СофияПловдивВарнаБургасРусе

Кой не иска да спре купуването на шофьорски книжки?

В тази учебна кола е монтирана камера, която записва какво се случва в купето и на пътя отпред. Програмата отчита с каква скорост се движи колата, чуват се разговорите в купето. По този начин няма как да се отчитат нерегламентирано часове и да се купуват книжки. Снимки: авторката

Някой разбра ли за какво протестираха инструкторите от Националния автоинструкторски съюз? На 12 април в понеделник над 170 учебни автомобила се включиха в протестно шествие в София. Те поискаха да се променят наредби 37 и 38 за обучението на кандидат шофьори. Нови текстове от наредбите (в сила от 5 март 2010 година) силно затрудняват купуването на шофьорски книжки. Протестиращите настояват да се намалят часовете по теория, глобите за нарушения на дейността да са по-ниски, да отпаднат вътрешните изпити. „Искаме да изкараме изпитите от учебните центрове, да ги пратим в кабинети на ДАИ (Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ – б.а.) и държавата да си поеме ангажимента“, казва Стефан Малковски, член на УС на Националния автоинструкторски съюз, цитиран от Дарик радио.

„Защо трябва да прехвърляме тези ангажименти на държавата –  да не би тя да определя и да събира таксите за обучение на курсистите?“, коментира Красимир Георгиев, председател на УС на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Неговата организация и още 3 браншови сдружения се разграничиха с обединено становище от протестиращите си колеги.

По неофициална статистика всеки четвърти шофьор в България е взел книжка по втория начин. За да се попречи на това, от 5 март тази година изпитът по теория вече се провежда само анонимно. Имената на курсистите стават известни, чак когато изпитната комисия е проверила листовките и е нанесла резултатите. От 1 юли 2010 г. изпитите и по теория, и по кормуване задължително ще се заснемат с видеокамера, а ДАИ ще пази архив на записите минимум 1 година. При съмнение, че някой си е купил книжката, може да се провери кога и от кого е изпитван, как е карал, колко грешки е направил.

„Всяка сериозна школа за шофьори иска да провежда реално обучение и изпити, затова приветстваме мерките“, казва Красимир Георгиев. „Ние непрекъснато инвестираме в оборудване на кабинети, в поддръжка и закупуване на нови автомобили, в заплати на служители, гориво и др., а нелоялната конкуренция, без никакви разходи и усилия, трупа нерегламентирани печалби и подбива цената на курсовете. Изведнъж, когато спира потокът на мръсните им пари, се появява някаква организация „Национален автоинструкторски съюз“ и започва да протестира. Категорично се разграничаваме от тях и се радваме, че с наредба 38 за първи път от 20 години насам се слага край на порочните практики“.

Красимир Георгиев. Снимки: авторката

Отначало се предвиждаше школите за обучение да бъдат задължени до определена дата сами да закупят камери, софтуер и др., с които да се заснемат изпитите. Част от инструкторите обаче възразиха, че за тях това са непосилни разходи и ще фалират. Така в една от наредбите беше записано, че държавата ще купи оборудването и всеки инспектор от ДАИ ще ходи на изпитите с малка камера, която ще се монтира на място за 1-2 минути.

„Аз лично в моята школа още от миналата година съм снабдил учебните си автомобили с такава система. Тя струва 500 лева, изплаща се за около месец и е много практична“, казва Красимир Георгиев. „В колата има камера и тя снима всичко, което се случва пред автомобила и вътре в купето. Записът се излъчва в реално време и може да се гледа на компютър. На два отделни екрана се вижда какво се случва в купето и на пътя пред учебната кола. Програмата отчита с каква скорост се движи колата, чуват се разговорите на хората в купето. Записът се изтегля от дигиталната карта на компютъра в учебния център и се архивира. По този начин се избягва възможността за нерегламентирано отчитане на часове и купуване на книжки. Ако курсистът мине на червено или направи друго нарушение, камерата го записва. След изпита, ако има претенции от страна на курсист или изпитващ, записът се пуска и лесно се установява кой е крив и кой е прав. Ако по време на изпит някой кара зле, не може да му се постави оценка: „да“ и обратното – ако се е представил добре, не може да бъде скъсан“.

Според Георгиев тази система отдавна е въведена в развитите европейски държави, но инструкторите, които участват в схемата с купуването на книжки, нямат интерес тя да заработи и в България.

„Колкото и да протестират от сивия сектор, промените в наредбите вече дават резултат. Откакто изпитът по теория стана анонимен, няма как да се извършват злоупотреби на етап „листовки“. Ако сега обиколите центровете за обучение, ще видите, че кабинетите се пълнят с курсисти. Преди те бяха почти празни, а като кажеш на някого, че трябва да посещава редовно часовете по теория, той отговаряше: „Бягай оттук бе – ще си губя времето! Ще дам пари и ще ми донесат книжката вкъщи!“.

Вече не е така, затова се надяваме моделът с видеокамерите също да сработи успешно“, казва Георгиев.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.