СофияПловдивВарнаБургасРусе

Индивидуализирани новини – вестниците се вкопчват в бъдещето

Вестниците се съпротивляват на предсказанията, че печатното слово отмира

Новите технологии са на път да променят вестниците и да позволят на читателите сами да подбират новините си. Снимка: Ройтерс

Настъпи времето на „индивидуализираните новини“. С цял набор базирани на Интернет технологии потребителите днес могат да правят свой подбор на новини (и да ги четат на компютърния си монитър, джобно дигитално устройства или да разпечатат на домашния принтер), при това в добавка с талони за отстъпка при пазаруване от местни търговци.

„Сега има два вида съдържание. Или ти го избираш, или е подбрано за теб. Идеята е човек да си прави лична селекция на новините, предлагани под всякаква вид платформа, по всяко време“, казва Питър Вандевантър, вицепрезидент на отдел „Целеви продукти“ в базираната в Денвър компания „Медия нюз груп“, която притежава 54 вестника в 11 щата. Той създава термина „индивидуализирани новини“ след години на търсене пред предизвикателство, заплашващо целия вестникарски бранш. Как могат вестниците, изправени пред убийствената конкуренция за аудитория на радиа, телевизии и Интернет, да оцелеят, докато приходите и читателите им се топят?

Голямото предизвикателство пред новинарската индустрия е необходимостта от разработване на нови платформи за разпространение, които предлагат на потребителите новините, които искат, в желания от тях момент и там, където ги искат“, казва Джон Соломон, отговорен редактор на „Вашингтон таймс“. Тази седмица „Таймс“ е домакин на двудневен симпозиум, посветен на новаторската идея. „Експериментите с индивидуализирания вестник на „Мeдия нюз“ и „Вашингтон таймс“ открива нова възможност за предоставяне на индивидуално ориентирани новинарски продукти, заплащани от клиентите по изгоден начин. Разполагаме с огромно количество съдържание, а това ни дава интересен нов начин за предлагане на части от това информационно съдържание именно на онези, които се интересуват от него“, казва Соломон.

Шефовете на вестници проучиха безброй начини да превръщат в пари новините си, които най-често се предлагат безплатно по Интернет. Това може да им донесе известност, но не и пари. Спасителната мярка, според Вандевантър, се съдържа в самите потребители, които сега могат да се докоснат до дълбоко персонализираното изживяване, осигурено от Интернет-радиото „Пандора“, което предлага персонализиран подбор на музика, и сайта „Амазон“, предлагащ подбор от книги, предназначен за конкретни вкусове.
Някога средството беше послание. Сега посланието е средство. Тук определящо е съдържанието и по някакъв начин това е форма на гражданска журналистика. Те са нещо като братовчеди. В случая новината се подбира от конкретния човек, но не е произведена от него, отбелязва Вандевантър.

Седемдесет ръководители от новинарския бранш участват в Конференцията за индивидуализираните новини, включително представители на „Ню Йорк таймс“, „Вашингтон пост“, „Лос Анджелис таймс“, Асошиейтед прес, „Политико“ и „Ганет“. Те ще проучат какво стои зад определението „развиващ се вестникарски модел“, включително хиперлокализирано новинарско съдържание, прецизно ориентирани рекламни възможности, новаторски съпътстващи продукти или гъвкави възможности за заплащане за особено придирчиви клиенти.
Вестниците обаче имат едно историческо предимство. „Намесва се факторът доверие. Хората продължават да вярват на вестниците, те още разчитат на тяхната достоверност и стойностни новини. Така че в този смисъл вестниците остават „на руля“, казва Вандевантър.

И все пак браншът е в режим на спешност. Според Американската вестникарска асоциация приходите от реклама на хартиените вестници през 2008 година са намалели със 7,8 милиарда долара. Само за първото тримесечие на 2009 година спадът е от 6 милиарда долара, който прави този период най-лошият от гледна точка на намаляването на приходите в историята на бранша. Според Американското общество на редакторите в информационни отдели миналата година почти 6000 работещи за вестници журналисти са загубили работата си.

„Навлязохме в журналистически период, когато се борим за създаване на следващите устойчиви бизнес модели, докато досегашните системно се разпадат. Това е двойна промяна. Трябва да изчислиш какво ще работи в дългосрочен план и какво ще те задържи на линия сега“, казва Бил Мичъл, директор на отдел „Новинарска трансформация и международни програми“ в института „Пойнтър“. „Струва си да проучим идеята за предлагане на индивидуално ориентираните новини“, казва той.

По БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.