„Големият кеш“ – нагли есемеси склоняват към хазарт

Есемес с подкана за учестие в играта към абонат на МТел. Снимка: e-vestnik

От 21 септември насам Мтел, Глобул и Виваком бомбардират абонатите си с рекламни есемеси за играта „Големият кеш”, в която се печелят парични награди от 15 000 лева, 30 000 лева и др. „Докога ще получаваме есемес спам? Няма ли мобилните оператори най-после да се усетят, че когато техен клиент си плаща сметката, то е защото иска да ползва дадена услуга, а не да чете глупав спам за печалби или каквото е там?”, възмущава клиент на Глобул, който толкова се е подразнил от есемесите, че е преминал към друг оператор. Мтел и Виваком също подлагат клиентите си на рекламен терор във връзка с играта.

„Големият кеш“ се води викторина, в която участникът отговаря на въпроси чрез изпращане на есемеси от по 1.20 лв. с ДДС. Ако отговори правилно на поне един въпрос, името му се включва в списък за дневната награда от 15 000 лева. При 5 верни отговора влиза в месечния жребий за 100 000 лева. С 10 верни отговора участва за голямата награда от 500 000 лева, която ще се тегли в края на играта (26 декември 2009 г.), а ако има най-много точки през седмицата, печели 30 000 лева. Тегленето и награждаването се излъчват пряко по Нова телевизия. Водещ на живото предаване е Ники Кънчев. Играта е хибрид между изчерпалите се вече телевизионни формати като „Ало, къщата“ и компрометираните “промоции“ на мобилните оператори от типа „88 коли за 88 дни“. Есемеси се изпращат до всички мобилни оператори на номер 500, но водещ рекламодател на играта е Глобул, а Мтел и Виваком „подкрепят”.
Организатор е фирма „Уинбокс“ ООД, която е провайдър на кратки номера с добавена стойност към Глобул, обезпечава технически есемес паркирането в София и плащането на фишове и глоби към КАТ чрез есемеси.

Съмненията в коректността на играта са много. Първо, тя е клонинг на игрите на мобилните оператори, които бяха определени от Комисията по хазарта за хазартни и незаконни. Второ, с изпращането на 2 есемеса абонатите на мобилните оператори автоматично се съгласяват с Общи условия, които са със силата на договор между тях и организатора. А много от клаузите в този договор (публикуван в интернет на www.bigcash.bg) звучат неравноправно.

Няколко примера:

– Оспорването на резултатите от жребия, валидността и верността на който и да е отговор от страна на участник няма действие спрямо организатора.
– Участниците предоставят доброволно на Организатора свои лични данни, както и своето съгласие същите да бъдат обработвани, в това число и съобщавани от последния.
– Всеки участник, спечелил награда, различна от поощрителната, се съгласява да бъде сниман, записван и да участва в публични прояви на организатора с рекламен характер, без да получава допълнително възнаграждение за това.

Коя е фирма „Уинбокс“ ООД

Справка в сайта на играта показва, че организаторът е със седалище на ул. „Джордж Вашигтон“ 17 в София. А там фирми няма. На посочения адрес се намира Инспекторатът към висшия съдебен съвет. От „Уинбокс” казват, че адресът така им е останал от едно време, въпреки че вече са се преместили.

Есемес за играта към абонат на Виваком. Въпросът, на който трябва да се отговори е удивителен: „Колко месеца има една година? – 1) дванайсет, 2) пет. Снимка: e-vestnik

Според отчета на фирмата, публикуван в Търговския регистър, през 2008 година „Уинбокс“ е имала 3 хиляди лева разходи за заплати, 1000 лева разходи за осигуровки, дълготрайни активи за 2 хиляди лева. „От фирма с подобен годишен отчет не бих си купил и автомобил на старо, камо ли да очаквам стотици хиляди левове награден фонд“, коментира Мартин Тонев, бизнес абонат на Глобул, който също не може да се примири, че го спамят с есемеси.

Наградният фонд за играта не се осигурява от нас, а от спонсори, казва Константин Костов, управител на „Уинбокс“. Това са фирми от два отделни кръга – големи IT и телекомуникационни компании като ebg.bg, Верео, Гама системс, и компании от гръцкото лоби в България – цветарски магазини, бижутерийни магазини и др., допълва Костов.

