Drank (валериан и шипка) срещу „Ред Бул“ – ще се взриви ли кофеиновата култура?

Снимка: дранкбевъридж

Успехът на енергийните напитки като „Ред Бул“, „Монстър“ и „Рокстар“ е доказателство, че потребителите постоянно жадуват за стимулиране. Но биха ли желали след това да се успокоят и да посегнат към неалкохолна напитка, която да им помогне да се отпуснат? Според последните данни за продажбите на базираната в Хюстън компания Innovative Beverage Group, която се занимава с дистрибуция на напитки и с производството на „релаксиращата напитка”, наречена Drank, има сериозно търсене и на противоположността на „Ред Бул“. Ще успее ли коктейлът от валериан и шипка да промени кофеиновата култура на съвременния свят, пише сп. „Тайм”.

Въпреки че годишните приходи на производителя на Drank Innovative Beverage Group са малки, през 2008 година те са се покачили със 198 на сто като са достигнали 2,2 милиона долара. Печалбата през последната година е 172 000 долара, което е в пълен контраст на загубите от 320 000 долара през 2007-ма. Питър Бианки, основател и изпълнителен директор на Innovative Beverage, казва, че през първите четири месеца на 2009 година приходите от Drank са се повишили с 534 на сто в сравнение с миналата година. За последните няколко месеца компанията подписа убийствени сделки за дистрибуция на места като Атланта, Сент Луис (Монтана) и Гранд Рапидс (Мичиган). А в края на април жънещата успех марка уцели десятката: веригата магазини 7-Eleven съобщи, че ще разпространява Drank в магазините в цялата страна. По време на пробния период Drank надхвърлил два пъти очакванията за продажбите. И докато обикновено пробният период и снабдяването на веригата при повечето напитки отнема 5-6 месеца, 7-Eleven побърза да пусне Drank по магазините само след 90 дни.

Що за чудо е това? На пурпурната си кутийка Drank се нарича „напитка за върховна релаксация”. Мотото на питието е „забави темпото”. Бианки, бивш финансист, който откри Innovative Beverage преди седем години и представи Drank в началото на 2008 година, определи напитката като алтернатива на алкохола. „Искаме да предложим на хората нещо за пиене през деня, което ще им помогне да се отпуснат, да се успокоят и да не държат стари бутилки джин в чекмеджетата си”, каза Бианки. Може да си пийнете глътка и преди лягане, и може би да си спестите неприятности на следващия ден. „Подобно нещо ти помага да спиш през нощта, продължава Бианки. Ще се събудиш по-добре отпочинал и по-малко склонен да изпиеш няколко двойни кафета в Старбъкс, а след това да ги отмиеш с „Ред Бул“, само за да можеш да изкараш деня.”

Името Drank се корени в хип-хоп сцената на Хюстън; „пурпурна напика” е диалектен израз за нелегална смес, която включва кодеинов сироп с алкохол. Няколко хюстънски общественици протестираха за името на питието като настояваха, че то възхвалява наркокултурата. Бианки обаче настоява, че Drank – въпреки пурпурната кутийка и името си – няма общо с „пурпурната напитка”. Разбира се, че няма. „Думата drank е диалектна дума, казва той. Името на продукта ми е свързано с меланхолията и е забавно: отивам да си взема drank-а”, казва Бианки, като не звучи много меланхолично. Като умел търговец, той няма намерение да елиминира спора напълно. „Търсехме нещо весело, нещо, което ще е здравословна алтернатива за хората вместо използването на наркотици и алкохол, продължава той. Ако има спорове около продукта, то те само ще повишат интереса към него.”

Съставките на Drank може само да предизвикат още повече спорове. Успокоителният му ефект идва от мелатонина, корените валериан и шипката. Мелатонинът е хормон, който понякога се използва за лечение на безсъние и разстройства на биоритмите. Билката валериан отпуска централната нервна система и потиска безпокойството. Шипката осигурява антиоксиданти. Но наистина ли хората искат да си купят фармакологичен микс от 7-Eleven? И сигурно ли е да се пие този коктейл, получен без рецепта? „Не бих го препоръчал”, казва Дейвед Диперсио, клиничен фармацевт в медицинския център към университета Вандербилд. „Корените валериан и шипката не са под контрола на Агенцията за контрол на храните и лекарствата (FDA). Не можем да сме сигурни за сигурността и ефикасността на напитката.” Диперсио добавя, че прекратяването на употреба на корени от валериан причинява припадъци.

Бианки отбелязва, че мелатонинът, корените валериан и шипката са в списъка на Агенцията GRAS (generally regarded as safe – обикновено смятан за безопасен), заедно със солта и захарта. „Всичко прекалено е вредно за хората, казва той. Нощно време мога да спя спокоен, че клиентите ни ще се наслаждават на продукта ни и ще бъдат добре.” Според изпълнителния директор досега никой не се е оплакал от странични ефекти от Drank. За Диперсио обаче това не е достатъчно. „Когато нещо е в списъка GRAS, това не означава, че продуктът е безопасен, казва той. Не са известни произходът и чистотата на съставните части.”
Част сме от кофеинова култура, така че ще поиска ли мнозинството да тръгне в другата посока и да пие Drank, за да се успокои? Знаем, че бирата и виното ще ни помогнат да се отпуснем, но как точно тези странни химикали в пурпурната кутийка ще променят химичния баланс на тялото ни? От друга страна, концепцията за Drank прави пробив в доминиращата тенденция в индустрията. Продажбите на Кока-кола спаднаха, тъй като хората се ориентираха към функционални напитки, които обещават да ги хидратират, да ги фокусират, да им дадат импулс и може би да ги поуспокоят. „Клиентите търсят по-широко действие, казва Том Пирко, президент на консултантската група Bevmark LLC. Ако си нов играч, етикетът на кутийката е по-добре да изпраща силно послание, че прави нещо различно, а не само да е вкусно. Индустрията навлиза във фармакологията.”

И клиентите я пият. Бианки, чиято компания открито стъпва на пазара на напитките без рецепта, обещава смело за Drank и потенциалните му акционери. „В края на годината ще стъпим във всяка бакалия в Америка и във всяка верига за хранителни продукти, също като „Ред Бул“. Преговарям с всички големи вериги аптеки, които се свържат с нас, без да сме ги молили.” Бианки изстрелва като картечница имената на веригите, които вече са го търсили: Walgreens, CVS, Sam’s Club, Costco, Wal-Mart, Target, Albertsons, Kroger, Safeway.

Ще изпълни ли заканите си? Във всеки случай движението за успокояване има смисъл, имайки пред вид стреса, който ни заобикаля. „Във времето на растящо безпокойство всичко, което ни позволява да останем спокойни, носи невероятна печалба, казва Пирко. Сега е най-доброто време за това.” Така че, изпънете си краката, отпуснете се и отворете пурпурната кутийка. Един Drank на собствен риск.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.