СофияПловдивВарнаБургасРусе

Аквариуми за медузи срещу финансовата криза

Аквариум с лунни медузи. Снимка: личен сайт

24-годишният Алекс Андън е завършил биология в Университета Дюк и до скоро е работил в престижна компания за биотехнологии. Поради кризата обаче губи работата си и с месеци не може да си намери нова. Разочарован, той се обръща към…медузите.

В момента Алекс живее в апартамент с шест съквартиранти и там прави аквариуми за медузи, възползвайки се от нова технология, която позволява на крехките създания да оцеляват в среда, различна от естествената. Засега Алекс е продал три аквариума, един от които за 25 000 долара на местен ресторант. В момента разработва и уеб сайт, където ще се продават малки аквариуми за по 350 долара. „Постоянно ме хапят, но със сигурност си струва. Другият вариант е да си търся работа, а аз мразя да си търся работа“, казва Алекс, чиито офис е препълнен с различни стъкленици и храна за медузи.

Много други уволнени служители из Америка, станали жертва на кризата, предпочитат да разработват собствени бизнес планове, вместо да пращат автобиографии. За тези хора рецесията се е превърнала в стимул за изобретателност. Икономистите обясняват,  че когато икономиката тръгва надолу, хората често стават по-изобретателни предприемачи и вземат нещата в свои ръце. Подобен манталитет обаче се утвърждава с месеци и трябва време, за да се отрази на икономиката. В този период някогашните служители осъзнават, че докато търсят работа по традиционните канали, губят прекалено много време и пари. Марк Канис, изпълнителен директор на предприемаческата програма на Университета в Сан Франциско, нарича този феномен „предизвикано предприемачество.“

Алекс Андън. Снимка: личен сайт

„При криза от големите компании излиза голям предприемачески талант и идеи – учени, инженери, бизнесмени, които започват да търсят нови неща, казва Канис. Това е нещо като дарвинова инжекция на талант в предприемаческата екосистема“. Но дори във времена на просперитет, предприемачите често се провалят. Но тези, които успяват, играят важна роля в растежа на икономиката, защото малки техните компании стават важни работодатели. Спред американското Бюро за статистика през 2008 г. 3,8 милиона компании са имали по-малко от десет работници, но общо са осигурявали заетост за 12,4 милиона души или грубо 11 процента от работната ръка в целия частен сектор.

Икономистите отбелязват някои особености във вълната подобни нови проекти. Те се базират главно на Интернет, който дава невероятни възможности за маркетинг на идеи, но и за намиране на бизнес партньори и доставчици. Мрежата служи за всякакви евтини дейности: счетоводство, диалог с клиентите и в крайна сметка – превръщането на една малка идея в голяма.

Днес целта на много предприемачи е не да направят компания за милиарди, а да изкарат пари бързо, за да покрият нуждите си. Поне такова е мнението на Джером Айнджъл, директор на център за предприемачество към Училището за бизнес в Бъркли, който казва, че много хора ще се съсредоточат върху задоволяването на преките нужди на домакинствата и бизнеса.Според него търсенето на нови начини за правене на пари е болезнен, но здравословен процес. Айнджъл отбелязва, че бумът на Интернет компаниите е дал началото на някои наистина силни компании като Google. Компанията е основана в края на 90-те и успява главно заради ясния си фокус и нуждата от не голям капитал.

35-годишният Райън Кудер е осъзнал ползите от подобни проекти, както и вълнението, което техните успехи носи. Кудер е уволнен в началото на 2008 от Yahoo, където е бил главен маркетинг мениджър. Той си търси работа за известно време преди да реши да направи собствена Интернет компания, която ще позволява на хората да правят социални мрежи на квартално ниво. Бизнесът на Кудер не върви добре до ноември, когато той рабира, че мечтите са се сблъскали с горчивата реалност. Трябвали му пари да изплати ипотеката си и да плаща здравните осигуровки на семейството си.

Тогава Кудер трансформира компанията в днешната Кoombea, която се занимава с дизайн на бизнес сайтове. Koombea вече има девет души персонал, повечето от Колумбия, където стандартът на живот им позволява да се занимават с уеб дизайн на сравнително ниска цена. Кудер и жена му се разбират, че работата по Koombea ще престане в края на януари, ако компанията не е постигнала финансовите си цели. За жалост, така и се случва и Кудер отново започва да си търси работа. Не намира и се връща обратно към Koombea – с нова мотивация.

„Запретнал съм ръкави и съм по-нахъсен от всякога,“ казва той. „Отнема ми много нерви, не мога да спя много, но поне днес е по-лесно да открия даден проблем, да го реша и така да амбицирам хората около мен.“ Подобна история има и 25-годишната Моника Замиска, която казва, че е била „травматизирана“, когато са я уволнили през януари от поста й на счетоводител в агенцията за връзки с обществеността Ogilvy & Mather. След пет неуспешни интервюта, тя разбира колко е ограничен в момента пазара за работни места. „Само пращаш автобиографии и нищо“, казва Замиска.

При това положение тя насочва вниманието си към проекта Confoodant – уеб сайт с оценки на ресторанти, които са достъпни само след покана от настоящ потребител. Моника живее под наем, но смята, че ще може да изкара до шест месеца със спестяванията си докато проектът стъпи на крака. „Обичам да работя и за това си създадох работа“, казва Замиска.

Нуждата от нови проекти може да се види и в повишеното предлагане на конференции и работни срещи, които да разработват нови идеи. Моника Дос, директор на учебния център за предприемачи FastTrac, казва че очаква тази тази година да има двойно повече клиенти от миналогодишните 10 000. „Хората смятат, че до три години няма да има много нови работни места. Затова трябва да намерят нещо, от което да изкарват пари,“ казва Дос.

Алекс Андън е от тези, които вече са си намерили ниша. Наскоро той е получил поредната поръчка за аквариум за медузи, който ще струва десетки хиляди долари. Неговият успех изглежда е заразен и четири от съквартирантите му също започват свой бизнес. Двама от тях – Ерин Китчъл и брат и Андрю, ще правят разгъваеми туристически гидове за пътешественици и планират скоро да напечатат първите 8000 копия. Ерин наскоро е била уволнена и не смята, че скоро ще може да си намери нова работа. „Сега е добро време да се опита нещо ново. Има много нови възможности.“

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.