Какво постигна НАТО с мощния удар в Афганистан?

Морски пехотинци в Афганистан. Снимка: официален сайт

Предприетото през уикенда в провинция Хелманд най-голямо за осемгодишната война в Афганистан настъпление представлява ключова проверка за стратегията на президента Барак Обама за повече войници, повече цивилни и повече пари, пише в. „Вашингтон пост“.

Признавайки минали грешки, правителствени представители акцентираха върху това, че за първи път афганистанските войници са по-многобройни от силите на САЩ и НАТО, с които се бият рамо до рамо. За разлика от предишните офанзиви, при които отвоюваната от талибаните територия по-късно биваше изоставяна, сега войските смятат да прочистят убежището на бунтовниците Марджа и да останат там толкова дълго, колкото е нужно за установяване на действащи местна система за сигурност и правителство, отбелязва вестникът.

Голям брой афганистански и чуждестранни цивилни са мобилизирани да пристигнат в района след края на сраженията, подготвени за прилагане са и финансово обезпечени проекти за развитие. Това е първата мащабна операция, при която искаме да покажем на дело – успешно, надявам се – новите елементи в стратегията ни, съчетаващи не само операции, свързани със сигурността, но и икономически реформи и добро управление на местно и регионално равнище с възможно най-голямо афганистанско участие, заяви цитиран от „Вашингтон пост“ съветникът по сигурността на Обама, генерал Джеймс Джоунс.

При операцията на НАТО в Афганистан е заложено бъдещето на страната, пише британският в. „Индипендънт“. Операция „Мущарак“, целяща да отнеме от талибаните възлов район в провинция Хелманд, вече започна с пълна сила. Британските войски тръгнаха от север, американците започнаха настъпление в южната част, присъединиха се и другите членове на международната коалиция, а за първи път в толкова широка акция се включиха и представители на разрастващата се афганистанска армия, посочва всекидневникът.

Внушителното медийно отразяване на развитието на операцията със сигурност цели изпращането на послания до различни аудитории. То трябва да убеди все по-скептичните американци и британци, че съюзническото присъствие в Афганистан има ясно дефинирана цел, която може да бъде постигната. Същото послание трябва да достигне и афганстанците, но то трябва да ги убеди също, че силите на НАТО са способни не само да спечелят, но и да задържат тази територия, която после да предадат на самите афганистанци, които да я управляват и пазят.

Посланието е адресирано, разбира се и до талибаните и цивилното местно население, които са предупредени за бойните действия и така имат шанс да напуснат или да се откажат от бунта и да минат в другия лагер. Ще минат не дни, а седмици преди резултатите от операцията да станат видими, така че на съобщенията за бърз и лесен успех трябва да се гледа крайно предпазливо, допълва „Индипендънт“.

Трудно е да се има доверие на генерал, който се поставя високо, откъдето е очевидно, че лесно може да падне. Сред многото безсмислици, изречени по повод прехвалената офанзива срещу укрепения град Марджа в Хелманд, бе и изявлението на американския командващ войските на НАТО и САЩ в Афганистан ген. Стенли Маккристъл, че афганистанското правителство е напълно готово да се задейства в новоосвободените райони, „изскачайки като от магическа кутия“, пише в редакционна статия в. „Гардиън“.

Армията, която раздава готови храни в кутии, сега предлага нов продукт, наречен правителство, готово да управлява – трябва само да добавите вода. Ако подобно нещо съществува, то би имало неограничен потенциал на световния пазар на банкрутиралите държави, отбелязва иронично изданието.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.