СофияПловдивВарнаБургасРусе

Дефектите на есемес гласуването или как се печели „Мис България“ и „ВИП Брадър“

Есемес в отговор на гласуване в конкурса за „Мис България“. Снимка: e-vestnik

Какво ще стане, ако предизвикалата недоволство с титлата си „Мис България“ Антония Петрова спечели и „ВИП Брадър“ 3? Звучи невероятно, но системата за гласуване с есемеси дава поне теоретична възможност това да се случи. Стига хубавицата да има достатъчно запален спонсор-почитател.
Може ли да се вярва на данните от гласуването с есемеси? E-vestnik се опита да намери отговора на този въпрос. Повод беше именно предизвикалата недоволство титла на „Мис България“.

На въпрос към пиар-отдела на Нова телевизия за по-точни данни от гласуването отговориха, че те не носят отговорност и могат да ни отговорят само организаторите на конкурса – агенция „Визаж“. А зрителите остават с впечатление, че телевизията, излъчваща конкурса, е отговорна за резултатите, които се показват на екрана през цялото време на финалната вечер.

Какъв беше механизмът за излъчване на победителката? Седмица преди финала за всяка от десетте финалистки е посочен номер, на който може да се гласува – с есемес или обаждане. Организаторите от „Визаж“ обясниха, че от всеки номер (мобилен или стационарен) може да се гласува най-много 10 пъти.
Някои мобилни оператори обаче не потвърдиха това. На въпрос към „Глобул“ за гласуването неофициално отговориха пред e-vestnik: „Кой ви каза, че е имало ограничение само до 10 гласувания от един номер?“ След това официално заявиха, че всички оператори са подписали договори, според които само организаторите могат да дават информация. От „Вивател“ и БТК също заявиха, че не могат да дадат никаква информация и имат договор с организаторите, които единствени имат това право.

Есемес в отговор на гласуване в конкурса за българска песен на „Евровизия“. Снимка: e-vestnik

Как се гласува с есемес и може ли да се манипулира? Цената за едно съобщение или телефонно обаждане е 1,20 лева. Ако някой иска да „помогне“ с гласове за своя кандидат, трябва да се снабди с предплатени сим-карти на някой от операторите и да ги раздаде на свои хора, за да гласуват с тях. При тази цена на есемес или обаждане, трябва да се купят карти от 15-20 лв. Карти от 10 лв. не е изгодно, защото от една може да се гласува по-малко от 10 пъти. С карта от 15 лв. може да се гласува 10 пъти. Примерно за 5000 гласа са необходими 500 карти. Цената им е 7500 лв., ако са по 15 лв. или 10 000 лв., ако са по 20 лв. Така един „платен“ глас за „Мис България“ е между 1,50 и 2 лв. Излиза, че всеки „продуцент“ или „спонсор“ на някоя естрадна песен, участник във ВИП Брадър или „Мис България“, може да извади 7-8 хил. лв., да раздаде 500 карти на 30-ина свои хора и да реши резултатите от конкурса. Преувеличено ли е това?

Ето как са разпределени гласовете в „Мис България“. От модна агенция „Визаж“ ни пратиха „разбивка“ на гласувалите по време на конкурса. Оказа се, че Антония Петрова е победила с 1911 гласа преднина пред втората – Елица. Според данните на организаторите общо гласувалите за конкурса „Мис България“ са 131 730. Това са гласовете от целия период, в който по Нова телевизия тече кампанията за избор на „Мис България“ 2009 – седмица преди самия финал. Според данните гласовете за Антония Петрова са общо 41 676 (или 31.64%), за първата подгласничка Елица Любенова те са 39 765 (30,19%), за втората подгласничка Надежда – 24 803 (18,83%).

„Мис България – свят“ 2009 Антония Петрова от Перник. Снимка: Булфото

По време на финала бяха посочени трите момичета, които са с най-много гласове – Антония, Надя и Елица. Беше обявено, че техните резултати се приравняват към 100% и гласуването продължава. От кой момент резултатите за трите се броят наново и процентите се променят, организаторите не уточняват. Но според данните на „Визаж“, след края на гласуването за Антония – победителката – вече са гласували 39,23%, за втората – Елица – 37,43%, а за Надежда – 23,34%. Финалните проценти се различават от първоначалните, но не и общият брой гласове. Данните показват същите числа – за Антония  41 676, за Елица – 39 765 и за Надежда –  24 803.

Съмненията остават – Антония Петрова води с разлика по-малко от 2% или с цитираните вече 1911 гласа. Напълно е във възможностите на нейни „симпатизанти“ да са „извоювали“ победата й. Все пак, дори да има примерно 3000 или 5000 „платени“ гласа за нея, тя е привлякла зрителски гласове и е една от фаворитките. Но дали короната на най-красивата българка е спечелена честно?

Есемес-гласуването очевидно е несъвършен начин за избиране на най-красивата българка, на песен за „Евровизия“ или победител във ВИП Брадър.

Краси Аврамов Снимка: Булфото

Организаторите на конкурса за „Евровизия“ от БНТ са били наясно с възможностите за манипулации при гласуването, защото тогава имаше ограничение от един номер да се гласува само до 5 пъти. Това автоматично вдига двойно цената на един „платен“ глас на 3-4 лв. и ограничава манипулациите. Но не ги изключва. В БНТ все пак имат опит от първото гласуване за национална „Евровизия“, когато Слави Трифонов и Софи Маринова се отказаха да изпеят песента си, сочена за фаворит, с обяснението, че продуцентите на група „Каффе“ са закупили сим-карти и са организирали гласуване в своя полза.

В случая с „Евровизия“ 2009 обаче преднината на победителя Краси Аврамов беше доста по-голяма – 19 553 гласа срещу 4135 за Поли Генова, или около 40% срещу 11% за втората в класирането. (Гласовете за „Евровизия“ са по-малко от тези за „Мис България“, защото времето за гласуването е било само в продължение на 15 минути). Малко вероятно е да се изфабрикува толкова голяма разлика с купени сим-карти.

Със сегашните ограничения манипулации обаче не са изключени. Пита се – докога телевизиите ще използват този спорен начин на излъчване на победител, след като в повечето случаи самите те не носят отговорност за гласуването? И ще промени ли някой регламента? Например организаторите трябва да дават данни от мобилните оператори за кой кандидат колко са били номерата, от които е гласувано по 5 или 10 пъти (според ограничението). Това ще бъде ориентир, ако за някой финалист има подадени много гласове от по-малко на брой сим-карти или стационарни номера.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.