Музеят на „Порше“ – свободата да се движиш

Посетители разглеждат експонатите в музея. Снимка: Ройтерс

Строителството на забележителни постройки за представяне на автомобилни марки има своята история. Новият музей на „Порше“, проектиран от виенското архитектурно бюро „Делуган Майсл“, ще бъде открит на 31 януари в Щутгарт. Той е един от най-големите и зрелищни строителни проекти в историята на производителя на спортни автомобили. Очаква се всяка година да бъде посещаван от 200 000 гости. Подробности за зрелищния проект разкрива в. “Нойе цюрхер цайтунг”.

Автомобилната индустрия отдавна залага на архитектурното вдъхновение. Въпреки това престижната задача за изграждане на музей на автомобила е нещо ново. Витрината на „Ситроен“ през 1931 година в Амстердам представяше предимно производствената палитра, а корпоративната архитектура на „Фолскваген“ от 90-те се отличаваше със своята уникалност. Музеите на автомобилите от нов тип обаче са нещо съвсем различно. Те изпълняват разнообразни функции, а основната е да представят марката като незаменима и бележита. Типът постройки, които се появяват от подобни задачи, са монолитни сгради, които създават усещане за скорост и динамика като при това почти не може да бъдат свързани с други архитектурни забележителности. Защото това би намалило извънредния й статут, който е основната й цел. И едва ли фактът, че освен музея на „Порше“ в Германия вече съществуват музеят на „Мерцедес-Бенц“ (построен от UN-Studio) в Щутгарт, Coop Himmelb(l)au на БМВ в Мюнхен и сградите за монтаж на БМВ на Заха Хадид в Лайпциг, ще отнеме от уникалността на сградата.

Да построиш невъзможното

„Порше“ обаче се различава от другите автопроизводители, защото знае как да оставя впечатлението, че почти не е засегната от настоящата криза. Музеят ще струва 100 млн. евро и ще се издигне в седалището на компанията в предградието на Щутгарт Цуфенхаузен. Той трябва да изобразява “философията Порше”, да представя историята на успеха на автомобила, свързана с високия стандарт на ръчното производство. Да превъплъти тези идеи в архитектурата се зае виенското бюро „Делуган Майсл“. Музеят на „Порше“ е бяла ъгловата постройка, чиято многоъгълна вътрешност е противопоставена на подчертаните овали в дизайна на спортните автомобили.

Поглед отвън към музея на Порше в Щутгарт. Снимка: Ройтерс

Поглед отвън към музея на Порше в Щутгарт. Снимка: РойтерсПосетители разглеждат експонатите в музея. Снимка: РойтерсПосетител разглежда Порше 356/2 Купе. Снимка: РойтерсРаботници вдигат платнището от Порше 64. Снимка: РойтерсПосетители си говорят пред Порше 911. Снимка: РойтерсЕкспонати в музея в Щутгарт. Снимка: РойтерсПосетител позира до Порше 718 Спайдър. Снимка: РойтерсНовопостроеният музей на Порше в Щутгарт на официалното откриване на 28 януари. Снимка: РойтерсПосетител минава край Порше 956. Снимка: РойтерсМузеят, погледнат отвън. Снимка: РойтерсЕкспонати в музея. Снимка: РойтерсПосетител снима първия модел на Порше. Снимка: РойтерсПървият модел на Порше от 1939 година. Снимка: РойтерсГлавният изпълнителен директор на Порше Венделин Видекинг позира до Порше 356 на официалното откриване на музея на компанията. Снимка: Ройтерс
От 31 януари музеят на Порше отваря врати за посетители с над 80 експоната. Снимка: РойтерсСтари и нови модели Порше представят историята на марката. Снимка: Ройтерс

Издължената и подобна на скулптура сграда се извисява, подпирана от три масивни V-образни колони, като идеята е да се носи над намиращия се отдолу паркинг. Истинско строително постижение е това, че тежащата 35 000 тона сграда се държи само от три колони. В Цуфенхаузен обичат да подчертават, че само преди няколко години това не е било възможно технически. Разстоянието между крайните точки на сградата е 60 метра, а някои нейни части висят на височина 40 метра. Ръководителят на проекта Мартин Йост от „Делуган Майсл“ твърди, че така е постигнат напредък и в сферата на строителството на мостове. В определен смисъл високотехнологичната сграда е резултат от традиционното солидно строителство, но е преодоляла големи предизвикателства.

Във вселената “Порше”

Посетителите влизат в музея на „Порше“ през леко наклонен двор под отразяващата се в ромбовете долна част на сградата. Тази оптическа игра продължава във входното помещение – в противен случай висящите над главите на хората тонове биха затруднявали влизането им в музея. Вътре ги очаква многоизмерно фоайе с кафене, магазин и “стъклена” работилница, където може да се види на живо поддръжката на автомобила. Защото този музей всъщност не е нищо повече от скъп гараж за класически, но готови да бъдат подкарани коли. До разположените на по-високите нива изложбени помещения се стига с 30-метров ескалатор, който води право към вътрешността на сградата. По този начин трябва да се добие впечатлението, че човек се отправя на пътешествие в издигната във висините сфера. Горе се разкрива вселената “Порше”, която показва 80 автомобила от шест десетилетия на обща площ от 5600 кв м. Тук е първият прототип на легендарната състезателна кола и най-новите модели. И ако отвън музеят изглежда, въпреки ефирно бялото изпълнение, безжизнен, вътрешността му изненадва със своята белота и елегантна лекота. От мотива на спускащата се спирала се е появила последователност от издигащи се и падащи рампи, които са свързани напряко през стълбите и гарантират свободата на движението. Експонатите – Carrera, Spyder или 911 – са на първа линия в този космос и така се насочват към специализираната публика. А от компанията се надяват за една година да привлекат 200 000 посетители.

Концепцията на изложбата е на щутгартското бюро HG Merz, което е автор на музея на „Мерцедес-Бенц“. Но от архитектурна гледна точка двата музея не може да са по-противоположни: докато във вътрешността на музея на „Мерцедес-Бенц“ е създадено монументално, наподобяващо катедрала пространство, при „Порше“ „Делуган Майсл“ са разработили хладен бял куб, в който спортните коли блестят като полирани. Досега бюрото е работило предимно във Виена. Основано е през 1993 година от Елке Делуган-Майсл и Роман Делуган, които с удоволствие проектират големи пространства, прорязани от стълби и преходи. Те възприемат пространствата като “физиологичен организъм” и това е определящо при планирането на вътрешния дизайн. През 2003 година те завършват надстройката Ray 1 върху покрива на новопостроена сграда във Виена и показват, че бетонните конструкции са съществена част от архитектурната им програма.

В музея на „Порше“ „Делуган Майсл“ представят хипермодерна концепция. Стилизираната капсула обаче е попаднала в не толкова еуфорични времена. От подиумите за автомобилите до гардероба – всичко е гланцирано и остъклено. На символично ниво в момента това напомня повече на стагнацията, въпреки че по идея трябва да е по-близо до свободата на движението.

Музеят на „Порше“ е открит за посетители от 31 януари.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.