СофияПловдивВарнаБургасРусе

Ендуро – висок адреналин с мотори сред природата

Ендуро-мотористите изпробват моторите си на всякакви места, дори най- трудно проходимите Снимка: Веселин Митев

Близост до природата, висок адреналин, проверка на собствената ти издържливост – това ти дава ендуро карането, ставащо все по-популярно в България. „Голяма част от мотористите, които карат моторите си по улиците се ориентират към Оffroad (ендуро), просто защото условята по нашите пътиша прогресивно се влошават, казва Веселин Митев, мениджър в „Еди Моторс“ – най-големият клуб по ендуро в страната.

Мото терминът „ендуро“ идва от английската дума за издръжливост „endurance“. Моторите за този тип каране са кросови, приспособени за специфичните условия, в които се карат, а именно гористи местности, планини, трудно достъпни за човека места. Ендуро състезанията са тест за издръжливостта както на мотора, така и на моториста. За разлика от състезанията по мотокрос, които траят 30 минути, ендуро карането продължава 2 часа.

На 25 и 26 април, близо до София ще се проведе първият кръг от Националния шампионат по ендуро и ATV. Самото състезание е два дни, като на първия ден е „навигацията” – преминаване по специално разработен маршрут от 120 км, който се следи по GPS. Всички мотоциклети и АТВ са снабдени с джипиес, по който следват маршрута и онзи, който го премине за най-кратко време, е победител. Вторият ден е състезание по затворен кръг, който представлява трасе с множество екстремни и специални препятствия. Именно там се открояват по-техничните и по-подготвени състезатели. Тази част от състезанието е най-интересна, тъй като голяма част от трасето може да бъде наблюдавана от публиката.

Падането е част от периода на усъвършенстване в ендуро карането Снимка: Веселин Митев
Падането е част от периода на усъвършенстване в ендуро карането Снимка: Веселин Митев
Падането е част от периода на усъвършенстване в ендуро карането Снимка: Веселин МитевЗатънал в кално трасе мотор. Снимка: Веселин МитевСнимка: Веселин МитевЧаст от екстремен участък с паднало дърво Снимка: Веселин МитевСнимка: Веселин МитевСнимка: Веселин МитевБлизо до природата и висок адреналин - това е ендуро карането Снимка: Веселин МитевЕндуро-мотористите изпробват моторите си на всякакви места, дори най- трудно проходимите Снимка: Веселин МитевСнимка: Веселин МитевСнимка: Веселин Митев

„Подготовката за такова състезание е много дълга“, казва Веселин от „Еди Моторс“ – организаторите на състезанието. Седмици по-рано много внимателно се определя маршрутът за навигацията и се пази в тайна. Той е съвкупност от екстремни участъци – преминаване през сипеи, отвесни изкачвания, реки, паднали дървета, високоскоростни участъци – черни пътища, райони с гъста растителност.

Близо до природата и висок адреналин – това е ендуро карането Снимка: Веселин Митев

Хората, които се впускат в подобно екстремно изживяване, са на възраст от 12 до 55 години. Веселин познава ученици, които карат през гората, както и заможни бизнесмени – вманиачени мотористи. Спортът не се определя за много скъп. Цената на мотоциклет с екипировка е между 4 и 8 хиляди лева общо за втора употреба. За нови сумите стигат до 12-16 хиляди лева. При АТВ цената е малко по-висока и варира между 7-10 хиляди за втора ръка и 14-17 хиляди за нови. След това обаче са нужни много тренировки, каране, упоритост, следват и паданията. Разходите за самите участници в едно състезание зависят от това колко близо е градът, в който се провежда то и начинът, по който ще се подготви мотоциклетът или АТВ-то. Понякога се отделят 200, а понякога и 3000 лева. Но всичко е много относително и зависи от това колко части ще се подменят, гуми, гориво.

„Ние нямаме професионални състезатели“, казва Веселин. Причината е, че почти никой не спонсорира и не помага на състезателите. И все пак има разделение и у нас на два класа – „Експерт“ (за по-добри и подготвени състезатели) и „Хоби“ – за тези, които нямат време и средства за сериозна подготовка и тренировки.

По време на тренировките и състезанията мотористите се движат между дървета, навлизат в непознати местности, в повечето случаи никога не са минавали оттам. В същото време трябва да карат максимално бързо и да следят маршрута си по джипиес. Развива се скорост от 40-50 до 120 км в час – твърде висока за непроходими местности.

Според Веселин, който също се увлича по този спорт, културата на шофьорите намалява ежедневно и почти никой не зачита мотористите като участници в движението. „Да не говорим за катастрофалното състояние на улиците – сякаш доскоро е имало война! В гората е по-безопасно и по-спокойно“.

Стартът на навигацията е на 25 април зад сервизния център на „Скания“ до с. Герман, оттам състезателите продължават маршрута си по Плана планина. На следващия ден – 26 април, състезанието ще продължи на специално подготвено трасе зад „Еди мото център“ на Околовръстния път.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.