Как ни лъжат с тоалетната хартия – двойно по-къси ролки и брой късове

Най-скъпата и най-заблуждаваща тоалетна хартия. Трипластова, 2,99 лв. за 4 ролки. Обявен брой късове 200, измерен брой късове 100, не е обявена дължина. Цена на метър 5,76 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”

Невероятно, но факт – много производители на тоалетна хартия (включително чуждестранни) лъжат нагло потребителя. В някои пакети се съдържа двойно по-малко количество тоалетна хартия от обявеното на опаковката. Човек си купува тоалетна хартия, без да мери после вкъщи дали всяка ролка е дълга примерно 50 метра, както пише на опаковката. Българската асоциация „Активни потребители” обаче направи такъв тест и установи смайващи разлики между написаното и реалното количество тоалетна хартия, което се продава.

„Активни потребители” купиха от търговската мрежа 19 вида тоалетна хартия (в разфасовки от по 4 ролки в пакет), сред които 8 вида трипластова хартия (Zebra comfort, Lovely white, Boni Perfex, Tento sea breese, Belana comfort, Milde sensitive aloe vera, Barack Forest, DM Sanft&Sicher) и 11 вида двупластова хартия (Сиси maxi, Sanitex plus, FF Дом, Лотос, Laveta Funny story, Gama maxi, Camea Kamillas, Дивна, Emeka Paradise, Lotus delica, Zewa plus aqua).

Измериха дължината на всяка ролка (метър по метър) и преброиха късовете, които се съдържат в нея. След това сравниха резултатите с написаното на опаковката. (Виж подробно под снимките на всяка тоалетна хартия). За 11 от тестваните марки на пакета има информация колко късове се съдържат в една ролка. От измерванията се вижда, че в 10 от случаите късовете са с 3% до 50% по-малко от обявеното и само в един случай – с 3.71% повече.

Двупластова, обявена дължина 35 м, измерена дължина 32,65 м, обявен брой късове 320, измерен брой късове 181, цена 1,49 лв. за 4 ролки, цена на метър - 1,13 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”
Двупластова, обявена дължина 35 м, измерена дължина 32,65 м, обявен брой късове 320, измерен брой късове 181, цена 1,49 лв. за 4 ролки, цена на метър – 1,13 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”
Двупластова, обявена дължина 35 м, измерена дължина 32,65 м, обявен брой късове 320, измерен брой късове 181, цена 1,49 лв. за 4 ролки, цена на метър - 1,13 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Най-скъпата и най-заблуждаваща тоалетна хартия. Трипластова, 2,99 лв. за 4 ролки. Обявен брой късове 200, измерен брой късове 100, не е обявена дължина. Цена на метър 5,76 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Двупластова, 1,50 лв. за 4 ролки. Няма обявена дължина, нито брой късове. Измерена дължина 24,10 м, измерен брой късове 134, цена на метър 1,56 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Една от най-измамните тоалетни хартии - с една трета по-малко  дължина и брой късове. 1,29 лв. за 4 ролки. Двупластова, обявени късове 265, измерен брой късове 175, обявена дължина 32 м, измерена дължина 19,23 м, цена на метър 1,66 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Тази трипластова хартия е единствената, която има повече дължина и брой късове, отколкото е обявено. 1,88 лв. за 4 ролки. Продава се с реклама 20% gratis, няма обявен брой късове, обявената дължина е 16 м, измерената дължина е 19,58 м, цена на метър 2,40 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители” Трипластова, 1,59 лв. за 4 ролки. Няма обявена дължина или брой късове, измерена дължина 14,25, измерен брой късове 124. Цена на метър 2,79 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Трипластова, 2,29 лв. за ролка. Обявен брой късове 160, измерен брой късове 155, обявена дължина 19 м, измерена - 18,58 м. Цена на метър 3,08 ст. Двупластова, 1,79 лв. за 4 ролки. По-дълга от обявеното - обявена дължина 23 м, измерена дължина 28,30 м. Измерени късове 283. Цена на метър 1,58 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Двупластова, 1,95 лв. за 4 ролки. Обявен брой късове 175, измерен брой късове 155, обявена дължина 21 м, измерена дължина 20,19 м. Цена на метър 2,41 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Трипластова, 2,85 лв. за 4 ролки. Обявен брой късове 150, измерен брой късове 139, обявена дължина 21 м, измерена - 19,45 м. Цена на метър 3,66 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Двупластова, 0,89 лв. за 4 ролки. Няма обявен брой късове, измерени 172 къса. Обявена дължина 34 м, измерена дължина 22,34 м (с една трета по-малко). Цена на метър 1 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Двупластова, 0,75 за 4 ролки. Няма обявена дължина и брой късове. Измерена дължина 16 м, брой късове 87. Цена на метър 1,17 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Двупластова, 2,80 лв. за 4 ролки. Обявени 200 къса, измерени 189 къса, обявена дължина 28 м, измерена 26,94 м. Цена на метър 2,64 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Трипластова, 1,66 лв. за 4 ролки. Обявени късове 190, измерени късове 173. обявена дължина 22, измерена дължина 21,67 м. Цена на метър 1,92 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Двупластова, 2,89 лв. за 4 ролки. Няма обявена дължина, няма обявен брой късове. Измерени 295 къса, дължина 35,38 см. Цена на метър 2,04 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Двупластова, цена 2,59 лв. за 4 ролки. Обявен брой късове - 200. Измерени - 207 къса. Обявена дължина 25 м, измерена 24,89 м. Цена на метър: 1,56 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Двупластова, 1,65 лв. за 4 ролки. Обявен брой късове 200, измерени 189 къса. Обявена дължина 22 м, измерена 20,82 см. Цена на метър 1,98 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”Трипластова, 2,75 лв. за 4 ролки, Обявени 150 къса, измерени 143. Обявени 18 м дължина, измерени 17,16 м. Цена на метър 4,01 ст. Снимки: асоциация „Активни потребители”

