Формула 1: Ако прасетата можеха да летят, щяхме да отидем в България

Пилотът на „Ферари“ Фелипе Маса на пистата в Бахрейн. Снимка: Ройтерс

На различни места излизат съобщения, подхванати от българските вестници, които предполагат, че съществуват планове за изграждането на писта за Формула 1 в тази страна. Това изглежда твърде оптимистично.

Страната е финансово по-стабилна, отколкото някои от нейните съседи, но нейната икономика е силно засегната от глобалния спад, а Европейската банка за възстановяване и развитие смята, че годишният шестпроцентен растеж през последните години ще падне до нула или дори ще се стигне до рецесия тази година. Банката ще инвестира $ 300 милиона в България тази година.

Страната, която се присъедини към Европейския съюз през януари 2007 г., страда от липсата на доверие на инвеститорите, дължаща се на корупцията в публичната администрация, организираната престъпност и слабата съдебна система. Тя се гордее с население от само 7,2 милиона – което е малко по-малко от голям Лондон – а средната месечна заплата е само около $ 300, така че дори ако пистата се изгради, ще е трудно да видим кой ще бъде в състояние да си позволи билети за състезанията.

Областта на Варна, на Черно море в източната част на страната, генерира около 30% от туристическите приходи на страната, но те все още са малки и инфраструктурата е недостатъчна. Парите от ЕС се инвестират за подобряване на комуникациите и се изчислява, че до 2017 г. страната ще бъде в състояние да привлича повече от 16 милиона туристи всяка година. Състезание за Голямата награда би помогнало да се достигне този растеж, но докато няма подходяща инфраструктура, един кръг от F1 не би послужил за нищо.

По всяка вероятност, ако F1 изгуби унгарския Гран при, тя ще се прехвърли в Русия, а не в България, защото 140 милиона руски граждани са доста по-важен пазар за спонсорите на Формула 1 и производителите на автомобили.

Свят