Пренебрегнат доклад: Реактивни самолети пренасят дрога за Ал Каида

Талибани отглеждат мак за опиум в Афганистан. Снимка: франс24

В началото на 2008 г. служител от министерството на вътрешната сигурност на САЩ изпратил на своите началници доклад, в който подробно описва, както той го нарича, „най-важния нов момент в престъпното използване на въздухоплавателни средства след 11 септември“.

В документа се предупреждава, че все повече реактивни самолети извършват нелегални полети над Атлантическия океан. В него се казва, че самолетите летят между някои райони в Андите, където се произвежда кокаин и които са контролирани от левите Революционни въоръжени сили на Колумбия (ФАРК), и някои от най-нестабилните страни в Западна Африка. Докладът, с който Ройтерс се сдоби, навремето е бил пренебрегнат, а оттогава проблемът се задълбочава и се превръща в заплаха за глобалната сигурност, казват служители по сигурността в няколко страни.

Флотилията от извършващи тайни полети самолети се разраства и включва двумоторни турбовитлови самолети, реактивни самолети и извадени от употреба „Боинг-727“, които превозват тонове кокаин и вероятно оръжия до район в Африка, откъдето се предполага, че групите на Ал Каида улесняват контрабандата на наркотици към Европа, казват служителите.

Смята се, че „Ал Каида в ислямския Магреб“ (АКИМ) е отговорна за атентати с коли бомби и самоубийствени нападения в Алжир и Мавритания. Въоръжени лица и бандити, свързани с АКИМ, извършват и все повече отвличания на европейци срещу откуп, а след това предават похитените на групите на АКИМ, които искат плащането на откуп.

Самолетите сноват над южноамериканските страни и товарят тонове кокаин и гориво за реактивни самолети, казват служители. После прелитат над Атлантическия океан до Западна Африка и Сахел, откъдето наркотиците се прекарват през пустинята Сахара и стигат до Европа. От документите и интервюта със служители в САЩ и три западноафрикански държави може да се направи изводът, че от 2006 г. са били разкрити поне 10 самолета, използващи този маршрут. Служители предупреждават, че много от тези самолети са били засечени просто по случайност и че в действителност в мрежата вероятно участват значително повече самолети.

Регионалният представител за Западна и Централна Африка на Службата на ООН по наркотиците и престъпността Александър Шмид предупреди тази седмица в Дакар, че през последните 12 месеца въздухоплавателната мрежа се е разраснала и сега вероятно включва няколко самолета „Боинг-727“. „Когато имате толкова големи възможности за прекарване на наркотици в Западна Африка, това означава, че имате възможност да прекарвате и други стоки, така че това определено е заплаха за сигурността навсякъде по света“, каза Шмид.

Тези „други стоки“, будещи най-голямо безпокойство у служителите, са оръжия, които могат да бъдат пренасяни контрабандно от въоръжени организации с реактивните самолети. Един „Боинг-727“ може да превози до до 10 тона. Американският служител, написал доклада до министерството на вътрешната сигурност, каза, че по онова време връзката с Ал Каида не била ясна. Служителят е експерт по борба с трафика на наркотици по въздух и пожела да остане анонимен, тъй като не е упълномощен да говори официално. Той заяви, че е изумен от липсата на внимание към въпроса, откакто е написал доклада.

„Имате установена терористична връзка от тази страна на Атлантика. Сега имате връзка с Ал Каида от страна на Африка и е крайно обезпокоително, а също и малко странно, че това не е един от основните приоритети на правителството“, каза той. От нападенията на 11 септември системата за сигурност на въздушния транспорт в САЩ и в голяма част от останалия свят беше подобрена, като последните мерки бяха наложени само преди няколко седмици, след неуспешния опит за атентат в пътуващ за Детройт самолет на 25 декември.

„Лошите реагираха със своя собствена въздухоплавателна мрежа, която действа всеки ден, като превозва товари и прекарва контрабандни стоки, а правителството изглежда не я забелязва“, каза служителят. Според него в резултат на това въоръжените организации, включително групировки като ФАРК и Ал Каида, са се сдобили с „власт да прекарват хора и материали, и контрабанда навсякъде по света с две спирания за зареждане с гориво“.

Доходната търговия с наркотици вече има вредно влияние върху западноафриканските държави. Местни представители на властта казаха за Ройтерс, че изпитват все по-голям недостиг на оръжие и не са в състояние да спрат контрабандистите. Показателно е, че според много експерти трафикът на наркотици носи огромни приходи на групировки, които заявяват, че са част от Ал Каида. Те казват, че това пълни не само джобовете им, но и редиците им, тъй като парите от наркотици се превръщат в ефикасен инструмент за набиране на членове в някои от най-отчайващо бедните региони в света.

Президентът на САЩ Барак Обама смъмри своите служители в разузнаването за това, че не са обединили в едно цяло информацията, „за да се свържат точките“, което е попречило заплахите да бъдат осъзнати. Но тези точки, разпръснати из два континента като проблясващи следи върху екрана на радар, и сега остават до голяма степен несвързани, а самолетите продължават да летят.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.