Чушкопек и остъклен балкон – достиженията на българския бит

БНТ прави кампания “Българските събития на 20 век”. След научни открития и културни върхове, зрителите ще гласуват кое е най-голямото достижение в бита за последния век. И сред номинираните са: електричеството, автомобилът, почивката на море, софийското жителство, чушкопекът, остъкленият балкон и попфолкът.

Като се замисли човек – ами това наистина са постиженията на века. Защо все се сравняваме като нация със Западна Европа и Щатите? Що не се сравним с Третия свят? Ами тук хората имат течаща вода почти навсякъде. Това е лукс за няколко милиарда души по света. Организаторите на кампанията са пропуснали и този важен елемент – течащата и топлата вода. Ток по селата има от 20-те и 30-те години, ама течаща вода и през 70-те и 80-те нямаше навсякъде, а дори още няма на много места.

Много предвидливо попфолкът е включен в бита, а не в културните достижения. Иначе като нищо щеше да надмине в гласуването българските оперни гласове, които бяха класирани вече като номер 1 в тази област.

Кое наистина е най-голямото достижение в бита? Чушкопекът? Един дълбоко национален уред. Бива ли български дом без печени чушки? Тази национална традиция стана лесна и бърза с изобретяването на чушкопека. И малцина знаят кой е изобретателят – Велизар Стоилов, бившият зам.-кмет на София, преди това банкер. Като млад инженер в едно от социалистическите предприятия му хрумнало да измисли това устройство да облекчи домакините. За което получил награди навремето. И заслужено – истински търговски бум.

Ами автомобилът? Трябва да се уточни – руският автомобил – ладата, за която по времето на соц-а се чакаше ред 15 години. Панелен апартамент, лада, остъклен балкон и чушкопек на него – социалистическият идеал. И ладите продължават да вървят по пътищата на преклонна възраст от 30 години. И чушкопеците продължават да пекат чушки.

Остъкляването се разви с новите технологии от Пе-Ве-Це дограми и стъклопакети. Покрай ладите се появиха още 2 милиона коли втора употреба, внесени от Европа. И така София (с над милион регистрирани автомобила), надмина многократно Копенхаген (който е само с 90 000 регистрирани коли, но с 500 000 велосипеда на 1,5 млн. жители). Да се чудиш дали българинът не е изпреварил по битови придобивки някои европейски държави.

С какво още се развива битовият идеал на българина през 21 век? Руският 60-килограмов цветен телевизор е заменен с японски или корейски с плосък екран, акумулиращата печка е заменена с климатик, ладата – с 10-годишен фолксваген “Голф” или опел “Корса”. Но българинът, разбира се, е недоволен.

Омразният някога Тато е станал симпатичен и заменилата го демокрация вече е намразена. Затова си избра нов Тато – Бойко Борисов, и чака той да “ни оправи”.

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.