СофияПловдивВарнаБургасРусе

Великобритания: Скъпите вина се връщат безславно във Франция

Продажбите на вино във Великобритания намаляват, цените падат, търси се евтино

В Ядрения изследователски център край Бордо подлагат на анализи бутилка вино, реколта 1944 г. Снимка: Ройтерс

Английските търговци започват да продават обратно скъпи вина на производители в Бордо или да изнасят в Азия, тъй като търсенето на популярното вино намалява. А британската лира става все по-слаба от еврото. “Търговията във Великобритания е намаляла драстично. В момента разчитаме основно на износ”, казва Том Хъдзън, най-големият специалист по „Бордо” в Англия и директор на “Фар Винтнерс”. По неговите думи азиатският пазар вече е изместил американския като ключов пазар за износ.

В края на миналата година някои търговци, продаващи „Бордо”, са започнали да изкупуват обратно вино от Великобритания, един от най-големите пазари за скъпо вино. За една от причините се смята икономическата криза, както и поевтиняването на британската лира. „Във Великобритания има значителни запаси, които се търсят от ценителите. В същото време продаваме голямо количество обратно в Бордо”, казва Оливър Шарп, асоцииран директор в „Бордо Индекс”, лондонски винен търговец.
По думите на Симон Стейпълс, директор продажби в „Бери Брос & Руд”, около 20% от селекция „Бордо”, включително реколти от 2004 до 2007 г., се връщат обратно в известния френски регион, което е голяма промяна в сравнение с няколкото процента, отнасящи се за предишни години. Според други специалисти търговците имат твърде голям излишък от „Бордо” и дори се опитват да се отърват от него.

Реклама на „Пенфолдс“ в голям магазин за вино в Сидни. Австралийската група „Фостърс“, притежател на марката, обяви, че пренасочва усилията си към пазарите в Азия и САЩ. Снимка: Ройтерс

Обратната посока в търговията с вино „Бордо”, се появява, защото не само хората, но и собствениците на ресторанти започват да купуват по-евтини вина, коментира Джеймс Буут, управляващ директор на „Ню Дженерейшън Уайнс”, търговец на едро. По думите му доставчиците намаляват запасите в складовете си доколкото могат повече. Вина като „Château Léoville Barton 2002”, които първоначално са продадени по 250 британски лири на кашон още преди бутилиране (en primeur), а след това са препродадени от купувача за между 500 и 600 британски лири на кашон миналата година, преди кризата, сега се търгуват за около 400 британски лири на кашон.

Търговците на вино „Бордо” очакват, че реколта 2008 г., която се презентира през април, ще бъде тежка. Тя се очаква да не е толкова добра, а освен това ще е много скъпа. „Времената са много трудни за „Бордо”, казва Джеймс Майлс, директор на „Liv-Ex”, индекс на топ вина, най-вече „Бордо”, които се търгуват в Лондон. По данни на компанията цената на „Бордо” във Великобритания принудително е паднала с около 20% от юни насам.

Връщането на вино обратно във Франция се случва в момент, когато френското винопроизводство намалява. Това събужда страхове, че Франция губи пазарния си дял за сметка на други производители като Италия. „И преди сме виждали упадък в производството на вино във Франция, но това не е голям проблем. Нашата философия е да създаваме качество, а не количество”, казва Рено Гаяар, зам.-директор на Федерацията на износители на вино и спиртни напитки във Франция.

В същото време австралийската компания „Фостърс” обяви, че спира да изнася някои австралийски вина за английския пазар, защото за тях е по-печелившо, ако ги продават в други страни. Големият натиск на цените на винения пазар във Великобритания принуждава компанията да търси по-добри цени в други райони като САЩ и Азия, заяви Питър Джаксън, управляващ директор на „Wine Estates’” във „Фостърс”. „Фостърс” притежава марките „Пенфолдс”, „Роузмаунт” и „Линдеманс”.

По в. Файненшъл таймс

Виното
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.