Българското вино – мирис на каца и на свинарник

Шефът на Пловдивския панаир Георги Гергов (вдясно), известен с прякора Свинаря, връчва награда „Златен ритон“ на шефа на винпром „Черноморско злато“ – Поморие. Снимка: пресцентър на „Винария“

На годишното изложение на българското вино „Винария 2010” в Пловдив двама души се откроиха на официалната церемония при награждаването. Единият беше новият собственик и шеф на панаира Георги Гергов, известен тук с прякора Свинаря, защото е направил първия си милион от свине. А другият – руският посланик Юрий Исаков. Двамата, плюс кмета на Пловдив, връчваха медалите и ритоните на най-добрите български вина.
Какво общо имат те с българското вино?
Руският посланик – нищо. Въвлечен е в тая история като вид ухажване – демек, ела тук да връчиш награди, да купувате пак от нашите вина, че нещо не купувате много вече. И някой умници в ръководството на панаира и Националната лозаро-винарска камара се надяват, че тази оказана чест на посланика ще помогне за износа на вино за Русия.

А що не поканиха английския или американския посланик да връчи награди за най-добри вина? Отговорът е прост – във Великобритания не им пука от тукашните ухажвания. Там продажби, внос, износ се диктуват от пазара. В главите на тукашните винарски ръководители, обаче, още кънтят представи от комунизма, когато българските скапани вина се изнасяха в огромни количества за СССР. И още си мислят, че с някакви братски чувства и глупаво ухажване може пак да изнасяме скапани вина натам. Изглежда това е целта и идеалът за българското винарство.
Защото в България има още големи социалистически винпроми, които бълват нискокачествени вина като при комунизма и се опитват да ги продават в Русия.
И изложението “Винария” традиционно е ориентирано към тези останки от комунизма – социалистически мастодонти. Конкурсът е направен специално за тях, на който те да представят не вина, които се продават по магазините, а специално напудрени проби, за да вземат медали и да се хвалят. Например винпром “Поморие” (“Черноморско злато”) е представил на конкурса близо 100 проби. Тоест – повече видове вина, отколкото той продава на пазара. За да има по-голям шанс да вземе повече медали.

И после медалите ги раздава Георги Гергов – Свинаря. Именно той връчи “Златен ритон” на въпросния винпром за една от безбройните му проби вино, представени на прегледа.
Години наред към “Винария” валяха критики, че не взима за конкурса вина от магазина, а проби, специално забъркани за конкурса. В резултата на критиките преди година за пръв път беше въведен раздел “Червени вина от търговската мрежа”. Смях. Това достатъчно показва какви са другите вина…

Години наред към “Винария” имаше и критики, че в журито няма чужденци, а е съставено само от технолози и дегустатори, които работят в същите фирми, чиито вина се явяват на конкурса. И за пръв път тази година в журито бяха включени няколко чужденци и външни на производителите хора – както е на конкурсите за вина по света. Чужденците, разбира се, са малцинство. Все пак има първа стъпка. Но поради спадналия авторитет на “Винария” и поради кризата, тази година участниците са най-малко. Някои от най-добрите производители не участват нито в конкурса, нито в изложението.

Свинаря някак се очертава като лицето на българското вино. А именно той загробва конкурса “Винария”. Откак е станал собственик на панаира вдигна на два пъти цените за изложителите. За един щанд за 3 дни и половина те плащат наем, колкото струва един апартамент в Пловдив.
Някои от производителите избягаха от панаира именно заради чорбаджията Гергов.
След като около 10 години правителството и общината в Пловдив мъдруваха за стратегии за приватизацията на панаира, да се кооперира с германски панаири и т. н., накрая взеха, че го харизаха на Гергов, който започна да рекетира изложителите с безобразни цени, за което беше глобен миналата година от Комисията за защита на конкуренцията.

Националният преглед на виното западна и загуби влияние. Българското вино все по-малко се купува и на Запад, и на Изток. А заради кризата – и у нас.
Но Свинаря връчва награди.
Казват, виното е стил, култура, престиж. Какъв е имиджът на българското вино?
Защо износът му е паднал няколко пъти от 90-те години насам?
Имидж и стил ли? Мирише на каца с нискокачествено вино и на свинарник.

Виното
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.