10 потребителски съвета за 2010 година – чети ситния шрифт, искай си парите обратно

Картичката на Европейската потребителска асоциация BEUC.

Европейската потребителска асоциация BEUC избра оригинално съдържание за поздравителната си новогодишна картичка за 2010 година. Вместо пожелания, картичката съдържа 10 полезни съвета за потребителите. В e-vestnik  ги публикуваме, допълнени с  примери и пояснения.

1. Винаги четете информацията, написана с по-малък шрифт

Обикновено в договорите с банки, джиесем оператори и други доставчици на услуги, най-неизгодните за потребителя условия са написани с най-ситен шрифт. Така има опасност човек да ги пропусне и да се обвърже с клаузи, които са против волята му, но не ги е забелязал предварително или не им е обърнал внимание.

Същото е и с етикетите на храните и напитките. На някои марки минерална вода например пише, че не се препоръчва за деца под 7 годишна възраст, но с толкова малки и невзрачни букви, че потребителят може да не обърне внимание. Част от информацията за съдържанието на хранителните продукти се състои от изреждане на Е-добавки с различни номера. Някои от тях са вредни за здравето, затова е добре човек да се информира предварително кои Е-добавки са безобидни и от кои да се пази.

На този етикет на кайма са изписани с цифров индекс няколко консерванта и антиоксиданта. Снимки: Светослава Банчева

2. Пътувайте екологично, когато е възможно

Най-екологично е с колело, но в България няма велосипедни алеи и е опасно за живота човек да се придвижва по този начин на дълги разстояния. Влакът и метрото са по-“чисти“ превозни средства от лекия автомобил, автобусите, самолетите.

В Америка и в някои европейски държави често се случва, когато човек отива на работа с автомобила си и е сам, да мине край спирка на градския транспорт и да натовари още няколко човека в колата си. Така има по-голямо оправдание да замърсява въздуха.

3. Бъдете предпазливи към медикаментите, които се продават онлайн

В Интернет е пълно с оферти за евтини медикаменти срещу различни заболявания, с разновидности на хапчета за потентност и др., много от които иначе се продават в аптеката само срещу рецепта. Често лекарствата, които се предлагат в Интернет, или нямат никакъв ефект (тоест са менте), или може да имат непредсказуеми странични ефекти върху здравето и да се окажат повече вредни, отколкото полезни.

4. Не се страхувайте да искате парите си обратно

В магазините за хранителни стоки в България понякога се продават продукти с изтекъл срок на годност. За съжаление се случва човек да установи този факт, чак когато се прибере вкъщи и разопакова продукта. Независимо, че не се е усетил по-рано, потребителят има право да върне стоката и да получи парите си обратно, така че не трябва да се притеснява да търси правата си.

На опаковката добавките не са изписани по правилата – само една е изписана с цифров индекс и потребителят се подвежда. Снимки: Светослава Банчева

В Комисията за защита на потребителите непрекъснато постъпват жалби от хора, които са се опитали да върнат в магазина дефектна нехранителна стока (примерно електроуред), но вместо пари, са им сменяли уреда с нов. Според Закона за защита на потребителите подобна замяна на дефектен уред с нов може да се извърши, но само веднъж. Ако уредът пак даде дефект, търговецът е длъжен да върне парите.
Ако човек е купил стоката по Интернет, той има право на 7 дневен „тестов“ период от датата на доставката (защото не е имал възможност да го види и изпробва на живо преди да вземе решение за покупката). В случай, че не е доволен, може да върне продукта, а доставчикът е длъжен да му върне парите.

5. Купувайте еко продукти, гледайте етикетите

Еко продуктите са произведени с материали и технологии, които оказват минимално влияние върху околната среда и могат да се рециклират (ако става въпрос за храни, те са и по-здравословни). Основният им недостатък е, че обикновено са по-скъпи.

6. Не приемайте условия, които ви се виждат несправедливи

Някои потребители се увличат от придобивките, които търговците им обещават чрез различни промоции и са склонни да приемат несправедливите условия в някои договори. Пример за това са игрите на мобилните оператори, които обещават големи награди срещу изпращане на скъпи есемеси. Общите условия на тези игри обикновено са публикувани в интернет, но хората рядко ги четат предварително. Чак след като са се почувствали измамени, потребителите разбират, че общите условия (които автоматично са приели с участието си в играта) защитават измамника, а не тях.
Подобни са случаите и с телефоните, които се продават на ниска цена срещу сключване на договор с мобилния оператор. Договорите са пълни с несправедливи клаузи, но хората рядко ги четат предварително.

7. Внимавайте с личните си данни, когато сърфирате в Интернет

В Интернет е пълно с измамници, които се опитват да се доберат до различни данни за потребителите. Крайната им цел е да извършат злоупотреба, от която да спечелят.  Например, изпращат съобщения под формата на спам от името на някаква финансова институция, примерно банка. В тези имейли се изисква човекът да даде информация за свои сметки, номера на кредитни карти и различни други лични данни. Понякога към съобщението има линкове към сайтове, на които хората се приканват да влезнат и да си променят паролата за достъп или да си обновят данните. Така измамниците придобиват достъп до банкови сметки, акаунти и др.

8. Не купувайте финансови продукти, които не разбирате напълно

Финансовите продукти трябва да бъдат третирани като лекарствата и да се продават на клиентите само, когато имат сертификат за сигурност. Целта е да се избегне в бъдеще ново пропадане на финансовите пазари, каквото се случи в света пред последните 1-2 години,  казват банкери, взели участие в годишната среща на Банката за международни разплащания. Дотогава хората просто не трябва да купуват финансови продукти, които не разбират напълно, съветват от Европейската потребителска асоциация.

9. Хранете се здравословно

Освен за физическото благополучие на човек, храната е важен фактор и за психичното му здраве, казва д-р Атанас Гълъбов (виж тук интервю с него).

10. Гасете лампите, спирайте крановете

Освен че така се харчат по-малко ток и вода, от което сметките за комунални услуги намаляват, пестенето води до по-малко замърсяване на природата и по-разумно използване на природните ресурси.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.