Младите журналисти – първите жертви на кризата

Редакторка от в. „Роки маунтин нюз“ прегръща дъщеря си, докато слуша съобщението за закриването на вестника през февруари т.г. Снимка: Ройтерс

Вестниците, започнали да съкращават разходите си, губят много от младите си репортери, редактори и фотографи в момент, когато издателите се опитват да разчупят някои от старите си навици и да се научат на нови трикове в Интернет. Тези данни се появиха в неотдавна извършено проучване на Асоциацията на редакторите в печатните медии. Според тези резултати масовите съкращения във вестниците в САЩ ще затруднят допълнително усилията на този сектор да се адаптира и да запази авторитета си в ерата на цифровите медии.

Повечето то 95-те издания, обхванати от извършеното през август проучване, посочват, че новинарските им екипи са намалели с 10 на сто през последната година. Медийните работници на възраст от 18 до 35 години са най-многобройната група, засегната от съкращения, сливания и финансови ограничения, се посочва в анализа на резултатите. В същото време, според участниците в допитването, представителите на малцинствата в новинарските екипи са най-слабо засегната група от съкращенията на персонала.

Участниците в проучването твърдят, че култивирането на етнически разнообразен персонал продължава да бъде с висок приоритет за тях, въпреки намаляването на новинарските екипи. Този извод потвърждава данните от проучване, извършено от Асоциацията през април, според което всекидневниците са съкратили през 2008 г. 5900 работни места в новинарските екипи, но в същото време са запазили броя на представители на малцинствата на едно сравнително постоянно равнище от 13 на сто. Мъжете като цяло са по-слабо засегнати от миналогодишните съкращения от жените.

Проучването, което потърси отговори на 13 въпроса, не си беше поставило целта да обхване представителна извадка от 1400-те всекидневника в САЩ. Въпреки това резултатите показват как съкращаването на персонала затруднява усилията на много вестници да обслужват интересите и нуждите на своите читателски аудитории.

„При нас от самото начало няма кой-знае какво разнообразие“, писа Лайл Мълър, главен редактор на „Газет ин Сидър репидс“, Щата Айова. „Съкращаването на работни места ни изложи на рискове. Междувременно общността, в която живеем, става все по-разнообразна, така че ние сериозно изоставаме в усилията си да реагираме на тези промени“.

Запазването на младите работници в печатните издания може да се окаже по-важно от всичко друго, тъй като интернет вече започна да променя начина, по който се разработват и представят материалите и илюстративния материал към тях. Макар мнозина от старите журналисти да успяват да се адаптират, този процес на пренастройка вероятно е много по-лесен за по-младите, които са израснали с интернет и са имали възможност да усъвършенстват компютърните си умения в колежа. Възгледите на младите също помагат на вестниците да улавят тенденции и да се ориентират към въпроси, които вълнуват по-младото поколение.

Издателите често предлагат на по-старите служители възможности за изкупуване на техния дял или за ранно пенсиониране при благоприятни условия, за да се опитат да задържат по-младите – и в повечето случаи – по ниско платени работници, твърди медийният експерт Кен Доктър от компанията Аутсел. Но когато съкращаването на персонала означава и уволнения, профсъюзните правила понякога действат като белезници на ръцете на управата, тъй като обикновено синдикатите настояват вратата да бъде посочена първо на хората с най-малък стаж, твърди Доктър.

Става все по-трудно да бъдат убедени сегашни и перспективни служители, че вестниците продължават да бъдат привлекателен вариант за кариера, тъй като финансовите проблемите на този сектор непрекъснато се увеличават. Близо една четвърт от годишния обем на на продажбите на рекламно място се изпариха през последните две години, а наблюдателите не смятат, че загубата ще бъде възстановена напълно след като американската икономика се оправи след най-продължителната рецесия след Втората световна война.

Мрачните перспективи отразяват засилващата се увереност, че рекламодателите ще използват все повече от парите си за маркетинг в интернет. Вестниците започнаха да правят свои интернет страници, за да се възползват от пренасочването на рекламни средства, но онлайн рекламите не носят такива приходи, като рекламите в печатните издания. С по-малко пари, които влизат във вестниците, много от служителите им търсят по-добри възможности в други отрасли, където има повече сигурност за работните места, се казва в анализа на резултатите от проучването на Асоциацията на редакторите в печатните медии.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.