СофияПловдивВарнаБургасРусе

Обама пред нови избори, този път в Близкия изток

Американският президент Барак Обама на вечеря на Демократическата и Републиканската партия в чест на сенатор Джон Макейн. Снимка: Ройтерс

В речта си на церемонията по встъпването си в длъжност миналата седмица президентът Обама изпрати послание на добра воля до слушателите си по целия свят. Той се обърна към мюсюлманския свят и обеща да „търси нов път напред, основан на взаимен интерес и взаимно уважение“. Какво означава тази риторика на практика, ще стане ясно съвсем скоро. Външнополитическият екип на Обама е изправен пред поредица от важни изпитания в Близкия изток – те не са свързани с изблици на насилие, а по-скоро с четири, независими едни от други избори, които ще се състоят в региона през идните месеци.

Скоро иракските, израелските, иранските и палестинските избиратели ще се отправят към урните. Предизвикателството за Обама ще бъде да съумее да използва вота, за да подпомогне прогресивните трансформации в тези общества. В събота в Ирак ще се състоят местни избори, които или ще осигурят по-голяма стабилност, или ще засилят позициите на противниците на либералната демокрация. На 10 февруари израелците ще избират нов Кнесет, от който може да бъде съставено ново правителство. Има опасност „ястребите“ в израелската политика да получат постове в новото правителство. Намерението на правителство, доминирано от хардлайнери, да строи нови селища, може да доведе до нови катастрофи като неотдавнашната офанзива в Газа.

През юни в Иран ще се проведат президентски избори. Според иранската политическа система върховният водач аятолах Али Хаменей и Съветът на пазителите, съставен от шестима учени-богослови (улеми) и шестима юристи-богослови (факихи), ще решат кой може да се кандидатира срещу президент Махмуд Ахмадинеджад. Ако Хаменей реши, че нов четиригодишен мандат на провокативния и икономически некомпетентен Ахмадинеджад би бил пагубен за националния интерес, той може да дисквалифицира титуляра. Колкото до палестинците, точните дати все още са предмет на обсъждане между Хамас и Фатах, но президентските и парламентарните избори трябва да се състоят до една година. Ако бъдат проведени, те ще са шанс да бъдат спасени от нови трагедии палестинците, израелците и региона.

Явна американска намеса в иракските, иранските, израелските или палестинските избори със сигурност ще предизвика реакции. И все пак залозите са достатъчно високи, за да се положат усилия за незабележимо накланяне на везните в полза на разума и мира. Обама има добри карти в Ирак. Подкрепата му за бързо изтегляне на американската армия от страната е в съзвучие с настроенията на иракчаните. Иран е много по-сериозно предизвикателство. Хаменей ще направи каквото пожелае. Обама обаче може да помогне, като се обърне директно към иранците. Той трябва ясно да заяви, че САЩ не искат да лишат Иран от ядрена енергетика, а иска гаранции, че страната няма да развие мощности за производството на ядрени оръжия.

Още по-сложно е положението с посланията към израелските избиратели. Но Обама вече се ангажира да поведе израелците и палестинците към постигане на окончателно мирно споразумение за създаване на две държави. Решението му да се заеме с това толкова бързо, означава, че САЩ разбират необходимостта да се оказва еднаква подкрепа и на израелците, и на палестинците, които желаят мирното съществуване между Израел и една жизнена, независима палестинска държава.

САЩ не могат да кажат на чуждите гласоподаватели за кого да гласуват. И все пак Обама може да пусне американския глас за лидери, които се стремят към мир в региона. Той трябва внимателно да използва това свое влияние.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.