СофияПловдивВарнаБургасРусе

На война с имитаторите на таксита „ОК Супертранс“

Такситата пред Централна гара в София – повечето са „ментета“ – с тарифи между 1,60 и 6 лв. на километър. Някои от тях имат тарифа за престой 1,80-2,90 лв. на минута, при нормална тарифа 0,18 лв. Снимки: авторката

София е град, в който пътник от чужбина може да вземе такси от летището до центъра на цена по-висока от самолетния билет, който е платил на някоя евтина компания, за да пристигне в държавата на абсурда. Често се случва на аерогарата таксита-измамници да взимат от чужденци по 40, 50 лв., дори и повече, за да ги закарат до хотел „Шератон“ на няма и 10 км.

Докога ще продължава това безумие?

Ако държавата не успее да ги изгони, нашият бранш ще обяви война на прекалено скъпите таксита имитатори, които подвеждат клиентите с цени, обяви Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите.
Ако някой си мисли, че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се е справила със скъпите такситата имитатори на известната фирма за таксиметрови превози “ОК Супертранс”, жестоко се лъже. Преди няколко месеца КЗК с апломб обяви едно след друго решенията си за глоби от по 150 000 лева, наложени на пет фирми, които имитират такситата “О Кей”. Имитаторите да махнат заблуждващите рекламни стикери, които подвеждат гражданите, постанови още антимонополната комисия. Преписката се точи две години, каза Любомир Христов, заместник изпълнителен директор на Изпълнителна агенция ”Автомобилна администрация”, която обяви, че не е нейна работа да накаже и изхвърли от пазара спекулантите, защото нямали законови правомощия за това.

Имитация на фирмата „ОК супертранс“ – „ОК Автотранс“. Снимки: авторката

Решението на КЗК обаче не само не спря порочната практика на “ОК Супершанс”, “ОК Автотранс”, “ОК Софтранс”,  “ОК Мирник” и “ОК Суперлукс”, но към тях се прибавиха и нови клонинги. На Централна гара в София и на автогарата необезпокоявани от никого продължават да причакват жертвите си и таксита на „ОК Кентавър”, „СК Велиртранс” (на която “С”-то е изписано и лепнато към К, така че да прилича на ОК).
Оказва се, че в близките месеци, а може и година, няма сила и държавен орган, който да накара такситата, имитиращи “ОК Супертранс” да махнат заблуждаващите надписи върху колите си. Наказателните производства на КЗК не могат да влязат в сила, докато няма окончателно решение на Върховния административен съд, уточниха от комисията пред e-vestnik. “Докато съдът не постанови, решението ни не е влязло в сила.” Така фактически такситата–клонинги продължават да вършат безобразия край болници, на гарата и на летището в столицата…

”По новия Закон за защита на конкуренцията, който влезе в сила от 1 декември, имаме право да наложим на компанията-нарушител да се съобрази с нашето решение преди окончателното произнасяне на ВАС. Но производствата и решенията за имитация на марката “О Кей” за първите четири таксиметрови превозвачи са взети при стария закон (преди новият да влезе в сила), те са обжалвали във Върховния административен съд и трябва да изчакаме решението на тричленния и петчленния състав, обясниха от КЗК. Първото дело било насрочено чак за втората половина на март.

Имитация на фирмата „ОК супертранс“ – „ОК Супершанс“. Имитира дори телефонния номер на оригиналната фирма. Снимки: авторката

Юристите трябва да преценят дали антимонополната комисия може да  образува ново производство и отново да постанови санкции и нареждане да се спре порочната практика на фирмите-клонинги, както ги наричат в медиите. Това би могло да стане и в отговор на жалба на някоя от неправителствените организации за защита на потребителите. Потърпевши най-често са възрастни или притеснени клиенти, които не обръщат внимание на изписаните върху стикер на предното стъкло цени. Те са с малки букви, понякога скрити от чистачката на колата. Обикновено такситата-менте причакват жертвите си в района на болници, летище, гари и други места, където хората бързат или са разстроени, недовиждат, не питат и разбират на какво такси са се качили, ако забележат брояча или им съобщят умопомрачителната сума, когато стигнат до адреса си.

Министерството на транспорта и Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ също не може да се справи с такситата-имитатори, защото не било тяхна работа, а на КЗК.
Чак след като преди новогодишните празници подобно такси “ужили” със стотина лева официален гост от Европейската комисия за пътя от летище София до центъра и той показа фиша със сметката на министър Петър Мутафчиев, той събра работна група, която да умува за законови промени.

