www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
четвъртък, 27 април 2017
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

ПР компании градят нов имидж на Русия

14 Февруари 2009

 

Руският президент Дмитрий Медведев на дискусия по икономически въпроси в Москва. Снимка: Ройтерс

Неотдавнашната газова криза изложи на показ новата “публична дипломация” на Русия при употребата на Пи Ар компании и стила на нейния постоянен представител в Европейския съюз. Марката “Кремъл-Газпром” обаче има своите съперници и продължава да се продава трудно.

През 2006 година Кремъл нае базираната в Брюксел Пи Ар фирма Gplus, за да осъвремени отношенията си с медиите. През 2007-ма руският газов монополист “Газпром” подписа отделно споразумение за медийната политика и за защитата на управленските си решения. Годишните договори, които трябва да бъдат подновени през пролетта и есента, покриват работата на Gplus в Брюксел и Париж, както и споразуменията с подизпълнителите - консултантските агенции “Димап” (Dimap) в Берлин и “Рети” (Reti) в Рим.

Gplus твърди, че лобирането й за Русия пред европейските институции струва по-малко от 200 хиляди евро на година. Конкуренти смятат обаче, че договорите са на стойност между 3 и 5 милиона евро годишно само за хонорари, като в сметката не влизат наемите за помещения за пресконференции или обедите.

Gplus е специализирана в наемането на бивши служители на европейските институции и известни журналисти. Грегор Кройцхубер, който отговаря за “Газпром”, е бивш говорител на европейския комисар за промишлеността. Петер Вит - старши съветник и на двамата клиенти - е пенсиониран германски заместник-постоянен представител в ЕС. Ангъс Роксбърг е отразявал войната в Чечения за Би Би Си.

Никой, който работи в Пи Ар-сектора, не отива там за по-ниска заплата. Служител на Европейската комисия на средно ниво като Кройцхубер прибираше на предишната си работа най-малко 6 хиляди евро на месец, а човек като Вит - 7 хиляди.
Gplus обучава Кремъл как да използва западните медии. По време на войната в Грузия през 2008 година компанията работеше упорито и организираше посещения на представители на медиите в Южна Осетия, така че европейските телевизии да може да покажат нещо повече от вилнеещи руски танкове.

При газовата криза, още през октомври 2008-ма, репортерите, които изписваха в интернет-търсачката “Гугъл” думите “газ” и “Украйна”, бяха отпращани към подкрепящия “Газпром” сайт gazpromukrainefacts.com. През януари базираните в Брюксел журналисти получаваха почти всекидневно имейли с лесни за копиране цитати и подробности от телефонни конференции с говорителя на руския премиер Владимир Путин Дмитрий Песков. Служители на Gplus се смесваха с журналистите на пресконференции на ЕС, като им съобщаваха последните новини.

Пропутиновият профил на компанията не й пречи да работи за други клиенти като “Майкрософт”, “Тойота” или “Виза”. За три години служителите на Gplus са се увеличили от двама на 55, като през 2008-ма персоналът е нараснал с петима души. “За компания като нашата е съвършено нормално да бъде свързвана с клиент (в случая Русия), който е в светлината на прожекторите”, коментира съдружникът в Gplus Ханс Крибе.

Руският постоянен представител в ЕС Владимир Чижов работи в Брюксел както за събирането на информация, така и за отношенията с медиите. И обиграният в контактите със средствата за масова информация дипломат знае например, че директорът на бюрото на “Файненшъл таймс” в белгийската столица е брат на лондонския издател на вестника.

За разлика от своя предшественик Михаил Фрадков, Чижов говори с журналисти по телефона, като пуска шеги на английски, на семинарите се справя с въпросите за правата на човека и често изниква със смокинг и папионка на социални събития като бала на чешкото председателство на ЕС. “Публичната дипломация е неразделна част от външната политика и на мен ми е възложено да правя това”, довери той.

Откакто Чижов зае поста през 2005 година числеността на персонала на руското постоянно представителство в ЕС нарасна от по-малко от 20 на повече от 120 души. Само една шепа от тях имат публична роля. Съветникът за извънредните ситуации полковник Владимир Кувшинов изпъква с натоварения си график, запълнен със срещи с представители на службите за сигурност от страните членки на Европейския съюз.

Посланието на Москва към ЕС се усилва от Пи Ар фирмата “Хил енд Ноултън” (Hill and Knowlton). Директорът на брюкселския клон на компанията Илейн Крукшанкс рекламира проекта на “Газпром” за изграждането на газопровода “Северен поток” като чисто търговско начинание и стратегическа перспектива за разнообразяване на енергийните източници на Европейския съюз. “Хил енд Ноултън” заведе с частен самолет депутати от Европейския парламент до Сибир, до руския петролен гигант “Роснефт”.

През 2009 година Москва показа по-висока класа от Киев в газовата дипломация. Но въпреки това средствата на съвременния Пи Ар работят и срещу нея. Сродната на “Хил енд Ноултън” компания “Бърсън-Марстълър” (Burson-Marsteller), която е част от медийната група WPP, представлява адвоката на намиращия се в затвора антикремълски олигарх Михаил Ходорковски. Крукшанкс нарича това “конкурентна търговска марка”.

Американската консултантска агенция APCO и шведската фирма “Креаб” (Kreab) следят политиката съответно на Държавния департамент на САЩ и на шведското министерство на външните работи. В края на 2007 година “Креаб” прекрати сътрудничеството си с грузинския президент Михаил Саакашвили. Някои нейни високопоставени служители обаче имат силни идеологически пристрастия и все още работят по собствена инициатива за клуба на “враговете на Путин”.

APCO представлява акционерите на петролната компания на Ходорковски “Юкос” по съдебния им иск в Хага срещу Москва за 23 милиарда евро. Консултантската агенция е заинтересована да спечели като клиенти Азербайджан и Туркменистан - бивши съветски републики, които според нея горят от ентусиазъм да “излязат от мрака”, за да влязат в нова ера на отношения с Европейския съюз и Съединените щати.

И ако според страни членки на ЕС като Полша и Литва Европейската комисия изглежда твърде приятелски настроена към Кремъл, зад приказките за “стратегическо партньорство”, някои анализатори от ЕК гледат към Москва безстрастно. “Проблемът с продаването на Русия е, че тя е дефектен продукт”, каза един неин служител. “Тя е огромна държава с намаляващо население, която граничи с Китай. Въоръжените й сили са в лошо състояние. При условие, че според прогнозите цените на петрола ще останат ниски, ние сме обезпокоени за стабилността на рублата и за способността на Русия да изпълни бюджетните цели, които си е поставила през 2009 година.”

По БТА





Етикет: , ,

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.
  1. 1) Мунчо
    Руснаците ще си останат дефектен продукт не защото граничат с Китай, и не защото са голяма страна, а защото трудно намират решения, с който да отбягват силовите средсва, когато стане напечено. Този им подход, винаги ще им носи славата на "невежите от изтока" с очите на западния свят.
  2. 2) Anonymous
    моля руското разузнаване да забърше калната следа






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2017® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com