух и прах, защото се появяват някакви артисти, някой друг селянин и вика – таксиметровите превози са много евтини, дайте да ги направим на 2-3 лева на км. Преди беше един степ танцьор, сега е едно селянче от санданските села, някаква федерация на шофьорите и т. н.

Прави впечатление, че в последните 4-5 години постоянно през година – година и половина се пръкват такива самоорганизирали се граждани, които се закичват с името „радетели” за благата на човеците и срещу неправдата към шофьорите. Почват да говорят от името на всички, позволяват си да плюят по всичко, което се е случвало в годините назад, когато съсловието е взимало отношение по какви ли не теми в обществото.

– Има ли друго решение? Браншът може ли да се справи с клонинг – такситата?

– Ако браншът получи правомощия да участва в процеса на регулация на таксиметровите превози по различните възможни начини, не мисля, че са необходими 10 години преход и всяка година промени в Закона за автомобилните превози, за да се оправим с разни криви елементи. Въпросът е, че никой от трите последни правителства – първото всъщност подготви такъв закон, а следващите две не пожелаха да гласуват доверие на бранша да участва в процеса на регулацията…

– Как може да стане?

– Започваме с преценка на годността на кадрите. Народът е казал, че от всяко дърво свирка не става. Не да ни ругаят гражданите, че разни смрадливи и тъмни елементи карат такси. Докато е държавна администрацията, която пресява работната сила за тази професия, нещата ще са такива. Сега за да станеш таксиметров шофьор, получаваш съответната тапия от ИА “Автомобилна администрация”, която въобще не я интересува качеството на човешкия материал.

– Какво я интересува?

– От практиката през годините е очевидно, че ги интересува повече количеството на постъпващите такси за съответните удостоверения. Нееднократно и с теб сме коментирали какви са причините за такива периодично появяващи се вълни на масово скъсани шофьори  – дали на психологически, дали на друг изпит. Свършили са парите и започват още от първия път да ги късат масово, за да минат втори и трети път, защото за всяко явяване се иска такса. Ако искаш, ще се върна и на темата за криминално проявени водачи. Кой ги допуска, кой ги оценява, че са годни за таксиметров шофьор? Познаваш ме от времето, когато бях мениджър на таксиметрова компания. Ако такъв кандидатства да работи в компанията и са му издали всички необходими документи, с какъв мотив да му откажа? Той ще ходи да се оплаче в Комисията по дискриминация. Защото и такива случаи имаме.

Въпросът е: След като промениха лицензирането с регистрация на фирмите за таксиметрови превози, достатъчно добър ли е механизмът за регистрация, така че да се гарантира, че ще бъде защитен интересът на компаниите, които до този момент са направили достатъчно инвестиции и се ползват с добро име. Аз нямам отговор на този въпрос. Володя Киров (изпълнителен директор на ИА АА) се опита да ме убеди, че това не било тяхна работа, защото  регистрацията ставала въз основа на извършени технически прегледи на колите от съответните сервизи. А условията как да се извършва регистрацията кой ги спуска на сервизите? Всеки сервиз, взел лиценз вчера, може да си позволи да допусне регистрация на возило, което изцяло копира марката, която аз или някой друг превозвач е разработвал 15 години.
В Агенцията нямали задължения и механизъм, по който да извършват пресявка по този показател. Кой тогава трябва да я върши? Не желаят да дадат на бранша допускането до професията, не желаят да променят условията към тези, които регистрират ментетата. Но те им дават лицензията да извършват регистрация. Ние питаме: кой ще махне фирмите имитатори и ментета? Ще ги махне този, който ги е допуснал до пазара, каза изпълнителният директор на “О Кей Супертранс”, фирмата, която търпи най-големи негативи от имитаторите, на последната среща с превозвачите при транспортния министър. Володя Киров се оправдава, че сервизите, които са извършили регистрацията, са ги допуснали. А сервизите кой ги лицензира? Трябва да се променят условията за регистрация, така че да се изисква документ за автентичност или за неповтаряне на лого, фирмен знак, атрибути на автомобила- такси.

– Затова водачите на ментетата се смеят – какво ни снимаш, ние сме редовни…

–  На практика така излиза. Затова се обърнахме към Комисията за защита на конкуренцията, понеже министър и шеф на агенция не желаят да признаят като пропуск допускането на таксита – клонинги и започват да правят на маймуни нас, превозвачите, и вас, журналистите. Не било тяхна работа. Какво е тяхна работа? Да получават заплати, да ходят да се веят навън и да обръщат внимание на чуждестранни делегации, дошли тук на туризъм.
Следващия път, когато представител на министерството или кабинет ми отговори официално, че министърът е ангажиран със среща с международна делегация, ще направя пресконференция и ще кажа: българската администрация е заета с обслужване на международен туризъм от ЕС и няма време за бизнеса, за превозвачите.
Като обясняваме, че трябва да бъде направена спешно някаква поправка, за да бъде отстранен даден недостатък в закона, Володя Киров обяснява, че сега техен приоритет е да променят само и единствено текстове, които да бъдат хармонизирани с незнайно коя поредна директива. Ние какви сме? Малоумници ли сме в тази държава?