На гарата и автогарата

Понеделник, 8 и 30 часа сутринта.
„Госпожо, такси?” – пресреща ме любезно младеж пред Централната столична автогара. Той стои близо до кола, която е паркирана пред главния вход, но на втората успоредна алея. На първата са наредени една зад друга жълтите коли на “ОК Супертранс”, фирмата която има договор за обслужване на гарата и е известно, че вози на нормални цени – 0,59 лв. на километър, през деня и  0,70 на км – нощем,  с 0,18 лв. за минута престой. Гражданите ги знаят като такситата „О Кей”.

Имитация на фирмата „ОК супертранс“ – „СК Велиртранс“. Буквите СК са направени да имитират ОК. Снимки: авторката

Отказвам и минавайки покрай него поглеждам надписа върху таксито –  с големи букви е написано – ОК, до тях с малки е самото име „Кентавър“ ООД .  Името “Кентавър” ми е познато от горчив личен опит – преди няколко години само за превоза между две преки подобно такси ми взе 8 лева, слязох преди да стигна до мястото, закъдето бях тръгнала, като видях цифрите, които започнаха да се превъртат върху апарата.
Таксито сега беше същото – на предното стъкло, както си е по правилата, имаше ценоразпис: 4,90 лв. на километър, 2,95 лв. за минута престой, 1,40 лв. начална такса. Тоест, само 10 минути престой в софийските задръствания могат да ти струват 29 лв., а като се прибавят и навъртените километри и начална такса, цифрата става астрономическа… Малко по-надолу са се наредили още таксита „ОК Кентавър“. Не зная откога към скъпия кентавър е прибавено рекламното лого ОК, наподобяващо това на “ОК Супертранс”. Пред Централната гара, която няма договор с таксиметрова фирма, пък са строени коли „ОК Автотранс“, „ОК Супершанс“ и т.н. чак до автогарата, където спират автобусите на различни международни линии. Между тях тук-там се виждат и таксита с нормални цени – „Такси-С-Експрес“, „ОК Супертранс”, „За 1 евро”… Но как да се оправи пътник, пристигнал рано сутрин или късно вечер по тъмно, от провинцията или чужбина?

На летището

На снимките тук е показано как на летище София такси с надпис “ОК Супершанс” чака пред централния вход на Терминал 2 клиент чужденец. Често клиентът е „прихванат” от таксиджии или лица, които работят за тях, още в залата за пристигащи пътници. Тарифата, на която вози този превозвач – изписана само на български език – 3,59 лв. на километър денем, 3,70 лв. нощем, първоначална такса 2 лева и минута престой – 1,59 лв.
Денят е сряда, часът е между 12 и 13 часа, току-що няколко самолета са изсипали пътниците си на столичното летище. На стълбите на сградата “Пристигащи” на стария терминал 1 на летището, откъдето минават хората, летели с ниско тарифна авиокомпания и бизнес полети, се вижда как таксиджии хващат за ръкава чужденци и агресивно им предлагат такси. Пътниците не подозират, че до центъра ще им излезе 30-40 евро – колкото е струвал самолетният им билет до София…

Таксиметровите превози в рамките на ЕС са оставени изцяло на национална регулация. Няма европейско законодателство, което да определя правилата в тая област, всяка държава сама за себе си решава как ще регулира, ще определя политиката си, заяви Любомир Христов, зам. директор на изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за e-vestnik.

Любомир Христов, зам.-директор на изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. Снимки: авторката

Според него българските таксиметрови превозвачи са относително свободни за формиране на цена и взаимоотношения на пазара. Било решение на законодателя (тоест парламента), а не на държавната „Автомобилна агенция” към Министерството на транспорта. Подбудите били пазарът да се либерализира максимално, за да се даде възможност на стопанската инициатива. Друг е въпросът доколко е ефективно и до какво води – до подобряване или до влошаване на услугата, допълва Христов.

Кой може да ги спре?

Странно е, че държавният регулаторен орган няма законов инструмент да не допусне до пазара подобна фирма или поне да не допусне нейните автомобили да са налепени с рекламни стикери и лого, подобни на друга утвърдена на пазара компания. Съвсем ясно е, като се види името и логото, каква е целта на такава такси компания.

“Автомобилна администрация” води регистъра на фирмите и колите таксита, но няма критерии до каква степен е допустимо да се дублира, повтаря наименование на фирма, логото, цветове и визията на търговската марка, защото материята е извън компетенциите на Министерството на транспорта, обяснява зам. шефът на изпълнителната агенция. Всъщност от известно време регистрацията се прави от сервизите, правещи технически преглед на автомобилите за таксиметров превоз. Но за да извършват тази дейност, сервизите получават лиценз от агенция „Автомобилна Администрация”.
„Автомобилна администрация” и министърът се опитаха да ни убедят, че това не било тяхна работа. Те облекчили процедурите, като заменили лицензирането с регистрация. Но браншът не искал допускане на хаймани да жънат плода на дългогодишния ни труд. „Като викат – това не е наша работа, освен да им ръкопляскаме на великите администратори. Друго не се сещам“, коментира браншовият шеф Крумов.

Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите. Снимки: авторката

Чие задължение е да махне тези, които са допуснати на пазара като имитатори на нещо друго?

Какво могат да проверяват инспектори от ДАИ при инспекциите на такситата?
На практика всичко – като се почне от изискванията към автомобила, неговото техническо състояние, степента на съответствие по отношение на оформление на автомобила – цвят, обозначаване на цените, фискализацията на апарата дали съответства с обявената цена, дали водачът има удостоверение за психологическа годност, удостоверение за таксиметров водач, спазва ли допустимото работно време…
ДАИ трябва също да следи маркирани ли са колите като таксита, имат ли холограма, тоест законни ли са. Но ДАИ не може да сложи дежурни инспектори на аерогарата, Централна гара, автогарата, Института  “Пирогов”, Военна болница и др., където нарушенията са най-големи. Смятам, че като организация на работа, не е необходимо непрекъснато да има инспектори на тези места, обяснява Красимир Калайджиев, зам.-директор на агенция „Автомобилна администрация“. В Софийското поделение на ДАИ имало малко над 20–ина инспектори, които трябва да контролират такситата, маршрутките, автобусите, товарните автомобили, превозваческите фирми.
„Правят се проверки и непрекъснато се хващат нарушители, но самото общество се примирява с  нарушенията – хората се качват на таксита менте, съгласяват се на договаряне на цена и т.н.
В София идват да печелят таксита от други градове, които не знаят как да стигнат до адреса и непрекъснато се губят в столицата. Нека видим какво ще направите като журналисти да ги изобличите“ – хвърля ръкавица на медиите Калайджиев. Според него нормално било обществото да поиска разискване …

Един пример от Финландия

Фирмите, които предлагат диспечерска услуга във Финландия, са отделно от превозвача. Собствениците на автомобилите преценяват услугата на коя диспечерска фирма ще ползват.
А тук – и диспечерската услуга и лицензът са дадени на превозвача. Водачът няма никакъв ангажимент и може да забави клиента, да извърши друг курс пътьом. Да се отлъчи и реши да почива, точно във времето с най-много поръчки и нужда от таксита… Както стана през коледните и новогодишните празници, когато в София имаше осезаема липса на таксита и невъзможност да се поръча такси по телефона.
Във Финландия такситата са 10 500, населението на страната е 5 милиона. В София са 6000 регистрирани, при 1,5 млн. жители (а неофициално, казват, са 10 000). Оборотът на таксиметровите превози там е по-голям отколкото на железопътния и на автобусния транспорт.
Около 90% от колите са с дизелово гориво. Колите са обикновено с места до 8 пътника. Според изискванията на ЕС – максимумът е 9 души. Веднъж годишно всеки автомобил се проверява за техническа изправност. В големите градове такситата се оборудват с камери, за да се избегне насилието и да се контролира безопасността в колите. В страната работят около 40 диспечерски центрове. От 2009 г. всяка година всеки водач на такси минава през задължително еднодневно обучение.
В Хелзинки има толкова много желаещи, че за да получи лиценз за таксиметрови превози, човек трябва да има стаж от минимум 9 години като водач на такси. Освен това има критерий за платежоспособност. Кандидатът не трябва да е извършил престъпление. Всяка година се проверяват свидетелствата за съдимост на получилите лиценз.
Всяка област и всеки град има квота за таксита. Тази квота не може да бъде превишавана, което означава, че ако квотата е за 1500 коли, не могат да бъдат издавани повече лицензи. Квотите се решават в зависимост от броя на населението, на броя на обществения транспорт, на местата за отдих, броят на работодателите, това дали има наблизо летище или не и т.н.
В по-големите градове има такси инспектори, които направляват колите към местата, където има по-голямо търсене. Инспекторът може да налага санкции. Във Финландия има максимална цена за взимане на такси на улицата иначе всяка фирма или община има своя фиксирана цена на превоза…
Таксиметровите водачи във Финландия трябва да пазят конфиденциалност по отношение на маршрута на клиента и разговора, който са водили с него. Те са задължени да му помогнат за багажа и да използват най-краткия маршрут, да пускат веднага таксиметровия брояч.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.