Предоставянето на информация за дължината на ролката и късовете в нея върху етикета на пакетите тоалетна хартия не е задължително изискване. По тази причина за някои марки такава информация липсва. Асоциация „Активни потребители” не е сравнявала субективни качества на тоалетната хартия като мекота, щампи, оцветяване, ароматизация и др.

Трипластови тоалетни хартии

трипластова

Най-тежък случай на измама е трипластовата тоалетна хартия DM Sanft&Sicher – на опаковката й е обявено, че в една ролка има 200 къса, а реално късовете са 100. На второ място по прецакване на потребителя е двупластовата тоалетна хартия Sanitex plus /super soft/, за която пише, че съдържа 320 къса, но в една ролка може да се преброят само 181 (43.32% по-малко). В челната тройка е и марката двупластова хартия Gama maxi – нейният производител обещава 265 къса на ролка, но продава само 175 (с 34.02% по-малко).

Двупластови тоалетни хартии

двупластова

Дължината на ролката е обявена в метри на етикетите на 13 от тестваните продукти. Тестът показа, че в 9 от пакетите ролките са с от 3 до 34% по-къси от обявеното. В 2 от случаите обаче дължината на тоалетната хартия е с 22-23% по-голяма, а при други 2 марки разминаването е минимално – под 2%. Двупластовата тоалетна хартия Gama maxi удря най-силно потребителя в метража – с 39.90%. На опаковката пише, че всяка ролка е дълга 32 метра, но реалната дължина е 19.23 метра. Следва я друга двупластова хартия – Сиси maxi, за която се твърди, че е ролката е 34 метра, но всъщност е 22.34 метра (с 34.30% по-малко). Любопитното е, че двама производители са се „минали” с метража и са отпуснали съответно с 22.38% и 23.04% повече тоалетна хартия на потребителите си. Бонус метри съдържат ролките с марки Lovely white + 20% gratis (тук разликата може да идва от обещанието за 20% гратис) и Laveta Funny story.

Цените на тестваните пакети варират в относително големи граници, което се дължи на различното качество на хартията. При трипластовите хартии, цената на най-скъпия продукт (2,99лв) представлява 180% от цената на най-евтиния (1,66лв.), а при двупластовите най-скъпият (2,80лв.) е 314% от най-евтиния (0,89 лв.).Когато се изчисли цената на метър обаче, разликите в цената са още по-фрапиращи. При трипластовите хартии най-скъпият продукт струва с 300% повече (5,76 ст. на метър) от най-евтиния, който е 1,92 ст./м. При двупластовите разликата е 264% – съответно 2.64 ст./м. спрямо 1 ст./м.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.