Проф. Здравко Райков: Бедните мрънкат за пари и лежат пред телевизора, а богатите мислят как да печелят

Американецът казва за кризата - "Сам ще се оправя", българинът казва - "Бойко ще ни оправи"

Проф. Здравко Райков. Снимка: Личен архив

Здравко Райков е социолог, професор по пиар, преподавател в СУ „Св. Климент Охридски“ и автор на много книги. Сред тях са „Вино за здраве“, „Сън за здраве“, „Пари за здраве“. В новата си книга „Как да печелим по време на криза“ Здравко Райков разказва историите на хора, които са успели да направят пари по време на криза – докато всички около тях остават без работа, без жилища и живеят в лишения.

– Хората се оплакват, че нямат пари, а вие пишете как се печели в криза?

– Според мен те се оплакват, че нямат пари, защото не искат да имат пари. Това е парадоксът. Хората се интересуват прекалено много от политика и от други глупости, но когато стане дума за пари, чакат някой да им налее в касичката или да им напълни джоба. Онези, от които те очакват, са горе във властта, за да си напълнят своите джобове. Всеки под небето трябва да ангажира мисленето си  и да намери своя начин да прави пари. Пари могат да се правят навсякъде, винаги и от всичко – от раждането на човека до погребението всички сфери на живота стават за правене на пари. Когато се опитваш да правиш пари по различни начини, може да сгрешиш, но всяка грешка ще те доведе по-близо до решението. Томас Едисон е направил 10 000 опита, докато изобрети крушката. Какво щеше да стане, ако се беше отказал на 8 хилядния опит примерно? В книгата си съм подбрал примери главно с хора, които правят пари по време на криза – останали са без работа, взели са им къщите, автомобилите.

Разкажете някой от тези примери.

– Любимият ми пример е за един американски студент, който се дипломира през есента на 2008 година. Завършва „икономика“, но никъде не може да си намери работа по специалността. Изхарчва близо 6000 долара от семейния бюджет, за да си търси работа в околностите на Сан Хосе, където живее, но не намира. И тогава му хрумва щурата идея, докато трае кризата, за 1-2 години да обиколи страната и да поработва на различни места, за да си изкарва прехраната. Прави си план да обиколи 50 области в САЩ и на всяко място да остава по една седмица. Пуска над 20 000 имейла на различни работодатели в цяла Америка, качва се на стария си джип с десетина долара в джоба и с един лаптоп, и тръгва.

Първото място, от което получава предложение за едноседмична работа, е да замести болен учител по физическо възпитание. Назначават го, работи от понеделник до петък и заминава за друг щат. Там работи като детегледачка. На трето място вади картофи и т.н. Междувременно си прави блог, в който разказва какво му се случва. Сайтът му става много популярен, вестниците започват да разказват историята му и постепенно става известен. Няколко телевизии правят филми за него. Изведнъж отделните щати и различни компании започват да се надпреварват да го канят на работа, защото покрай него и те стават известни и си правят реклама.

В средата на 2009 година той получава оферти от различни издателства да редактира малко това, което е публикувал на сайта си и да го издаде като книга. Предлагат му шестцифрени суми. Очертава се след това да се заснеме игрален филм по книгата му. Ето накратко историята на човек, който не се е отчаял, а е повярвал в себе си и е разбрал, че никой не може да му помогне, ако сам не си помогне.

От какво най-бързо се забогатява?

– От частен бизнес. В Америка около 28-30% от хората са забогатели от частен бизнес, а в Европа този процент е близо 50%. Другото е от добри инвестиции и от заплати – ако си шеф на „Порше“ и получаваш 60 милиона евро годишно, може и от заплати да забогатееш. Но в основата е частен бизнес, който или развиваш и продължаваш да печелиш, или създаваш, развиваш и продаваш. В България вече има доста хора, които така спечелиха пари. Развиват един бизнес, продават го, инвестират в друг.

Как се печелят пари по време на криза?

