Стойо Вартоломеев: Станишев „рицар на книгата“ е жалък раболепен плонж към властта

Отворено писмо до членовете на Асоциация "Българска книга"

Сергей Станишев представя книгата си „Защото сме социалисти“. Снимка: Сайт на БСП

Уважаеми колеги,

Научавам, че в номинациите за Рицар на книгата се спрягат имената на министъра на културата Стефан Данаилов и на министър-председателя Сергей Станишев. И двете номинации са еднакво безсмислени. На единия това му е пряко задължение, да се грижи за културния сектор в държавата ни, а на другия – да се грижи за просперитета на цялата държава. И двамата са наши опоненти като представители на държавата. Ние точно от тях очакваме цели четири години да направят това, което направиха всички европейски правителства в подкрепа на книжния сектор. Не говоря само за диференцираната ставка по ДДС за книгите, а за всички ония лостове, които държавата има, за да подкрепи книжния сектор. И като резултат на тяхното бездействие, ние ги номинираме за Рицар на книгата. Няма по-нелогично и тенденциозно решение от това в десетгодишната история на АБК .

Ако някои още не са разбрали, АБК е Съюз на работодателите в книжния сектор (издатели, книжари, агенции за права) и държавата е нашият опонент. Ние не сме творческа организация и да чакаме благосклонния поглед на управляващите, за да получим някаква творческа или социална помощ. Ние създаваме работни места, ние плащаме данъци, включително и любимия на всички издатели Данък върху добавената стойност. Не разбирам откъде изпълзяха подобни номинации. Вероятно от партийните ядки в нашия членски състав. Във всички случаи подобни политически номинации в предизборното време ще се отразят крайно негативно на имиджа на нашата организация.

Как ще обясним на медиите нашия избор? Как ще се разберем с читателите на нашите книги? Какво става с десетгодишните ни усилия за диференцирана ставка по ДДС?
За какво в крайна сметка загубихме толкова време и пари, за да печелим приятели за нашата кауза.

Как ще погледне едно бъдещо ново правителство на нашите жалки раболепни плонжове? В тази борба срещу държавната администрация ние имахме подкрепа от редица политици. Депутати като Любен Дилов, Мартин Димитров и Мария Капон внесоха предложение за гласуване в Народното събрание и се бориха заедно с нас в полза на книгата. Вместо да номинираме хората с реален принос, ние се присламчваме към властимащите. В България сигурно няма друга работодателска организация, която да се подмазва по такъв плосък начин на властта.

Тази награда е за политици, но тя не е политическа. Ако някой от издателите е решил да прави политическа кариера, прав му път. Нека обаче да не ни въвлича в политически авантюри.. Това може да струва скъпо на нашата организация. Представете си какво ще стане ако повече от половината членове бойкотират номинацията. Не дай си боже, ако решат, че нямат място в подобни конюктурни организации. Като мен.

Аз не съм гласувал за Сергей Станишев да стане Рицар на книгата. Той е министър-председател и би трябвало да бъде вън от подобни класации. Иначе щяхме да предложим Президента на Р България г-н Георги Първанов, който е по-активен читател и не пише книги, или направо щяхме да предложим Президента на САЩ Барак Обама.

Предлагам на Управителния съвет на АБК да пусне номинациите за Рицар на книгата на всички свои членове за електронно гласуване. Нека ние изберем нашия рицар, а не някакви съсловни организации. Нали в крайна сметка това е нашата награда!

Апропо, ако бях на мястото на „Сиела” щях ди си изтегля правата върху тази награда и никога повече нямаше да помисля за подобни жестове!

Стойо ВАРТОЛОМЕЕВ, управител на издателство „Хермес”

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.