СофияПловдивВарнаБургасРусе

Мегапулс – три пъти по-дългъг живот за акумулаторите

Най-честата причина за аварии на пътя в Германия са дефектните или изтощени акумулатори. Снимка: карартикълс

През 2008 година най-честата причина за аварии с автомобили по пътищата на Германия са били дефектните или изтощени акумулатори. Немският автомобилен клуб ADAC е регистрирал 870 000 подобни случая. При това една малка кутийка за удължаване на живота на акумулаторите може да предотврати отказа на незаменимия източник на енергия. Нейният производител обаче се сблъсква с неодобрението на търговците и на автомонтьорите. Защо, пише в. „Ди Велт”.

Публикуваната наскоро статистика на ADAC е недвусмислена: в повече от 35 процента от случаите през миналата година аварийна помощ на пътя е била викана заради дефектни или изтощени акумулатори – общо 870 000 пъти. От години броят на тези случаи расте, а акумулаторите твърдо са причина №1 за авариите на пътя. Според собственика на фирма Novitec Клаус Крюгер обаче много от повредите могат да бъдат предотвратени с помощта на една малка кутийка. Но засега успехът на изобретението ще трябва да почака.

Още преди почти десет години Крюгер предложил на пазара своя „Мегапулс” – малък уред, който се закрепя за клемите на акумулатора с няколко движения и му гарантира значително по-дълъг живот. „Животът на акумулаторите става три пъти по-дълъг”, казва Крюгер. Подобни обещания винаги звучат малко несериозно, а на пазара на аксесоари за автомобили има достатъчно примери в тази посока. Но многобройните тестове, проведени от специализирани списания, опитът на немската армия както и експертното мнение на Техническия университет във Виена, потвърдиха, че малката кутийка наистина помага.

Крюгер познава материята отлично. Инженерът работи в автомобилния бранш от почти 40 години и е бил мениджър в три големи компании-производители на акумулатори. Освен това е отговарял за акумулаторите във Фондация „Варентест”. „За да бъде разбран „Мегапулс” трябва просто да си

Уредът „Мегапулс” може да удължи живота на акумулаторите три пъти. Снимка: Новитек

припомним часовете по химия, казва Крюгер. В него няма магия.” Оловните акумулатори остаряват най-вече защото във вътрешността им се образува оловен сулфат, който кристализира. По този начин постепенно пада капацитетът и възможността им за зареждане, докато един ден те просто нямат достатъчно сила.”

Акумулаторите от боклука могат да бъдат регенерирани

Обикновено при зареждането на акумулатора кристализирането се предотвратява почти напълно. „Днес обаче в автомобила има толкова много устройстна, които консумират енергия, а изминаваните разстояния са толкова къси, че често от акумулатора излиза повече ток, отколкото влиза,” обяснява Крюгер. Дългото време без движение, какъвто е случаят при старите автомобили и при лодките, има същия ефект.
„Мегапулс” предотвратява именно това кристализиране като подава постоянно импулси и по този начин разрушава кристалите. Така – ако не се получи късо съединение или не възникне друга необратима повреда – с помощта на уред за зареждане на акумулатори и „Мегапулс” в употреба може да се вкарат доста от изхвърлените акумулатори. „Много акумулатори не са мъртви, а са само в кома”, казва Крюгер. При тестовете на Техническия университет във Виена се оказало, че голяма част от уж напълно изтощените акумулатори може да бъдат успешно регенерирани.

Чрез употребата на „Мегапулс” и спазването на няколко правила може да бъдат избегнати повечето проблеми с акумулаторите, категоричен е Крюгер. „Важно е в акумулатора винаги да има достатъчно течност и да е с постоянно напрежение от повече от 12,4 волта, обяснява той. Ако се слезе под тази стойност, акумулаторът трябва задължително да бъде зареден.” За проверка на напрежението Novitec предлага друг уред – APM-1, който работи на съвсем прост принцип и се включва в запалката. ADAC предлага сходно устройство – ADAC-Battwatch – което алармира за нередности в акумулатора. А ако след студена нощ половин час преди запалване на двигателя поставите върху акумулатора шише с топла вода, може да си спестите услугите на Пътна помощ.

Всяка година в Германия се продават десет милиона акумулатори

Ако попитате производителите на акумулатори какво мислят за „Мегапулс”, ще чуете едни и същи отговори. Те или не са чували за този апарат, или не са го тествали. „Разбира се – всяка година в Германия се продават около десет милиона акумулатори. Никой няма да тръгне срещу собствения си бизнес, казва Крюгер. Но за преработката на всеки изхвърлен акумулатор се изразходват 20 киловатчаса, като се отделя 1,5 кг отровен боклук. Сами сметнете за какво става дума.”

Когато шефът на „Новитек“ купил правата за разпространение на „Мегапулс” от един английски инженер (който разработил уреда за откритите рудници) бил сигурен в успеха си. Но въпреки че получава все повече благодарствени писма от клиенти, 73-годишният Крюгер гледа на нещата доста трезво. „Продали сме около 65 000 бройки, а очаквах най-малко 100 000.” Малките продажби се дължат на факта, че уредът, който струва около 60 евро, се продава в магазини за електроника, а специализираните магазини и автосервизите отказват да го включат в продуктовата си листа. „Те предпочитат да продадат повече акумулатори, от които ще спечелят много повече.”

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.