– Правенето на пари не се определя от средата, а от главата. Човек или има идеи, инициативен и упорит е, вярва в себе си, или се съмнява и не може да постигне мечтите си. Съмненията отслабват способността ни да постигаме успехи. Голям проблем за България е, че хората неистово се интересуват от политика. Това не е нормално. По статистика най-бедните в България – с доход до 500 лева – проявяват най-силен интерес към политиката. При хората, които получават между 500 и 1000 лева, интересът намалява. При тези с доходи над 1800 лева вече се наблюдава нулев интерес към политиката.

Още едно интересно проучване на изследователи от Европа, Америка и Канада показва, че 80% от свободното време на богатите е посветено на работа за увеличаване на парите – те мислят, раждат нови идеи, правят сделки и  комбинации. На бедните 80% от свободното им време минава в лежане пред телевизора. В цял свят е така и в България е същото. Тези, които най-много мрънкат, че нямат пари, не правят нищо, за да променят нещата.

Значи – който прекарва свободното си време в гледане на телевизия е обречен на бедност, така ли?

– Ако четете българските вестници и гледате телевизия, ще видите, че темата за предприемчивостта на хората заема несъществено място. Всичко са гафове, корупционни сделки, скандали. Занимават ни с глупости. Какъв е резултатът? В САЩ социолози питат американците как възнамеряват да излязат от кризата. 82% от анкетираните отговарят: „Сам ще се справя. Имал съм и друг път тежки моменти – знам как да се боря“. В края на септември-октомври у нас социолозите зададоха подобен въпрос. 78% от хората казаха: „Бойко Борисов ще ни оправи“. Значи – близо 80% от българите се надяват правителството да ги оправи и както ни е обещал чиновникът от световната банка – г-н Дянков, през май 2010 година кризата да свърши.

Новата книга на проф. Здравко Райков „Как да печелим по време на криза“.

Според вас кризата няма да свърши до май 2010 година, така ли?

– Според мен светът поне 15-20 години ще се намира в това състояние на несигурност и неопределеност. От 2008 година светът вече не е същият, той е много променен, но хората не искат да чуят лошите новини. Няма месец, в който ще излезем от кризата. Излизайки от една криза, влизаме в друга. Тя ще си отиде, но не като влак, който спира на една гара, пътниците слизат и край с кризата. Чакат ни серия други кризи. Сега тепърва ни предстои голямата инфлационна спирала, защото в момента печатарските машини в големите държави работят. Джордж Сорос казва (и това не се отнася само за България, а и за хората по цял свят): „Музиката спря да свири, а те още танцуват“. Това е истината – музиката спря да свири. От 2008 година насам светът е коренно различен от този преди 2008 година. Ресурсите намаляват. Държавите нямат вече възможности. 50% от световното богатство се е изпарило. Имал си 100 милиона акции – сега имаш 50 милиона. Другите ги няма.

Казахте, че печатниците работят и ни предстои инфлация. Значи ли това, че сега е моментът да теглим големи заеми?

– Тази схема проработи много добре в България в началото на 90-те години, когато шепа хора знаеха нощта „хикс“, в която доларът, вместо за 2 лева, ще започне да се продава за 20 лева. Те спешно взеха кредити от по десетина милиона лева, обърнаха ги в долари, след това продадоха доларите и реализираха огромна печалба. Но това са хора, които са имали вътрешна информация. Точно така ще се случи и в деня хикс, когато ще се извърши девалвацията на лева и ще възприемем еврото. Дълбоко се съмнявам, че както ни убеждават разни родни икономически величия, съотношението на лева към еврото ще бъде 2 към едно. Това е абсурд. Нима икономиката ни е качествена, нима имаме селско стопанство? Имаме малко търговия, алъш-вериж, ишлеме – тоест, няма основание левът да е толкова скъп. Истинската цена на българския лев спрямо еврото е 4 към 1, а не е 2 към 1. Ако махнем валутният борд, в същия ден ще научим колко струваме реално. Но ние не искаме да видим реалността. А тя е следната – мит е, че сме трудолюбиви. Не е вярно, че сме инициативни. 80% от българите вярват, че някой ще ги оправи. 60% смятат, че кризата свършва през май. Това е наркотизирано население. Тези хора не са се събудили.

