СофияПловдивВарнаБургасРусе

Полската църква на кръстопът: да отмени ли безбрачието на свещениците

Свещеник благославя традиционните великденски кошници, донесени от вярващите в църквата “Свети Александър” във Варшава. Снимка: Ройтерс

От падането на комунизма в Полша изминаха 20 години. Днес налице са всички признаци, че институцията, която поведе борбата срещу режима – Католическата църква – е застрашена в условията на модерното демократично потребителско общество. По времето на комунизма да станеш свещеник означаваше да се изкачиш едно стъпало по-нагоре по социалната стълба. Сега обаче броят на младите мъже, които постъпват в духовните семинарии, намалява.

Според едно проучване повече от половината действащи свещеници в страната биха искали да се премахне безбрачието, за да имат съпруга и семейство. Проучването на професор Юзеф Баняк, социолог и специализант по въпросите на религията в теологичния факултет към университета „Адам Мицкевич“ в Познан, показва, че повече от 12 процента признават, че в момента живеят в стабилни връзки с жени. Анкетата е осъществена с помощта на 823 полски свещеници. 53,7 процента от тях са заявили, че биха искали да имат съпруга и семейство, 12 процента – че имат сериозна връзка с жена, а повече от 30 процента – че са имали сексуални отношения с жена.

В родната страна на предишния папа Йоан-Павел Втори повечето църкви са все още пълни в неделя. Но полското общество се променя бързо и според отец Веслав Давидовски, августински монах във Варшава, това личи в поведението на полските свещеници. „Това, което ме тревожи, е броят на свещениците, които водят двойствен живот – работят като католически свещеници, което предполага спазване на безбрачие, а същевременно имат връзка с жена“, каза той.

Юзеф Стрежински е ръководил варшавската си енория 12 години. Тогава той среща една жена и се влюбва. „Като свещеник бях много щастлив и задоволен. Но настъпи момент, когато започнах да се чувствам самотен. Когато срещнах жената, в която се влюбих, трябваше да избера. Трябваше да реша кой път да следвам“, казва той.

След като се бори с решението си в продължение на четири години, той казва, че не може повече да води „двойствен живот“. „Реших, че би било безсмислено да продължавам като нещастен свещеник и така, след 16 години, избрах да се откажа от свещеничеството и да създам семейство“, добавя той.

Отец Веслав казва, че резултатите от проучването за отношението на свещениците спрямо безбрачието не го изненадват. „Това е отражение на днешното общество“, казва той. „Повече от 60 или 70 на сто от хората на Запад или в Полша са извършили прелюбодеяние. Свещениците живеят в света такъв, какъвто е. Затова, бидейки взети от този свят, те внасят в свещеничеството наследството на настоящата култура. Ние не сме водоустойчиви“, добавя той.

В доминиканската църква в Стария град на Варшава десетки хора идват на вечерна литургия въпреки зимния студ. Питам една от богомолките, Ела Макала, дали смята, че на свещениците трябва да им бъде позволено да се женят. „За мен би било странно. Католическите свещеници в Полша никога не са имали семейства“, казва тя. „Знам, че нещата стоят различно при протестантските свещеници, но това би било голяма промяна, за която полското общество определено не е готово. Мисля, че на мен ще ми бъде трудно да го приема“, добави тя.

Но студентът Славбор не е съгласен. „Аз лично смятам, че трябва да им бъде позволено“, казва той. „Биха служили по-добре на обществото, ако имаха семейства, наистина, защото биха разбирали по-добре нещата, за които проповядват.“ Шимон Холовня, младото католическо лице на полския телевизионен канал „Религия Те Ве“, вярва, че безбрачието е само едно от многото предизвикателства пред полската католическа църква. „Като Църква ние сме изправени пред завой на пътя, а когато шофираш, преди завоя трябва да намалиш скоростта, трябва да помислиш коя скорост ще е най-подходяща за преминаването му“, казва той. „Но не правим нищо и вероятно ще се озовем в канавката.“

„Смятам, че след 10, 15, може би 20 години ще се сблъскаме с проблема с празните църкви“, добавя той. Статусът и уважението към свещениците са намалели след падането на комунизма. Това създаде у някои свещеници чувство на празнота, която все повече хора вярват, че може да бъде запълнена от семейството.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.