Как ни лъжат с тоалетната хартия – двойно по-къси ролки и брой късове
Невероятно, но факт – много производители на тоалетна хартия (включително чуждестранни) лъжат нагло потребителя. В някои пакети се съдържа двойно по-малко количество тоалетна хартия от обявеното на опаковката. Човек си купува тоалетна хартия, без да мери после вкъщи дали всяка ролка е дълга примерно 50 метра, както пише на опаковката. Българската асоциация „Активни потребители” обаче направи такъв тест и установи смайващи разлики между написаното и реалното количество тоалетна хартия, което се продава.
„Активни потребители” купиха от търговската мрежа 19 вида тоалетна хартия (в разфасовки от по 4 ролки в пакет), сред които 8 вида трипластова хартия (Zebra comfort, Lovely white, Boni Perfex, Tento sea breese, Belana comfort, Milde sensitive aloe vera, Barack Forest, DM Sanft&Sicher) и 11 вида двупластова хартия (Сиси maxi, Sanitex plus, FF Дом, Лотос, Laveta Funny story, Gama maxi, Camea Kamillas, Дивна, Emeka Paradise, Lotus delica, Zewa plus aqua).
Измериха дължината на всяка ролка (метър по метър) и преброиха късовете, които се съдържат в нея. След това сравниха резултатите с написаното на опаковката. (Виж подробно под снимките на всяка тоалетна хартия). За 11 от тестваните марки на пакета има информация колко късове се съдържат в една ролка. От измерванията се вижда, че в 10 от случаите късовете са с 3% до 50% по-малко от обявеното и само в един случай – с 3.71% повече.
Предоставянето на информация за дължината на ролката и късовете в нея върху етикета на пакетите тоалетна хартия не е задължително изискване. По тази причина за някои марки такава информация липсва. Асоциация „Активни потребители” не е сравнявала субективни качества на тоалетната хартия като мекота, щампи, оцветяване, ароматизация и др.
Най-тежък случай на измама е трипластовата тоалетна хартия DM Sanft&Sicher – на опаковката й е обявено, че в една ролка има 200 къса, а реално късовете са 100. На второ място по прецакване на потребителя е двупластовата тоалетна хартия Sanitex plus /super soft/, за която пише, че съдържа 320 къса, но в една ролка може да се преброят само 181 (43.32% по-малко). В челната тройка е и марката двупластова хартия Gama maxi – нейният производител обещава 265 къса на ролка, но продава само 175 (с 34.02% по-малко).
Дължината на ролката е обявена в метри на етикетите на 13 от тестваните продукти. Тестът показа, че в 9 от пакетите ролките са с от 3 до 34% по-къси от обявеното. В 2 от случаите обаче дължината на тоалетната хартия е с 22-23% по-голяма, а при други 2 марки разминаването е минимално – под 2%. Двупластовата тоалетна хартия Gama maxi удря най-силно потребителя в метража – с 39.90%. На опаковката пише, че всяка ролка е дълга 32 метра, но реалната дължина е 19.23 метра. Следва я друга двупластова хартия – Сиси maxi, за която се твърди, че е ролката е 34 метра, но всъщност е 22.34 метра (с 34.30% по-малко). Любопитното е, че двама производители са се „минали” с метража и са отпуснали съответно с 22.38% и 23.04% повече тоалетна хартия на потребителите си. Бонус метри съдържат ролките с марки Lovely white + 20% gratis (тук разликата може да идва от обещанието за 20% гратис) и Laveta Funny story.
Цените на тестваните пакети варират в относително големи граници, което се дължи на различното качество на хартията. При трипластовите хартии, цената на най-скъпия продукт (2,99лв) представлява 180% от цената на най-евтиния (1,66лв.), а при двупластовите най-скъпият (2,80лв.) е 314% от най-евтиния (0,89 лв.).Когато се изчисли цената на метър обаче, разликите в цената са още по-фрапиращи. При трипластовите хартии най-скъпият продукт струва с 300% повече (5,76 ст. на метър) от най-евтиния, който е 1,92 ст./м. При двупластовите разликата е 264% – съответно 2.64 ст./м. спрямо 1 ст./м.