– Създадена била комисия, която обмисля какво да се направи, за да се реши проблемът с прекалено скъпите таксита – дубльори… Я стане нещо до изборите, я не…

– Възприели са поведението – в сегашната ситуация по-добре да не пипаме нищо, защото най-малко дразним… Виждаш, че осъдените от даден регулиращ орган (КЗК) фирми, продължават да нарушават правилата на пазара… Това в коя нормална държава, в кой край на света го има – ти да си осъдил един, който те ментосва (общо 5 са санкционираните компании) – и той да продължава да работи безнаказано без дори да промени практиката, която е постановено да прекрати.


– Кой стои зад фирмите менте?

– Нищо конкретно не мога да кажа… Но практиката показва как механизмът на самоорганизиране  на гражданите перфектно работи в случай, когато трябва да се правят някакви незаконни, на ръба на закона изпълнения. Тогава механизмът на самоорганизирането върви много бързо. Разпространява се от уста на ухо със светкавична бързина. Ще ти дам данни, които са влезли в документите на КЗК по производствата срещу 5-те имитиращи компании.
Докато Министерството на транспорта се е занимавало с регистрацията на таксиметровите превозвачи – тоест те са минавали през софийското ДАИ (Държавна автомобилна инспекция), броят на фирмите менте, копиращи специално “О Кей”, беше сведен до около 20-30 автомобила, при 6 000 регистрирани таксита в София. Откакто регистрацията се изнесе в сервизите, извършващи технически преглед на колите, броят на ментетата – такси, тоест в 5-те фирми, които са обект на разследването, са вече 350-400 автомобила. 10 пъти са се увеличили тези, които правят нещо не съвсем законно.

– Министерството на транспорта ще прави среща и със Сдружението на общините. Обмисля се прехвърлянето на регистрацията и контрола на такситата на общините.

– Сдружението на общините не иска този горещ картоф, дето се опитва да им прехвърли министерството. Опитва се да наложи на кметовете да сложат ред в неща, с които 10 години администрацията в транспортно министерство не се справи, не даде и на бранша да ги подреди.

– Как е в другите държави?

– Професионалният подбор на кадрите е изцяло работа на бранша. При достъпа до пазара добрата търговска практика е допълнителен регулиращ елемент. При нас той въобще не функционира, защото го издава министърът, каквото е изискването според Закона за автомобилните превози.
В другите държави като каже някоя от легитимираните браншови организации, че на даден превозвач търговската репутация е лоша, органът за издаване на документа за достъп до пазара може да му го откаже.

– Вдигнали са ръце от проблема… други да го решават.

–    Ще ги носим на ръце, но в една друга посока… към изхода… Държавен орган, викаме им направете нещо, а те – не можем да направим нищо… Как не можете да направите нищо? Значи ни карат да се върнем с 15 години назад, когато таксиметровите шофьори и фирмите се самооправяха при инциденти с граждани, с мутри, по улиците. Сега ще почнем да се бием с ментетата. Ще ги набием, това е повече от ясно. Повече сме от тях. Въпросът е: това ли е начинът?
Знаеш ли защо ментетата се концентрираха около “О Кей Супертранс”? Защото на собствениците и на ръководството не им се занимава да излизат извън рамките на закона.
Преди 4 – 5 години подобна вълна от клонинги се опитваха да имитират „Такси-С-Експрес“. Само, че когато Алексей Петров тури ръка на контролния пакет акции, „Лев Инс“ са застрахователи, охранители и се намери начин без много шум да издирят, да намерят “дубльорите” по уличките и много бързо угасна желанието за имитиране на тази марка. В момента, в който колите се налепиха с рекламния стикер на застрахователно дружество „Спартак“ приключи проблемът. Людмил Лазаров (шеф на „ОК Супертранс“) е прав да казва: “Какво да направя? Като Алексей Петров ли да пусна бригадите по улиците да изчистят ментетата.”

… Ако държавата не сложи ред, ние ще призовем засегнатите да се самоуправят. Пък после да ни обвиняват в подстрекателство, ако искат.
Отгоре на цялата финансова стагнация и проблеми, този, който очакваш да се ангажира с проблемите, ти вика : „Това не е моя работа“. Като не е твоя работа, ти какво правиш там?

БългарияИнтервю
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.