СофияПловдивВарнаБургасРусе

„Крайслер” по пътя за никъде

Табела указва пътя към завода на „Крайслер” в Детройт, Мичиган. Снимка: Ройтерс

В края на април американският автомобилен гигант „Крайслер” обяви банкрут под съдебна защита. По този начин компанията си остави възможността да бъде реорганизирана и да оперира под надзора на съда. Малко по-късно агенция „Блумбърг” прогнозира, че процедурата по несъстоятелност може и да отнеме около две години вместо предвидените от президента на САЩ Барак Обама два месеца. Ще успее ли „Крайслер” да се вдигне от дъното, пише излизащият в САЩ вестник „Новое руское слово”.

„Изграждаме най-добрата автомобилна компания… Елате да видите какво правим за вас!” Тази реклама на компанията „Крайслер” публикуваха през седмицата стотици вестници и показаха стотици телевизионни канали. Но много ли потенциални купувачи откликнаха? През предстоящите седмици няма да получим отговор. Ще се наложи да чакаме отговор, вероятно няколко месеца, а може би и по-дълго. Но все пак може да се предположи, че рекламата едва ли ще свърши работа. И за подобна песимистична прогноза има основания.

„Крайслер” обяви банкрут, а компанията е с нови собственици. Банкрутът – това не е краят на съществуването. Големите корпорации като например „Юнайтед” и „Делта” са обявявали банкрут, след което се захващали с преустройство, за да намалят вътрешните разходи. Подобни мерки им позволяваха да остават на повърхността и да стават печеливши.

Да започнем с това, че главният съсобственик на „Крайслер” става профсъюзът на автомобилостроителните работници. Отсега нататък на него ще принадлежат 55 процента от акциите на компанията. „Чувствам се много комфортно“, отбеляза президентът на профсъюза Рон Гетелфингър за условията на банкрута на „Крайслер”. И защо той и другите профсъюзни ръководители да не се чувстват добре? Та нали сега те могат да диктуват условията на по-младшите партньори – италианската компания „Фиат” (35 на сто от акциите), правителството на САЩ (8 на сто) и Канада (2 на сто).

Всеки от тези трима партньори ще предизвика недоверие у потенциалните купувачи на бъдещите модели на компанията „Крайслер”. Автомобилите на „Фиат” никога не са били популярни в САЩ. По пътищата на страната може да бъде видяна само „Алфа ромео”, но тя е предназначена за състоятелните клиенти и не е по джоба на редовия американец. Трудно е да се предположи, че масовият купувач ще се заинтересува от моделите на „Фиат”.

Още по-малко доверие предизвикват другите двама партньори. Достатъчно е да погледнем ефективността на пощенските служби на САЩ и на Канада, за да разберем, че всяка компания, която е собственост на правителството на тези страни, не може да се ползва с доверие. А пощенските служби оцеляват само защото няма конкуренция. „Крайслер” и „Фиат” имат много съперници. Но да се върнем на основния съсобственик.

Може само да предполагаме мотивите на администрацията на Обама, която инициира процес на банкрут на „Крайслер” и диктуваше условията на този банкрут, когато реши да предаде управлението на профсъюза. Не на последно място беше огромното влияние на профсъюза във Вашингтон, основно благодарение на мощните му политически дарения. Профсъюзът дарява почти изключително на кандидатите на Демократическата партия. И колко милиона ще пожертва профсъюзът за избирателната кампания на Обама през 2012 година!? Едната ръка мие другата: условията на банкрута на „Крайслер” предвиждат поредното многомилиардно вливане от държавната хазна.

Американците обичат да повтарят: „Никога не казвай никога”. Затова не можем да твърдим категорично, че „Крайслер” няма да оцелее, но шансовете му за спасение не са големи. В навечерието на банкрута на компанията бяха обнародвани данните от автопазара за април. Те показват, че всички корпорации през април тази година са продавали по-малко автомобили, отколкото през април миналата година, но най-лошият показател (минус 48%) беше за „Крайслер”. За сравнение – „Тойота” е с минус 42%, „Нисан” с минус 38%, „Дженерал мотърс” – минус 33%, „Форд” – минус 31% и т.н. Сред 15-те най-купувани през април модели няма нито един на „Крайслер”.

Как „Крайслер” ще се вдигне от дъното? Впрочем, той не успя да стигне дъното, предстои му още потапяне. В деня, когато беше обявен банкрутът, компанията спря временно (за срок от 30 до 60 дни) производството на повечето от заводите си. И в същия този ден няколко предприятия, които произвеждат резервни части за автомобилите „Крайслер”, решиха да спрат доставките на части в заводите на компанията, което беше напълно неочаквано.

Вестник USA Today попита: „Крайслер” започна процеса на банкрут, но ще бъде ли той някога приключен? Ако от американската страна на Атлантическия океан далеч не всеки е готов да отговори положително на този въпрос, то от другата страна оптимистите са повече. Един от тях е председателят на съвета на директорите на „Фиат” Серджио Марчионе. Ако той не беше оптимист едва ли щеше да се съюзи с „Крайслер”. В борбата за оцеляване на „Крайслер” сеньор Марчионе планира да включи съюз и с немската компания „Опел”, която сега е собственост на „Дженерал мотърс”.

Основната задача на Марчионе е да предложи не по-късно от 18 месеца на американския пазар автомобил, който да спечели потребителите. Но какво в такъв случай възнамерява да предложи „Крайслер” днес, приканвайки купувачите в автосалоните си?

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.