Рупърт Мърдок: Бъдещето е на платения достъп до новини в Интернет

Традиционният модел на вестникарския бизнес, основан преди всичко на доходите от реклама, е мъртъв, пише медийният магнат Рупърт Мърдок в статия, публикувана в притежавания от него в.“Уолстрийт джърнъл“. „Нека си признаем – бизнес модел, който разчита главно на онлайн рекламата не може да издържа вестникарски издания в дългосрочен план“, смята Мърдок, но твърди, че старият модел няма да се промени, тъй като по думите му е основан на „полумонополни“ организации.

По думите на Мърдок мнозина са на мнение, че информационният бум ще доведе до упадък на традиционните медии – вестници, списания и телевизионни канали – и ще предизвика криза в журналистиката. „Аз обаче съм на противоположното мнение – бъдещето на журналистиката е по-обещаващо от всякога“, посочва Мърдок. Според него новите технологии позволяват на журналистите да достигат до милиарди хора по целия свят и да им дават информацията, от която се нуждаят.

Мърдок обаче предупреждава, че някои медии няма да се адаптират към „дигиталната реалност на новия ден и ще се провалят“. „В бъдеще добрата журналистика ще зависи от способността на медийните компании да привличат потребители, предлагайки им информацията, за която те са готови да платят, защото качественото съдържание не е безплатно“, подчертава Мърдок.

„Ще перефразирам един известен икономист – няма безплатна новина и ние ще се погрижим да получаваме честна, но разумна цена за качеството, което предлагаме“, отбелязва магнатът. В тези условия многократно се увеличава значението на „добрата журналистика, която се отличава с две характеристики – висок професионализъм и обективност“.

Рупърт Мърдок предлага нов модел за вестникарския бизнес в епохата на съвременното информационно общество – въвеждането на платен достъп до статиите и информациите, разпространявани чрез интернет. „Критиците казват, че хората няма да плащат. Аз обаче вярвам, че те ще го направят, но само ако им дадем нещо добро като качествено и полезно. Потребителите ни са достатъчно умни, за да знаят, че не можеш да вземеш без да дадеш“, заяви Мърдок.

Неотдавна ръководството на „Нюз корпорейшън“, в която влизат водещи британски и американски издания като „Таймс“, „Сънди таймс“, „Уолстрийт джърнъл“ и телевизионните канали „Скай нюз“ и „Фокс“, обяви, че от първата половина на 2010 г. въвежда платен достъп до информационната си продукция в интернет.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.