Турция и излишните ракети „Пейтриът“

Военен охранява американски противоракетен комплекс земя-въздух PAC-3. Снимка: Ройтерс

Турските анализатори си задават въпроси дали е обоснован за страната им проектът за продажба на американски ракети „Пейтриът“ на Турция на стойност 7,8 милиарда долара, след като няма осезаема заплаха на турска територия и при положение, че местната икономика страда от световната криза. Пентагонът информира наскоро американския Конгрес, че иска да продаде противоракетни комплекси земя-въздух (PAC-3) и придружаващо оборудване на турската армия, която отдавана иска да се снабди с такава система.

Ако се осъществи, проектът ще бъде най-голямата покупка на оръжие, реализирана някога от Турция (5,3 милиарда евро). Той беше представен за одобрение на американския Конгрес от Агенцията за сигурност и сътрудничество в областта наотбраната (DSCA).
САЩ са основният доставчик на оръжия за Турция. Четири фирми, две американски (включително Raytheon, която произвежда „Пейтриът“), една руска и една китайска фирма, се състезават от април в търг, обявен от турското правителство. През 2006 година то реши да се сдобие със система за противоракетна отбрана, обясни турското министерство на отбраната.

Не е известно кога Анкара ще вземе решение по въпроса, като в същото време се задават въпроси за това, дали покупката е уместна.
Интересът да се установят американски ракети в Турция, която граничи с Иран, в разгара на кризата по въпроса за иранската ядрена програма, изглежда очевиден за САЩ. Но той е по-малък за Турция, отбелязват анализатори. Турция „ще използва ракетите PAC-3 , за да подобри възможностите си за противоракетна отбрана, да засили националната си отбрана и да възпре регионални заплахи“, според Агенцията за сигурност и сътрудничество в областта на отбраната.

Заплашена ли е Турция, член на НАТО, от съседна държава? „Не“, отговаря Ерджан Читлиоглу, експерт в областта на международния тероризъм. „Срещу коя страна тогава ще бъдат насочени тези оръжия?“. Иран, който редовно съобщава за напредък в областта на балистичната си програма, а западните страни го подозират, че иска да се сдобие с ядрено оръжие, е първата страна, която идва на ум, казва експертът. „Вашингтон може да разглежда Иран като бандитска страна, но тази страна в никакъв случай не е показала признаци на враждебност към своя турски съсед“, подчертава анализаторът.

„Да се купуват ракети не означава, че се очаква опасност“, каза ръководителят на турската дипломация Ахмет Давутоглу, който води активна политика за „нулеви проблеми“ със съседите на Турция.

Досега Иран не е реагирал публично на проекта за продажба на американски ракети за Турция. Седат Лячинер, директор на Институт за стратегически изследвания, вижда в евентуалната сделка волята на американската администрация „да попречи на сближаването на Анкара с Русия и Иран“. Според него ракетите „Пейтриът“ ще бъдат средство за американците да контролират геополитическата ситуация в района чрез мощната си отбранителна промишленост.

Лячинер настоява да се изясни дали турският генерален щаб ще има в действителност пълен контрол над тези ракети. Очаква се покупката на оръжията силно да увеличи външния дълг на Турция, който възлиза на 150 милиарда долара (102 милиарда евро), в условията на икономическа рецесия, дължаща се на световната криза. Това може да се избегне само ако плащането на оръжията не е разсрочено за много години и дори подпомогнато от Пентагона. „Покупката е ненужна. С тези пари в Турция могат да се построят 70 университета“, отбелязва Хасан Кьони, преподавател по международни отношения в истанбулския университет Бахчешехир.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.