Лидия Йорданова: Ние сме от малкото, които предвидиха изненадите с НДСВ и „Лидер”

Лидия Йорданова. Снимка: НЦИОМ

Директорът на Националния център за изучаване на общественото мнение (НЦИОМ) Лидия Йорданова в интервю за Агенция „Фокус”

– Г-жо Йорданова, какво показа проведеният екзит пол на НЦИОМ по време на европейските избори? Какви са тенденциите за парламентарните избори?

– Най-голяма увереност, че ще гласуват отново за своята партия на парламентарния вот декларират избирателите на БСП, ГЕРБ, Синята коалиция, ДПС и „Атака”. Това означава, че на парламентарните избори ще има пет политически сили с много твърд електорат, допълнително втвърден след евровота, електорат, който е решен да отиде до урните. Макар и младата партия „Лидер” също демонстрира твърдо ядро в рамките на три четвърти от сегашния си електорат. Лоялният вот, т.е. повтарящият се вот – и на европейските, и на парламентарните избори, е по-присъщ на хората над 40 години и на населението извън столицата. Младите и хората от столицата са по-склонни да преосмислят своето решение и да посегнат към друга бюлетина, различна от тази, с която са гласували на европейките избори. Те вероятно ще бъдат и много по-отворени към мажорното гласуване за депутати.

– Т. е. вотът няма да се повтори?

– Категорично вотът от вчерашните избори няма да се повтори на парламентарните. Опитите да се прогнозира с днешната дата дали ще има скоро избори, дали ще има след една години избори, е твърде наивен, защото не знаем най-малко какъв дял от своята периферия отново може да мобилизира ГЕРБ например. На 7 юни, когато провеждахме екзит пола ГЕРБ отбелязали два много силни времеви интервала на гласуване – единият между 13-14 часа, а вторият – от 17.30 часа до края на изборния ден. Тогава ГЕРБ изведе половината от своя потенциален електорат, не от твърдото ядро.

– Това какво означава?

– Това означава, че, въпреки че сумарно партиите от управляващата тройната коалиция наистина имат добър резултат, чрез изваждането на потенциален вот ГЕРБ ще показва разчупването на стереотипите и от там наднича опит за промяна на статуквото. Това е нашата констатация. Ние смятаме, че Коалиция за България показа на европейските избори, че е в много добра електорална форма предимно до обяд, а ДПС и „Атака” поддържаха равно високи интервали през целия ден и нямаше пикови гласувания в различните часови зони.
Избирателите на Синята коалиция и НДСВ категорично повишиха електоралния си дял следобед след 13 часа. Точно тогава пък РЗС загуби своите позиции. Коалиция „Напред” и ВМРО също следобед направиха много силен опит да повишат резултата си, но не успяха да го задържат и час. И знаем как завърши тяхното участие.

– Как изглеждат електоратите на отделните партии?

– Резултатите на ГЕРБ от нашия екзит пол полазват равно влияние сред мъжете и жените, както и сред хората на възраст до 60 години, т.е. младите хора и тези в активна трудова възраст – това са хората, които са избрали предимно да гласуват за ГЕРБ. ГЕРБ обаче получава по-малко гласовете на хората след 60 години, за разлика от БСП. ГЕРБ е изборът на младите хора в България. Избирателите на партията са образовани хора, имат средно и по-високо образование и най-висока активност в полза на ГЕРБ регистрирахме сред градското население – малки, средни и големи градове.

БСП не отбелязва някакви промени в профила на електората си. Профилът на избирателите на ДПС е също традиционен – става дума за хората по-скоро с ниско образование и ниски доходи, живеещи в областните центрове.

„Атака” продължава да има много добри позиции сред най-младите и най-възрастните, което е традиционно за тази политическа сила. Гласуващите за „Атака” са със средно и по-ниско ниво на образование. Избирателите на Синята коалиция са типичните десни избиратели – високо образовани жители на столицата. Избирателите на НДСВ имат по-скоро десен профил – за партията гласуват образованите хора от големите градове като столицата.
Коалицията „Лидер”- „Новото време” е с много добри позиции сред младежта, предимно са с елитен профил. С основание можем да кажем, че има едно събуждане на елитния избирател и определено има кауза в евровота.

Бих искала да говоря за европейския вот не като за тест, а по-скоро като за първи тур на едни избори, в които по необходимост има и балотаж. Дотолкова сгъстено е времето за вземане на важни решения, което е реално три-четири седмици, а политиците и PR-ите ще го усетят като много кратко, за да вземат важните решения и да изведат своите политически формации до верните решения. Предизборната кампания на малките партии като НДСВ и „Лидер” е повлияла на хората, за разлика от тези на големите партии с твърди електорати.

– Очаквате ли за парламентарните избори по-висока активност?

– Може да се каже, че на парламентарните избори активността ще бъде малко по-висока, но оценката на избирателите за европейския вот тепърва предстои да бъде регистрирана като отзвук в социологически проучвания. Защото ще има много разочаровани избиратели, които могат да се отдръпнат, могат и да отидат да гласуват. Реакциите на избирателите на различните политически формации предстои да бъдат регистрирани и е много важно да следим всяка седмица в периода до изборите има ли промяна и динамика в нагласите на хората.

– Успяха ли да се припокрият вашите социологически прогнози с реалния резултат след тях?

– Разпределението на мандати е почти 99 % от това, което дадохме като прогноза. Твърдя, че ние сме една от малкото социологически агенции, които предвиждаха изненади на две малки партии и го казахме го в прогнозата си. Предвиждахме изненади да дойдат от страна на „Лидер” и НДСВ, като посочихме, че причината при „Лидер” е една много атрактивна кампания, а при НДСВ освен атрактивната и европейски ориентираната кампания, беше и огромното уважение към Меглена Кунева и това, че тя събираше един много сериозен мажоритарен вот и ние отчитаме, че избирането на Меглена Кунева е един европейски акцент във вчерашния европейски вот.

БългарияИнтервю
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.