Абу Даби налива петролни милиарди в медии

 Адам Шрек

С икономика, базирана на изпомпване на петрол, и забележителности, включващи една от най-големите джамии в Близкия изток, изтънченият Абу Даби има на пръв поглед малко общо с разкрепостените медийни магнити като Холивуд и Мидтаун в Манхатън. Тази седмица арабското емирство се надява светът да погледне на него другояче. Градът-държава, известен напоследък с това, че измъкна от финансово затруднение по-лъскавия си съсед Дубай, събира заедно едни от най-големите имена в индустрията на среща, която временно ще пренесе голяма част от световния медиен и шоу елит в луксозен хотел на Персийския залив. Сред водещите лица в събитието са шефът на „Нюз корп“ Рупърт Мърдок и шефът на „Гугъл“ Ерик Шмид.

Идеята е да се привлекат най-добрите и най-големите медийни мозъци, каза Едуард Боргърдинг, бивш изпълнителен директор на „Уолт Дисни“, който сега заема същата длъжност в държавната компания „Абу Даби Медиа“, домакин на събитието. Форумът обаче е също тържество за „въвеждане в обществото“ на Абу Даби, който става свидетел как собствената му звезда изгрява докато тази на съседен Дубай залязва, и отразява нарастващата тежест на емирството в медийната индустрия. Както в повечето арабски държави, правителството тук отдавна контролира голяма част от родните медии, управлява телевизионни мрежи, вестници и радиостанции, включително една, посветена на четене на Корана. Редовно са цензурирани изображения на разголени тела и политически деликатни теми и е спрян достъпът до стотици уебсайтове. Медиен закон, приет миналата година, задушава печата и увеличава самоцензурата, твърдят правозащитници.

Въпреки това все по-често столицата на ОАЕ използва огромното си петролно богатство, за да разшири медийния си захват в чужбина, макар и да не смекчава ограниченията върху журналисти и интернет потребители у дома. Тя създаде компания, за да финансира холивудски филми, построи офиспарк, за да настани чужди новинарски агенции и похарчи милиарди долари, за да инвестира в микрочипове, които захранват електронни уреди, все по-често служещи за платформа за медийно потребление. Абу Даби си партнира също с утвърдени западни марки, като „Нешънъл Джиографик“ и „Комеди Сентръл“, за да разработи арабскоезични програми, и харчи пари за концерти на широкоизвестни изпълнители за копнеещата публика у дома. Последните концерти бяха на Риана, „Аеросмит“ и Бионсе.

Инвестициите са част от по-широкото желание на наследствените лидери на Абу Даби да диверсифицират икономиката далеч от петрола и да осигурят по-широк спектър от работни места за местните жители. Те служат и на друга цел – да представят Абу Даби, столицата на ОАЕ и най-голямото от седемте полуавтономни градове-държави, като толерантно, културно и международно адекватно арабско общество. „Работим, за да представим по-прогресивна гледна точка за този регион“, каза Майк Феъбърн, директор на маркетинга и планирането във Флаш ентъртейнмънт, създадена от правителството компания, уреждаща концерти и други събития. „Голяма част от народното забавление се отнася до това да се оспорват определени представи“.

Абу Даби не е сам в стремежа си да се превърне с регионален медиен играч. Съседен Дубай си изгради репутация на безгрижно бизнес убежище. Въпреки широко разгласения му му икономически спад, пристанищният град продължава да е домакин на регионални офиси на стотици медийни компании от малки рекламни агенции до международни компании като Си Ен Би Ес и Шоутайм. А Доха, столицата на съседен Катар, е дом на добре известната група от арабски сателитни телевизионни канали Ал Джазира. Официални представители на Абу Даби обаче настояват, че създават нещо уникално. Голяма част от това усилие се върти около проект, наречен TwoFour54, каквито са географските координати на града.

Бруленият от пясъчните ветрове офиспарк на проекта, намиращ се в бързо развиващ се край на града, вече привлече няколко международни новинарски агенции, включително Си Ен Ен, която има офис и в Дубай. Компанията използва офиса си в Абу Даби, за да създава всекидневна емисия новини за международния си канал. TwoFour54 включва също академия за медийно обучение, която първоначално предлага кратки курсове за придобиване на умения, производствени съоръжения и рисково капиталово дружество за инвестиране в обещаващи арабски медийни проекти. „Ние се възприемаме като компания, която осигурява подкрепяща, съдействаща и стимулираща среда, която да привлича творчески настроените хора“, каза Уейн Борг, главен оперативен директор на TwoFour54.

Други подкрепяни от държавата проекти се прицелват по-нависоко. По-рано тази година „Флаш ентъртейнмънт“ купи 10-процентен дял от компанията-майка на „Ултимът Файтинг Чемпиъншип“, базиран в Лас Вегас продуцент на смесени бойни изкуства, който прави повечето си пари чрез продажби на телевизионни предавания на принципа pay-per-view и лицензи за видеоигри. Междувременно Абу Даби Медиа създаде подразделение за продуциране и финансиране на филми, наречено Имиджнейшън, което се стреми да налее над 1 милиарда долара в пълнометражни филми в продължение на пет години. Компанията продуцира семейния приключенски филм „Цветна мозайка“ Shorts на режисьора Робърт Родригес и оттогава обяви копродуцентски договори за редица други филми, включително за предстоящия политически трилър „Честна игра“ Fair Game с Шон Пен.

Съюзът е симбиотичен. Холивуд получава парите, от които се нуждае, след като финансиращи източници като инвестиционни банки и хеджфондове затегнаха кесиите заради глобалната икономическа криза. Абу Даби получава международно признание.  „Ако само можеш да покажеш марката с името на Абу Даби в нея, това ще представи Абу Даби като благоприличен, легитимен бизнес партньор“, каза Кристофър Дейвидсън, професор в Университета в Дърам, който е писал много за ОАЕ. Той каза, че вероятна цел би била да се убеди студио да заснеме част от голям филм в града, макар че, по думите му, свободата на изразяване си остава проблем. „Реалността е, че това е все още традиционна политическа система и има ограничения“, каза той.

Трудно е да се прецени каква част от петролното си богатство Абу Даби има готовност да похарчи за медийния бизнес, който трябва да се съревновава с плановете на правителството да стимулира други сектори като технологията, производството, енергетиката и туризма. Малко подробности за финансите на правителството се оповестяват публично и нито един от изпълнителните директори, които се съгласиха да говорят с АП, не пожела да обсъди финансовите ресурси на компанията си. Дейвидсън изчислява, че държавата ще похарчи най-малко 2-3 милиарда долара за пет години само за материалната инфраструктура и начален капитал за инвестиране в медийния сектор. Но ако нещата наистина потръгнат, винаги ще има нужда от повече. „Това са дребни пари за Абу Даби“, каза той. „Те могат да хвърлят такива огромни ресурси в този проект“.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.