Страхотни намаления на коли. До къде ще доведе кризата?

Предишният автосалон в София мина с голям успех за търговците. Въпреки кризата ще има автосалон и това лято. Но продажбите са спаднали драстично. Снимка: e-vestnik

Няма по-подходящ момент да си купиш нова кола. Вестниците се препълниха със зашеметяващи реклами на коли с намаления. Пежо 206 за 15 900 лв., Пежо 207 – за 19 000 лв. и – нещо невиждано – „Фолксваген Голф“, 1,4, 80 к. с. – за 26 000 лв. (по-рано най-евтиният модел струваше  34 000 лв.).

Намаленията на всички марки коли на склад се движат между 15 и 25%. „Всичко произведено трябва да се продаде, за да не спре конвейрът, защото спре ли конвейрът, много скъпо излиза да се пусне отново. Продава се даже на загуба“, казва неофициално служител в представителството в София на голям европейски производител на автомобили.

Кризата намали продажбите на автомобили драстично. За България спадът е 53% за първите 3 месеца на годината, спрямо същия период на 2008 г., сочат данни на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България.
Дилър на „Шевролет“ предлага модела Aveo с отстъпка от 26,5%. От компанията казват, че в момента на криза залагат на  „Безсрамно ниски цени“. За 15 288 лв. – с 22% отстъпка може да се купи „Пежо Партнер“ – товарен модел, много търсен от дребния бизнес (цената е без ДДС – за товарни модели цените се рекламират без ДДС, защото се признава данъчен кредит). Подобно е намалението и на другите товарни модели на различните марки. Отстъпките за „Ауди“ са между 12 и 22 %. За Мерцедес A-класа отстъпката е около 4000 евро (около 20%), за В-класа – приблизително 5000 евро, Е-класа – около 12 000 евро, а най-скъпата S-класа излиза с 20 000 евро по-евтина.

„Пежо“ 206 модели на склад се предлагат за 15 900 лв. Снимка: сайт на фирмата

Един от най-големите дилъри на автомобили на българския пазар „Мото-Пфое“ се справя с кризата, като предлага собствен лизинг с лихва от 4% за 36-месечни договори. Освен резки намаления, дилърите на нови автомобили предлагат безплатното допълнително оборудване и застраховка „Каско“.

През месец март представителството на „Мицубиши“ „Балкан стар“ предлагаше на клиентите си не просто намаление, а „две на цената на едно“. С всеки закупен модел джип „Паджеро“, клиентът получаваше малолитражен автомобил „Мицубиши Колт“. Подаръкът възлиза на стойност над 19 990 лева, тъй като това е цената на базовия модел на „Колт“.

„Банките не отпускат кредити и това ни срива. Повечето клиенти купуваха на лизинг нови автомобили и мотори. Затова сега на всеки предлаган продукт правим отстъпки“, коментират продавачи. Но причината едва ли е в банките. Хората свиха разходите си. Никой не рискува да вземе кола на лизинг, като е изправен пред риска да остане без работа. Или като вече е останал без работа. В още по-голяма сила това важи за бизнеса. Продажбите на камиони и автобуси са се свили със 72%. Затова всеки се мъчи да поддържа страта си кола. Специализираните сервизи се оплакват, че имат навалица от клиенти със стари коли над 10 години, за които фирмата производител вече не осигурява поддръжка. В Германия като форма на помощ държавата предлага на всеки собственик на стар автомобил да го предаде за скрап срещу 2-3 хил. евро и това подкрепи производителите, чиито продажби се увеличиха. Но пак е недостатъчно да се преодолее кризата.

„Фолксваген Голф“ 5 за 26 000 лв. Донеотдавна най-евтиният модел струваше 34 000 лв. Цените на колите започват да се нормализират, подобно на недвижимите имоти. Снимка: Сайт на фирмата

В момента компаниите, предлагащи нови коли, инвестират в гръмки рекламни слогани, подканящи да се купуват икономични автомобили на ниски цени. „Голямата депресия не ме тревожи. Свикнал съм на икономичност“, казват търговците на „Поло“ и предлагат автомобила с 15% отстъпка за около 21 000 лв. Всъщност „Фолксваген“ в предишни години дори не е публикувал реклами. За някои от моделите му клиентите дори чакаха ред по 6-8 месеца, докато си получат колата. Сега вестниците се препълниха с реклами на „Фолксваген“. И може би не е случайно, че именно тази марка води у нас по брой продадени автомобили за първите 3 месеца – 796 автомобила по данните на Асоциацията на автомобилните производители.
Кризата подсказва и нещо друго – цените на колите бяха надути, въпреки острата конкуренция. Сега цените започват да стават по-реалистични, подобно на цените на недвижимите имоти.
Кризата засяга дори и богатите. В момент на криза хората с повече възможности, се обръщат към тунинга, казват специалисти в областта. Според тях има спад в поръчките, но той не е драстичен и не се вписва в процентите, валидни за продажбите на нови автомобили. Вместо да си купуват нова кола, тези с по-високи доходи влагат далеч по-малко средства в разкрасяването и запазването на автомобила, който имат. „В тунинг центъра ни в момента имаме клиент с „Ауди“ Q7, който е решил да си разкраси колата, вместо да я сменя“, разказва Атанас Вилнер, занимаващ се с интериорен дизайн на автомобили (повече по темата тук). В случая клиентът набляга на оптичния тунинг, поръчвайки си колата му да е боядисана в два цвята – черно и зряла череша. Вътрешния дизайн ще е в същите цветове, като цената му ще бъде около 2400 лева. Сумата за пребоядисването е в пъти по-голяма, така че като цяло подобрението на такъв автомобил може да излезе толкова, колкото струва един малолитражен автомобил. „Това обаче е приемливо за по-богатите българи, които сменят колите си непрекъснато“, казва Вилнер.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.