Чехите посрещат кризата с бира

Ян Флемр

На Бирения фестивал Прага 2009. Снимка: чертнакозе

От поколения чехите обожават своята бира и пият пиво повече от всеки друг народ по света. Те запазиха тези навици неизменни независимо от световната криза. Подробните данни за потреблението през 2009 г. ще бъдат огласени най-рано в края на февруари, но отсега е ясно, че чехите си запазват най-високото място на почетната стълбичка, казва Ян Весели – шеф на чешката асоциация на пивоварите. „Със сигурност сме световен лидер в консумацията на бира на глава от населението“, подчертава той въпреки очаквания спад от около 7 процента в потреблението между 2008 и 2009 г.

През 2008 г. чехите са изпили по 155 литра от любимата си напитка. „Дори консумацията да падне на 150 литра на човек, пак ще си останем пред Ирландия, която отчете 133 литра на глава от населението за 2008 г. и със сигурност ще обяви спад и за миналата година“, отбелязва Весели в интервю за АФП. „Въпреки затрудненото си икономическо положение хората тук не са готови да се откажат от отколешната си страст, за разлика от страните, в които бирената традиция не е толкова силна“, допълва той.

Единствената видима промяна е в това, че броят на чужденците, посещаващи Прага заради знаменитата местна бира, е намалял поради кризата, а чехите все по-често предпочитат бутилираната бира, която е по-евтина от тази в кутийка. Очакваното понижение в консумацията ще се дължи отчасти на около 10-процентния спад в броя на чуждестранните туристи, посетили Чехия миналата година. Това понижение е следствие от „намалелият като цяло интерес към Чехия като туристическа дестинация и от световната икономическа рецесия“, отбелязва анализаторът Яромир Беранек от агенция „Маг Консултинг“, специализирана в маркетингови проучвания в областта на туризма.

Най-големият чешки производител на бира „Пилзенски праздрой“, чийто контролен пакет акции се държи от южноафриканската компания „САБМилър“, регистрира спад от 4,5 процента в продажбите си на вътрешния пазар между 2008 и 2009 г. През 2009 г. продажбите на „Будейовицки будвар“, третата по големина чешка пивоварна компания, която е изцяло държавна, на свой ред, са намалели с 4,9 процента, казва директорът на нейния отдел „Продажби“ Роберт Хрът. „Ние водим по консумация на глава от населението, а при тази позиция има само един път – надолу“, предупреждава той.

Пред АФП Хрът припомня, че чехите вече пият повече бутилирана бира у дома си. „Цените в ресторантите започнаха да се вдигат, което се отрази и на консумацията“, казва той. Ян Весели споделя това мнение. При положение че кутийка бира в заведенията струва горе-долу колкото две бутилки бира в магазина, хората купуват същото качество на по-ниска цена.

Тази тенденция накара „Будейовицки будвар“ и други чешки пивоварни да предложат на пазара по-евтини марки, за да задоволят любителите на бира с по-скромни възможности, без да се отказват от най-популярните си марки. Чешкият бирен пазар бе засегнат и от решението на парламента да повиши от началото на тази година данъка върху бирата като част от пакет от мерки, приети от правителството на премиера Ян Фишер за намаляване на държавния бюджетен дефицит.

„Като лоялни граждани ние (производителите на бира) приемаме това решение, но то не е справедливо“, възмущава се Весели. „Излиза, че ние сме предопределени да подпомагаме държавата повече от другите“, казва той. „Според мен политиците, които наистина искат да помогнат на редовите граждани, не бива в никакъв случай да допускат повишаване на цената на бирата“, добавя той.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.