Преди нощта на Оскарите: „Аватар“ по пътя към легендата

Снимка: Александра филмс

Въпреки че шепа „Оскари“ биха били добре дошли за превръщане на легендата „Аватар“ в абсолютна легенда, филмът явление на Джеймс Камерън, който от появата си на екран през декември трупа рекорди и суперлативи, вече намери място в историята на Холивуд. Безспорният му подвиг несъмнено е, че направи на пух и прах рекорда за най-печеливш филм на всички времена, който досега принадлежеше на „Титаник“, събирайки над 2,5 милиарда долара от прожекциите в цял свят, а близо 710 милиона от тях – в Северна Америка.

„Аватар“ обаче въведе нови стандарти в триизмерното кино, което Джеймс Камерън обогати с технологии от ново поколение, разработвани за филма му повече от десетилетие. Резултатът от тази изключителна като визуални постижения работа вече спечели на филма куп награди, сред които два Златни глобуса и два приза БАФТА.

В неделя, когато в Холивуд ще се състои церемонията по връчване на тазгодишните Оскари, „Аватар“ ще се състезава в девет категории, сред които за най-добър филм и най-добър режисьор, но ще трябва здравата да се потруди да ги спечели при конкуренцията на големия фаворит „Войната е опиат“ на бившата съпруга на Камерън, Катрин Бигълоу.

„Аватар“ разказва историята на Джейк (Сам Уортингтън), парализиран бивш морски пехотинец, изпратен на планетата Пандора с мисия да се смеси с местното население на’ви – същества с издължени тела и синя кожа. Хората, колонизирали Пандора, за да добиват скъпоценен минерал, ги смятат за пречка за заселването си и експлоатирането на планетата. За да проникне в света на на’ви, Сам се вмъква в кожата на аватар – генетично създаден хибрид от получовек-полунави, командван от разстояние от хората – благодарение на който си възвръща, за свое учудване, способността да движи краката си. При съприкосновението си с на’ви обаче Сам ще открие най-вече народ, който цени и пази природата, живее в симбиоза със средата си, далеч от користолюбието и жестокостта на хората, колонизирали Пандора.

Той открива също и любовта, в лицето на възхитителната жена воин Нейтири (Зоуи Салдана), която му спасява живота и, без да знае, че Сам е само един аватар, го посвещава в тайните на на’вите. За да вдъхне живот на своите на’вита Джеймс Камерън обогатява технологията performance capture, която дава възможност за цифрова обработка на реалните движения на актьорите, така, че да се превърнат в движения на компютърно анимирани персонажи. За тази цел актьорите били облечени в специални комбинезони, покрити с датчици, които предават и най-малкото им движение, докато малка закрепена на главата им камера записва израженията им. След завършване на работата по анимирането резултатът бил сравняван с видеозаписите на актьорите, за да е сигурно, че на’вите имат възможно най-голямо сходство с човешкия си модел.

Изумителна е точността в детайлите, която Джеймс Камерън изисква от екипа си. Продукцията наела лингвиста от Университета на Южна Калифорния Пол Фромър да измисли езика на на’вите. „Джеймс Камерън не искаше просто да създам език от някакви отделни части, а език, който да има своя граматика“, спомня си лингвистът, съставил за актьорите наръчника „Как да говорим на’ви“. Под ръководството на университетски специалисти всички животински и растителни видове, измислени за Пандора, получили свое име на на’ви, латинско и разговорно название. Целият този „изследователски“ труд довел до съставяне на „Пандоропедия“, в която са събрани всички данни за фантастичната планета.

По БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.