СофияПловдивВарнаБургасРусе

Накъде ще тръгне Уеб 2.0?

Специалистите вече говорят, че Уеб 2.0 се променя и е на път да стане Уеб на квадрат. Снимка: Уебсорс депо

Може ли Уеб 2.0 да се превърне в „Уеб на квадрат“? Това попита човекът, който всъщност прогласи фразата „Уеб 2.0“ – термин, който хора в еднаква степен харесват и мразят. В речта си на Конференцията за Уеб 2.0 в Сан Франциско, интернет ветеранът Тим О’Райли обърна поглед към изминалите пет години, за да заяви, че „бебето, което се роди от технологията, се превръща в голям човек и дори тръгва да ходи на работа“.

Той каза пред аудиторията от софтуерни разработчици, че уеб пространството вече не е само място за забавления, където да висиш безцелно или да гледаш какво правят приятелите ти във Фейсбук или Майспейс. Като доказателство за „узряването“ на Уеб 2.0 технологиите, О’Райли разказа как те все повече се прилагат във взаимодействие с външния свят посредством сензори.

За пример, той посочи приложението на Гугъл, което прави прогнози къде ще е следващата грипна епидемия, както и агрегатора за измерване на енергия и въглеродни емисии, наречен AMEE, и свързан към мрежата сензор, който изпраща съобщения по Туитър, когато цветята ви имат нужда от поливане.

„Ние ставаме свидетели как постепенно се изгражда координацията между тези сензори. Това е бъдещето“, заяви О’Райли, основателят на О’Райли Медия, която всъщност организира конференцията заедно с Текуеб. Той каза на публиката, че всичко това води до формулировка „отвъд Уеб 2.0, тъй като става дума за нещо, което е обвързано със света, нещо качествено различно и ние го наричаме „Уеб на квадрат“. В този момент на екрана в залата се видя кадър с думите „Уеб 2.0 + Светът = Уеб на квадрат.“

Жив и здрав

Наименованието Уеб 2.0 вече е стигнало до момент, в който звучи изтъркано и на човек като Нейт Елиът, главен анализатор за „Форестър“. „Да, време е да казваме „Уеб 7.0“ конференция, а какво ще кажете пък за „9.2?“, шегува се той. Другият водещ на конференцията, Дженифър Палка от „Текуеб“ призна, че това наименование е дразнещо за много хора. „Има групи хора, на които им е омръзнала тази фраза. Но въпросът е, омръзнала ли им е идеята зад тази фраза? Аз не мисля, че е и мисля, че много, много хора едва сега схващат какво представлява Уеб 2.0“, заяви тя пред БиБиСи нюз. Елиът потвърди, че има още много неща да се случват и че наименованието не трябва да пречи на процеса.

„Уеб 2.0, като съвкупност от идеи, си е жив и здрав, каза той. Има все още достатъчно неразрешени предизвикателства и вие ще присъствате на много интересни дискусии на това събитие, където участниците ще се опитат да решат проблемите. Но Уеб 2.0, като цяло, има здраво бъдеще, в което вярваме, независимо какво наименование използваме.“ Палка беше още по-категорична. „Вижте, за мен няма значение как ще го наречем. За мен има значение това, че хората, като вникнат в концепцията и създадат бизнеси, приложения, и продукти на нейна основа, ще допринесат за новаторството в икономиката ни. А в момента отчаяно се нуждаем от нововъведения.“

Силата на по-малкото

При осезаемите знаци за забавяне в икономиката, явни и по време на това Експо, темата за „Силата на по-малкото“ стоеше съвсем на място. Посетителите и представящите бяха с около 20% по-малко спрямо преди, но Палка отбеляза, че да си принуден да се върнеш към основните положения и да мислиш за по-прости неща, е добро нещо. „Ако изберете по-малкото, независимо дали става дума за коригиране на претруфения дизайн на уеб страница или за по-прост бизнес модел, и в двата случая това ще ви помогне да се концентрирате по-добре върху дейността си. Ще откриете, че ограниченията, които ви налага по-малкото, всъщност разкриват неочаквани простори за творчество и бизнес.“

За пример Палка посочи „Туитър“. „Туитър е класически пример за „силата на по-малкото“. Изчистен дизайн. Един-единствен продукт – предоставят ви възможност да изпращате съобщения с до 140 символа.“ „Относно всички други функции, които потребителите искат, те отговарят: „Нека някой друг ги направи, ние правим само това и мислим да го правим наистина добре.“ С този подход е израснала цяла екосистема“, казва Палка.

Елиът призна, че макар да разбира необходимостта на предприемачите да се „снишат“ или да преминат към чисто оцеляване, е разочарован от скромния брой истински нововъведения на тазгодишното Експо. „Като се огледам наоколо, виждам идеи, но виждам и все по-малко хора готови да дръзнат. Попадам предимно на хора, които доразработват вече съществуващи идеи. Разбира се, че е важно да продължим да разработваме нововъведения и да намираме онези големи идеи. Чакаме да видим какво ще излезе от тази рецесия и чуваме от всякакви видове компании, че трябва да се съсредоточат върху резултатите, върху отчетността и да са сигурни, че всеки похарчен долар е изразходван по най-добрия начин.“

На фона на това унило настроение, О’Райли завърши с енергичен призив. „Трябва да създаваме повече стойност, отколкото влагаме. В нашата финансова система има много хора, които си казват: „Брей, колко пари мога сега да прилапам за себе си.“ Това е наистина тъжна история как колективният разум може да тръгне в грешна посока. Ние знаем, че изумителният ход на новаторството е наше общо дело. Аз искам всички вие да приемете за своя мисия да продължите да творите, да изобретявате и да създавате стойност в днешния изпълнен с предизвикателства свят.“

По материали от БиБиСи

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.