– Да се върнем пак на въпроса – криза е, пари няма, хората остават без работа. Как се печелят пари в такъв момент?

– Ако човек има добра, нестандартна, уникална инициатива, която ще възпламени човешките души, веднага ще намери пари да я реализира. В момента има много инвестиционни компании, които разполагат с огромни пари в наличност. Имат милиарди и търсят къде да ги инвестират. Ако имаш толкова добра идея, те ще ти дадат пари да я реализираш. Хубавото на капитализма е, че ти решаваш дали ще бъдеш в групата, която мрънка непрекъснато, че не й стигат парите, или ще вярваш в себе си и ще печелиш пари. Ще напиша книга специално за пенсионерите, за да им покажа колко много хора забогатяват на една преклонна възраст. В „Пари за здраве“ разказах за една жена, която на 75 години прави своите 800 000 евро, започвайки от нулата. А е получавала пенсия горе-долу колкото нашите пенсионери.

Как го е постигнала?

– Хората са болни, защото са неграмотни по отношение на здравето си. Хората се бедни, защото не са образовани финансово. Вече дори в Западна Европа въвеждат курсове по финансова грамотност в училищата. Сред младите в България има въпиеща финансова неграмотност. Под влияние на масовата култура, най-вече американската, те се научиха да живеят на кредит. Сега американците се отучват, но големият шок за масата българи, които няма да успяват да си плащат оттук нататък кредитите, тепърва предстои. Това е една от кризите, която силно ще се изостри в България през следващите месеци. Кредитната криза. Пагубно е да използваш заеми. Банките плащат милиарди за реклама, само за да те убедят, че си последният кретен, ако не носиш 3 кредитни карти в джоба си. Те печелят от това луди пари. Банките не съществуват, за да ни помагат, а за да правят пари, но хората са станали наивни. И още нещо – пагубно е да се занимаваш с политика, освен ако това не е твоят начин да правиш пари.

В България често ли се теглят кредити за бизнес? Май повечето хора взимат заеми, за да си купят жилища, автомобили?

– Запознах се с любопитно проучване, осъществено от колеги от университета в Канзас и университета ДеПол. Според тях покупката на жилище от хора с ниски доходи неминуемо ще им донесе повече вреда, отколкото полза. За да стигнат до този ключов извод, колегите са анализирали статистически данни за период от 35 г. – от 1970 до 2005 г. Ето защо не е чудно, че хората с малки доходи най-често остават без пари, без жилища и имущество, ако са били толкова глупави, че да теглят кредит, без да могат да го върнат. Кризата отново показа, че в цял свят банките вземат принудително домовете точно на бедните, на които са дали ипотечен кредит. Финансово състоятелните хора са такива, защото са се научили сами управляват парите си.

Обикновеният човек винаги ще е прецакан, когато взема кредит. Затова, ако си знаеш интереса, ще бягаш стремглаво от всякакви заеми. С изключение на един единствен вариант, за който вече споменах: вземаш кредит, за да завъртиш бизнес. Но да се върнем на въпроса – според проучване на БАН от есента на 2009 година 67% от кредитите и 87% от заемите са взети за разходи, предназначени за потребности от първа необходимост, включително поддържане на жилището. И само 7% от кредитите и 5,07% от заемите в България са взети за развитие на бизнес. Тези цифри показват защо българинът няма да се отлепи от дъното – да вземаш кредити, за да ги харчиш, е най-сигурния начин да съсипеш не само своята съдба, но и тази на децата си. Древните асирийци са ни оставали един прекрасен завет: искаш ли да живееш спокойно, не вземай и не давай на заем. Ако винаги следваш този принцип, сериозните ти проблеми ще са с един по-малко.

БългарияИнтервю
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.