„Да“ или „не“ на скенерите за цяло тяло по летищата?

Изображение от новия тип скенери. Снимка: лайвсайънс

Откакто Умар Фарук Абдулмуталаб се опита да взриви самолета, изпълняващ полет 253 на „Нортуест еърлайнс“, започнаха дебати за употребата и ползата от технологията за сканиране на цялото тяло, която би засякла тайния товар на атентатора. Опасенията за личната неприкосновеност, които поражда тази технология, са разбираеми, пише в редакционна статия в. „Вашингтон пост“. Според вестника мерките за защита на неприкосновеността на пътниците, които се вземат на всяко ниво, би трябвало да успокоят всички страхове.

В същото време европейският координатор на борбата с тероризма Жил де Керков се обяви против системното използване на скенери за тяло по летищата в Европа, предаде Франс прес. „Не е наложително да се използват системно апаратите за проверка на всички пътници по всички въздушни линии. Би могло да се избират определени полети и да се сканират пътуващите с тях, може би и част от другите пътници“, заявил Жил де Керков пред германското издание на „Файненшъл таймс“.
Има два типа скенери за цяло тяло, които се използват от американската Служба за сигурност на транспорта (ССТ) – тези с милиметрови вълни и тези с обратно разсейване. Пътниците, които преминават през милиметровълновия скенер, биват сканирани в продължение на около 40 секунди. Устройството създава триизмерен образ на телата им, който прилича на замъглен негатив. Чертите на лицето се показват размазани, но формата и контурите на тялото се различават ясно. Радиовълните се отразяват от кожата и създават изображение, което помага на операторите на скенера да открият вещества, скрити под дрехите.

ССТ е поръчала 150 скенера с обратно разсейване на вълните. Те излъчват слаби рентгенови лъчи към пътника, който преминава през тях. Резултатът е изображение на тялото, наподобяващо рисунка с тебешир. През следващата година ССТ планира да поръча още 300 скенери. ССТ взема допълнителни мерки, за да осигури неприкосновеността на пътуващите. Властите твърдят, че човекът, който оперира със скенера на място, не може да види изображението, а картината отива директно в отдалечено място и бива преглеждана от служител на ССТ, който не вижда самия пътник. Двамата оператори общуват помежду си чрез безжични слушалки с микрофон.

Според службата, след като пътникът е преминал успешно през скенера, изображението му автоматично се изтрива, а функциите на устройствата да съхраняват, изпращат и отпечатват изображенията се блокират при доставянето им по летищата. Взета била още една последна предпазна мярка – служителите в стаята за преглеждане на изображенията нямат право да внасят фотоапарати, камери, мобилни телефони и всякакви устройства, които могат да правят снимки.

В момента работят само 40 милиметровълнови скенера, разположени на 19 летища, сред които международното летище на Вашингтон и Балтимор, и вашингтонското летище за вътрешни полети „Роналд Рейгън“. Предвид успешния опит на Абдулмуталаб да внесе скрит експлозив в самолета, трябва да се обмисли идеята за превръщането на скенерите за цяло тяло в задължителна и основна част от мерките за сигурност на летищата. „Вашингтон пост напомня, че през юни Камарата на представителите одобри предложение на републиканеца от Юта Джейсън Чафец за забрана на инсталирането на тези скенери. Статията, която изразява позицията на изданието, завършва с твърдението, че Сенатът не бива да потвърждава забраната.

В Европа, Испанското председателство на ЕС, подкрепено от експертите по авиационната сигурност в страните членки, призова за единно европейско решение във връзка с използването на скенери за цяло тяло. Холандия, Великобритания и други страни са решили да монтират такива апарати на своите летища, но Германия и Испания например имат много повече резерви. Италия и Франция планират скоро да приложат експериментално скенери за тяло на някои от летищата си, припомня АФП.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.