Първата жертва на метана падна. Таксита бомби цъкат около нас

Цяло чудо, че досега няма много жертви и взривове с колите, които вървят на газ метан. Разликата от пропан-бутана е съществена. Метанът е под високо налягане. Колата вози 3-4 малки, но тежки бутилки с по 200 атмосфери налягане. Живи бомби. И такива бомби избухнаха през уикенда и убиха момче на 19 години. При взрив на метанова газова уредба в кола на бензиностанция край Търговище освен загиналият младеж има и трима ранени.

По рано през есента пак избухна метанова газова уредба в София, но шофьорът се отърва жив с обгаряния. България е страна където всеки си кара с каквато иска газова уредба и никой не следи техническото й състояние. С метана, обаче, работата е доста по-опасна от пропан-бутана.

С пропан-бутана има много инциденти, обикновено изгарят коли и рядко има пострадали. Шофьори карат с 15-20-годишни газови уредби. Минават на формален технически преглед, не си сменят бутилките на 5 години, както е по техническо прeдписание.

Метановите уредби са сравнително нови, от около 2 години. Далеч по-скъпи са – 2-3 хил. лева. Щото уж горивото по-евтино. Шофьорите, които минаха на метан обаче, гризнаха дървото. Фирмите, които вкараха метановите уредби и метанстанциите у нас, отначало зарибяваха шофьорите с цена 50-60 ст. на литър метан (то не се мери като пропан-бутана, но приблизителното сравнение това показва). Сега обаче, след като шофьорите на таксита и др. се набутаха със скъпите уредби, цената на метана скочи почти тройно, без никаква логика (цената на природния газ не е скочила тройно).

Любопитно е, че основната фирма, която вкара метана като гориво за леки коли, е на бившия волейболист Любо Ганев. Неговата „Ремикс-България“ разполага с 40 от общо 72 метан-станции разпръснати из България. Но… казват, че зад него стоят братя Маргини. Ганев няма толкова пари да покрие България с метанстанции, да вкара толкова уредби и да направи от метана масово гориво за леки коли.

Който иска, да се лови на въдицата на монополисти като Ганев и неговите кукловоди. Въпросът е какво ще правим с технически неизправните и опасни метанови уредби? След 2-3 години това ще са стари газови уредби и ще почнат да гърмят по-често. Половината таксита в София са на метан. Коли бомби цъкат на всяко кръстовище, технически контрол няма. Не се е чуло някой да спре от движение кола с газова уредба.
Можем само да броим жертвите…

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.