СофияПловдивВарнаБургасРусе

Около Първанов и вестниците се размириса лошо. На газ

Челният сблъсък на в. “Сега” с президента Първанов, в статия на главната редакторка Теодора Пеева, показва нещо, за което e-vestnik отдавна пише. В България се е формирала политико-медийна олигархия, съсредоточена около президента Първанов. Единствено вестниците “Сега” и “Дневник” в последните години си позволяват да напишат нещо критично за президента. “Труд” и “24 часа”, казано на модерен език, го промотират, рекламират и презентират всекидневно. По най-дърводелски начин. Както в епохата на Живков. Това навремето се викаше агитация и пропаганда.

В медийната група на Ирена Кръстева (“Експрес”, “Телеграф”, Монитор”), зад която засега очевидно стои ДПС, за Първанов се пише или добро, или нищо – като за покойник. Има вестници, в които, ако се случи да излезе неприятна новина за Първанов, глобяват дежурните шефове. Такава е медийната ситуация по българските вестници.

И въпросният вестник “Сега”, който отдавна си позволяваше да казва за президента неща, за които другите мълчат, го отнесе. Президентът лично се зае да се бори против неговия издател, като постави въпроса пред руския президент да премахнат посредника (както той го нарича) при доставката на газ в България. Само че Първанов нещо е объркал – руският президент е глава на изпълнителната власт. А българският – само декоративен елемент. И по-добре, че Първанов няма правомощия. Защото заради честолюбието му ще почнат да закриват вестници.

Но, малко преди Първанов да иде в Москва, в София беше шеф на “Газпром”, който каза, че “Овергаз” на Сашо Дончев не е посредник, а една от фирмите на компанията. И, доколкото “Газпром” е една от руските държавни фирми (дори да изглежда частна и да има олигарси начело), това означава, че Първанов е чисто и просто засегнат от един вестник и от честолюбие иска да му натрие носа пред руския президент. Дори предлага, без да му е в правомощията, Русия да придобие газопреносната мрежа у нас. Достойна постъпка. От честолюбие. Да види той, Дончев. Ще пишат в неговия вестник статии против президента. Ще разкриват в репортажи, че е ходил на лов в Симитли в неподходящ момент на траур, когато всички други вестници мълчат. Как не ги е срам. Затова – закриваме вестник “Сега”. “Закрихме го” – както казал един президентски съветник.

Дали? Когато някой се мъчи да запуши устата на медиите чрез изкупуването им, чрез политически натиск и разни манипулации, трябва да знае, че вече живее в 21 век. И хватките от миналото не вървят. Медиите са много по-гъвкави, информацията прониква много по-лесно и отвсякъде. Първанов си мисли, че като никой не написа как е убил рядък козел от Червената книга при посещението си в Узбекистан, това е останало скрито. Не, по-лошо. Изтече и се разпространи в целия Интернет, четено и научено от стоици хиляди, макар че само 2-3 вестника го съобщиха под сурдинка, скрито, дребно, някъде вътре.

Колко време, си мисли тази олигархия, че ще контролира вестници и телевизии, които са чужда собственост, в някои случаи – западна?

И с какво излиза насреща Първанов? С парите на Христо Ковачки (най-заинтересования в енергетиката, който иска да се премахне “Овъргаз”)? Топлата връзка между Първанов и Ковачки е очевидна. Да не стане като с Людмил Стойков и др. спонсори на президента, дето ги разнасяха медиите по цял свят и ЕС спря на България парите? Още повече, че сега става дума за бизнесмен, който е на свобода под гаранция от 200 000 лв. и с висящи дела за данъчни измами (а за какво още може да го започнат, не стига място да се опише).

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.