Освен него, съдружници в „Уинбокс“ са Христо Дионисиев (син на бизнесмена Борислав Дионисиев, приватизирал ВТО „Електроимпекс“, „Софарма“, „Фармахим холдинг“ и др.) и Георги Аврамчев, представител на Георги Гергов (шефа на Пловдивския панаир и на ЦУМ) при приватизацията на Цигарената фабрика в Пловдив.

Как се разпределят постъпленията от есемеси

Организаторът „Уинбокс“ не печели нищо от есемесите. „На нас парите ни идват от рекламните договори с мобилните оператори, които сме подписали с тях за тази игра“, казва Константин Костов. Постъпленията от всеки есемес се прибират от мобилните оператори, след като се платят разходите за техническата поддръжка и др. Фирми, които купуват есемес-пакети от операторите казват, че себестойността на един есемес е под 1 стотинка, защото компаниите им ги продават с печалба за по 1 стотинка на есемес. Следователно печалбата на Мтел, Глобул и Виваком от есемесите на зрители на „Големият кеш“ е завишена близо 100 пъти (като се махнат 20 стотинки ДДС за държавата). Като се има предвид, че през последната година в пазара на мобилни услуги има 38% спад, не е трудно да се предположи защо и трите мобилни оператора са се наредили на хранилката, наречена „Големият кеш“.

„Големият спам“

Според Общите условия на мобилните оператори те имат право да изпращат рекламни съобщения на абонатите си, ако са им дали възможност да се откажат да получават такива. В случая с „Големият кеш“ това условие е изпълнено. Всеки може да се откаже да получава есемеси за играта, като изпрати безплатно есемес на кратък номер 500 с текст „Stop”.
“В моя договор с Глобул сигурно някъде пише че въпросните притежават телефонният ми номер, бъбреците и т.н., и имат право да ме спамят до откат, но за техни промоции. В случая играта не е тяхна, а е на „Уинбокс“. С какво право ме спамят за чужда игра?, недоволства Мартин Тонев, абонат на Глобул.

“Имаме право да изпращаме всякаква информация. Ние сме търговска организация и в случая, въпреки че друг е организатор, печелим от приходите“, казват от Глобул и се оправдават, че участието е доброволно и хората могат да откажат да получават есемеси.

„Големият кеш“ не е предаване на Нова телевизия, а реклама

От телевизионното излъчване на победителите зрителите остават с впечатлението, че Ники Кънчев води някаква нова игра на Нова телевизия с награди от по 15 000 лева. Истината е, че предаването се излъчва в рекламен блок от 3 минути. Организаторът плаща и на продуцентите, и на телевизията за реклама, и на Ники Кънчев, за да води. Ако някой се е заблудил да участва в играта, подведен от авторитета на медията, проблемът си е негов.

Как потребителите да защитят правата си?

„В Закона за защита на потребителите е предвидена защита от неравноправни клаузи. Редът е следният – сезира се Комисията за защита на потребителите (КЗП), тя дава предписание към организатора да промени неравноправните клаузи, а в случай на отказ, завежда дело. Но нещата пак опират до това, че игрите с есемеси с добавена стойност трябва да бъдат третирани като хазартни.

В Закона за хазарта трябва да отпадне клаузата за викторините, защото на базата на нея организаторите заобикалят закона. Дейност, която по същество е хазартна, изпада от регулация, а това има най-малко две неприемливи следствия. Едното е, че позволява лица под 18 години да участват и второ – организаторите не се облагат със съответните данъци, както това се прави за останалите хазартни игри. В този момент на бюджетен дефицит финансовият министър Симеон Дянков трябва да погледне по-сериозно на този проблем“, казва Богомил Николов, председател на Българската национална асоциация на потребителите. Който има съмнения, че Общите въпроси са в разрез със Закона за защита на личните данни, трябва да сезира Комисията по лични данни.

Проектът за изменение на Закона за хазарта, който трябва да превърне „есемес викторините“ в хазарт, от три години се съгласува с бизнеса, с комисии и министерства, но така и не стига до Министерския съвет.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.