Чаушеску – диктаторът като рекламно лице

Изображение на Чаушеску в кампания за защита на животните

Покойният комунистически диктатор Николае Чаушеску е най-известният румънец от миналия век, но неговата популярност не е първото нещо, което човек би предположил, че рекламните агенти биха сграбчили, за да представят някоя марка. Изненадващо, Чаушеску е използван в последните години, за да продава какви ли не продукти – от шоколад до презервативи в хотелските стаи. Сега живите членове на клана Чаушеску се опитват да ограничат употребата на името, като казват, че това нарушава официалната регистрация на марката „Чаушеску“ в Държавната служба за изобретенията и марките.

Някои реклами с името на Чаушеску осмиват румънския лидер, като например рекламите на мобилни телефони, които правят препратка към репресиите върху свободата на словото през епохата на комунизма. Други предават носталгията по бившия диктатор, възприеман като патриот от някои, които копнеят по времето, когато работните места бяха сигурни и нямаше много остра бедност. През декември румънски театър срещна проблеми, като постави пиеса, озаглавена „Последните часове на Чаушеску“, което съвпадна с 20-ата годишнина от свалянето и екзекуцията на Чаушеску. Пиесата тогава беше поставена в Цюрих, Берн и Берлин.

Чаушеску репресираше народа си с армия от 700 000 информатори на тайната полиция. Той задушаваше несъгласието, ограничаваше пътуванията в чужбина, а в края на управлението му имаше тежък режим дори на основни храни като олио и яйца. Синът и зетът на Чаушеску подадоха официално оплакване през януари в опит да принудят продуцентите на пиесата да поискат разрешение за използване на името, като заявиха, че спектакълът нарушава официалната регистрация на името Чаушеску като марка, направена две години по-рано. „Ние просто искаме да спрем експлоатирането на името“, казва синът Валентин пред Асошиейтед прес. Той призна, че пиесата е по-скоро художествен израз, отколкото търговска употреба на името, и те вероятно няма да спечелят делото. Румънските рекламопроизводители се хвърлиха към името Чаушеску преди няколко години.

Телевизионна реклама през 2005 г. показа черно-бели кадри на Чаушеску, докато говори на последния конгрес на Комунистическата партия, месец преди смъртта му. Звъни мобилен телефон и мъж от публиката става и излиза от залата, а глас зад кадър казва: „Ти спечели правото да говориш свободно и сега можеш да говориш безплатно 1000 минути“ с намек за репресиите срещу свободата на словото през комунистическата епоха. Друга реклама казва: „Капиталисти в страната, свържете се!“, правейки алюзия с марксистки лозунг, използван по времето на Чаушеску.

По-малко любезна е реклама на презервативи, в която производителите възхваляват безопасния секс, чудейки се какво би станало, ако родителите на Хитлер, Сталин или Чаушеску бяха използвали презерватив. Чаушеску беше използван дори за възстановяване на популярна марка шоколади, която не се произвеждаше след 1989 г. Лицето му се появява в реклама на десерта „ROM“, шоколадово блокче с аромат на ром, което се продава в магазините за захарни изделия и супремаркетите в страната. Само преди година брокери на недвижими имоти в западния град Арад започнаха кампания с лозунга „Да живее новата градска революция!“ с образа на Чаушеску върху плакатите.

По БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.