СофияПловдивВарнаБургасРусе

Партиите залагат на Интернет за европейските избори

Сайтът на Партията на европейските социалисти. Снимка: Интернет

Кампанията за европейските избори започна с пълна сила по Интернет, с надеждата да привлече младите, чието въздържане от гласуване от 1979 година бележи постоянен ръст. Тя включва клипове, имитиращи Междузвездни войни или видео игри срещу генетично модифицираните организми сред малките партии. Нараства „интерактивността“ и на големите.

Шест седмици преди изборите, които ще се проведат в 27-те страни членки на ЕС от 4 до 7 юни, много партии, вдъхновени от успеха на кампанията на Обама отвъд Атлантика, променят облика си в интернет-пространството. За да излъчат посланието си, те използват „звездите на нета“ – сайтове като Facebook и YouTube – и умножават блоговете по други сайтове като Twitter.

Европейската народна партия (ЕНП-ЕД, консерватори), която се очертава като фаворит на тези избори, лансира на сайта си europes-driving-force.eu „Телевизионен диалог “ и конкурс за едноминутни филми, посветени на околната среда. Големият й съперник, Партията на европейските социалисти, се хвали със сайта си pes.org – „наистина интерактивен“. В центъра му е манифестът на партията, „под формата на куб“, заяви говорителят на ПЕС Джулиан Скола.

Алиансът на либералите и демократите в Европа (АЛДЕ), третата сила в парламента, е качил на сайта си voteliberal2009.eu образователни клипове, свързани с основните теми на кампанията и едновременно с това лансира клип с ритъма на трилър, на който партията е представена като защитник на индивидуалните свободи.

Малките партии също не остават по-назад. Сайтът на зелените europeangreens.eu има своя песен, a френският му аналог europeecologie.fr – видео игри срещу консумирането на високо калорична храна и генетично модифицираните организми.

Евроскептичното движение „Либертас“, което беше учредено като партия след победоносната си кампания срещу Лисабонския договор в Ирландия миналата година, се хвали, че представя кандидатите си във всички страни, използвайки системно Facebook и Twitter. „Опитваме се да създадем популярно европейско движение и най-лесният и демократичен начин да го направим е чрез Интернет“, обяснява говорителката, Анита Кели. Движението, консултирано от пионера в предизборните кампании по Интернет, американеца Джо Трипи, окуражава симпатизантите си да захранват мрежата, обяснява тя. Така се появи френският „ремикс“ на Междузвездни войни, създаден от „Либертас“. В него гражданите, защитаващи добрите стaри френски ценности като сиренето от непастьоризирано мляко се борят срещу Европейска комисия (Сенат на ултранормализаторската галактика), която иска да го забрани, защото „смърди“.

При социалистите обаче Джулиан Скола защитава по-традиционната визия на сайта на партията. „Не че нямаме забавни идеи. Но ние сме тук, за да представим политически идеи, а не просто джунджурии,“ заяви той.

Музикалният канал MTV, който беше нает от Европейската комисия, за да накара младите да отидат да гласуват, е разбрал, че за да бъде гледан в мрежата трябва да генерира „бръмчене“: предаване от уста на уста, което може да предизвика поредица от „кликвания“. Първата част от кампанията „Чуваш ли ме, Европа?“ caneuhearme.eu приканва младите на 30 април да нададат заедно един „вик“. Метафора, с която се показва, че гласувайки, можем да бъдем „чути“.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.