Какви мобилни телефони ще купуваме? Nokia все още е № 1

Представяне на нов модел мобилен телефон в Сингапур през юни т.г. Снимка: Ройтерс

В световен мащаб продажбите на мобилни телефони паднаха с 8.6% на годишна база през първото тримесечие на 2009 г. Доклад на консултантската компания Gartner Inc. показва че през този период в света са продадени 269.1 милиона мобилни телефони, което е най-големият спад в продажбите от 2001 г. насам, още повече, че традиционно продажбите през първото тримесечие вървят нагоре поради сезонни причини.
Nokia продължава да бъде световен пазарен лидер с дял от 36.2%, но делът им е спаднал, сравнено със същия период на 2008 г., когато финландците са имали пазарен дял от 39.1%. В световен мащаб Samsung запазва второто си място, а  Motorola измества Sony Ericsson от четвъртата позиция.

Интересната дългосрочна тенденция е, че японските производители, които разполагат с най-добрите технологии за мобилни телефони, така и не успяват да продават успешно своите модели извън Япония. Повечето от техните модели над среден клас могат да работят с Интернет и електронна поща, имат функциите на кредитна карта и какво ли още не, но рядко може да се види американец или европеец, който ползва телефон на Panasonic, Sharp или  NEC. Всъщност единствената японска компания, която се радва на разпознаваемост на марката си е Sony Ericsson, която обаче е смесено дружество между японската  Sony и шведската Ericsson. Но дори и те са едва на пето място по пазарен дял в света.

Световни продажби на мобилни телефони
през първото тримесечие на 2009 г. (в хиляди бройки)

Компания Първо тримесечие на 2009 г. Продажби Първо тримесечие на 2009 г. Пазарен дял (%) Първо тримесечие на 2008 г. Продажби Първо тримесечие на 2008 г. Пазарен дял (%)
Nokia 97 398.2 36.20% 115 191.8 39.10%
Samsung 51 385.4 19.10% 42 396.5 14.40%
LG 26 546.9 9.90% 23 645.8 8.00%
Motorola 16 587.3 6.20% 29 884.7 10.20%
Sony Ericsson 14 470.3 5.40% 22 061.0 7.50%
Други 62 732.0 23.40% 61 103.20 20.80%
ОБЩО 269 120.1 100.00% 294 283.0 100.00%

Източник: Gartner (Май 2009)

Странното е, че наистина японските телефони проправят пътя на технологиите в тази сфера и въпреки това не могат да се наложат на пазара. Японците въведоха електронната поща в мобилните телефони още през 1999 г., вградиха камера през 2000 г., пуснаха мрежа от трето поколение през 2001 г., развиха електронни плащания през телефон през 2004 г. и гледането на цифрова телевизия през 2005 г. Но просто не знаят как да ги наложат на пазара.

“Японските производители на мобилни телефони или трябва да погледнат към чужди пазари или просто да излязат от бизнеса”, казва пред в. „Ню Йорк таймс“ Кенши Тадзаки, представител на японското поделение на Gartner. Един от моделите на Sharp – 912SH – разполага с LCD екран, който се завърта на 90 градуса, има GPS система, четец за баркод, цифрова телевизия, функции на кредитна карта, възможност за видеоконференции, а самият апарат се отключва чрез разпознаване на лицето на собственика. Познайте дали обаче е по-популярен от iPhone на Apple.

Всъщност японските компании страдат от т.нар. “Галапагоски синдром” (на Галапагоските острови Чарлз Дарвин намира животински видове, които не се срещат никъде другаде). С една дума те са претоварени от хардуер, имат слаб софтуер, слаба съвместимост с компютър и просто не се харесват на потребителите извън Япония. Което няма връзка с това, че през тази година се очаква продажбите на мобилни телефони по света да паднат с поне 6%. А ако бойкотът срещу Nokia, свързан с доставката на технология за подслушване и следене на мобилни телефони за правителството в Иран, добие световен мащаб, а такива сигнали вече има в Европа, нищо чудно за първи път от десетилетие насам да видим друга компания начело на списъка с водещи световни производители на мобилни телефони.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.