Георги Богданов: „Биг брадър фемили“ е експлоатация на деца с търговска цел

Георги Богданов. Снимка: авторката

По Нова телевизия официално започна поредният сезон на риалити шоуто „Биг брадър“, в което този път участват семейни двойки с деца. В къщата влязоха 11 двойки, 3 от които – с децата си (общо 5 деца). Сред  семейните партньори има непълнолетна – 17-годишна, но вече с дете, която парадира, че е била интимна с повече от 30 мъже. Едно от семействата вкара в къщата и 2 кучета без намордници (не били агресивни и анатомичните им особености не позволявали да носят намордници), а детето им се разплака от неудобство, защото Ники Кънчев дебелашки го измайтапи, че е фен на „баба си“ Лили Иванова и го заплаши, че няма да го пусне в къщата, ако не изпее пред камерите нейна песен. Сервитьорка от руски произход, женена за таксиметров шофьор, обеща да прави секс в къщата и да стои по два часа на ден чисто гола.
Професионалната общност в България, която работи с деца и семейства, подкрепена от 130 граждански организации, се обяви против влизането на непълнолетни в това шоу.

Георги Богданов е изпълнителен директор на Националната мрежа за децата. Завършил е „Европейска социална политика и социална работа“ в Нов български университет. По професия е социален работник, а в момента е и независим консултант по социално включване и антидискриминация към две европейски мрежи на експерти към Европейската комисия в Брюксел.

Защо сте против влизането на деца в „Биг брадър“?

– Има няколко причини. Първо този формат изолира хората, а оттам и децата. Те са поставени  в нереална ситуация, с хора, които не познават и пред тях се поставят различни предизвикателства. Хората не показват естественото си поведение. В изданията на „Биг брадър“ досега сме виждали, че вътре има прекомерна употреба на алкохол, тютюнопушене, явни сцени на вербално и невербално насилие, както и множество сексуални сцени. При това положение сами разбирате, че е неприемливо да участват деца. Детето не може да бъде обект на 24-часово видеозаснемане и чрез това се оказва сериозен натиск върху него и семейството му.

Какъв натиск оказва участието в „Биг брадър“ върху детето и семейството му?

– Може да има натиск от страна на родителите от типа: „Ние трябва да се представим най-добре, за да вземем апартамента и колата“. Това е и амбицията на продуцентите – да предоставят голяма награда, за която всички се състезават. Тоест, детето е поставено в ситуация да се съревновава заедно с родителите си за материални придобивки. Това е двойно въвличане в комерсиализиране на детето – от една страна от продуцентите, с цел увеличаване на печалбата от формата, а от друга страна от родителите, които се стремят към апартамента и финансовата облага. Детето е жертва в тази комерсиална игра, разпънато между финансовите амбиции на възрастните.

Участието в такова предаване може ли да нанесе дълготрайна психологическа травма на едно дете?

– Има такава опасност. Показването на детето в този формат е изключително неблагоприятно. Представете си го като порасне как би гледало на участието си в „Биг брадър“. То може да иска да се разграничи от това, което неговите родители са направили с него. Когато пледираме за правата на децата, ние не си изсмукваме от пръстите рисковете, на които се подлагат децата. Спомнете си само не ви ли се е случвало да се срамувате от нещо във вашето семейство? Всеки човек има такива мигове, само че те не са се предавали по телевизията и не са били обект на внимание на цялата държава.

Ще окаже ли влияние участието на децата в „Биг брадър“ върху взаимоотношенията им с връстниците?

– Може би на един по-късен етап – да, а може и да не окаже, зависи от възрастта на детето и ситуацията около него. По всяка вероятност обаче няма как да не се коментира поведението на детето в училището, както и проявите на неговите родители. Но детето се намира в етап, в който все още не може да направи своя избор, затова се защитава от законите и от Конвенцията за защита правата на детето на ООН – това е основен закон в страната ни, който се нарушава.

Кои други  закони се нарушават с въвеждането на деца в „Биг брадър“?

– Законът за закрила на детето и Семейният кодекс. Ние сме представили тези факти на държавните органи. До този момент направихме всичко, което е по силите ни като гражданско общество.

Георги Богданов. Снимка: авторката

Тоест?

– Алармирахме държавата, казахме на „Нова телевизия“, че да се вкарват деца в „Биг брадър“ крие сериозен риск, свързахме се с продуцентите на предаването, сезирахме Съвета за електронни медии, Държавната агенция за закрила на детето, депутатите в парламента. Оттук нататък трябва да се покаже ролята на държавата.

Каква беше реакцията?

– Парламентарната комисията по гражданско общество и медии разгледа случая на три заседания. Държавната агенция за закрила на детето излезе със становище, в което призова продуцентите да се стремят към спазването на основните права на детето и семейството. СЕМ наложи наказание на Нова телевизия за излъчената автореклама с тинейджъра.

Не може ли просто да се забрани да се вкарват деца в „Биг Брадър“, щом като е противозаконно?

– На този етап няма как. Преди детето да е вкарано в предаването, нищо не може да се направи. Затова ние държахме като граждански организации родителите поне да бъдат информирани предварително в какво се въвличат, заедно с децата си, приемайки да участват. Все пак нашите действия доведоха до това, че форматът доста се промени спрямо първоначалния си замисъл. Продуцентите не вкараха тийнейджъри вътре, което още повече би усложнило ситуацията. Може да се каже, че бяха направени някакви отстъпки, но въпреки това влизат деца, което според нас е неправилно. Оттук нататък наистина е в ролята и прерогативите на държавните институции да се намесят. Има различни начини и механизми, както и достатъчно основания, така че вече всичко зависи от тях.

Има ли негативни примери по света за това до какво може да доведе участието на деца в риалити шоута?

– Ние не казваме, че риалити шоутата са лошо нещо по принцип. Има много добри риалити шоута, които са специално за деца – както навремето беше „Бързи, смели, сръчни“. Но ние казваме – риалити шоу, което е за възрастни, не е за деца. Това е съществената разлика. Ще ви дам конкретен пример – по Канал 4 в Англия, във формата на „Биг брадър“ вкарват 12 деца. Отвън са родителите. Децата започват да плачат, има много тежки сцени на насилие, бруталност, сериозни ексцесии. Имало е родители, които са стояли отвън и са продължавали да настояват: „Нищо – нека детето ми да стои вътре“, което превръща шоуто в нещо наистина чудовищно. В подобни шоу програми по принцип няма печеливши. Това много бързо се разбира както от продуцентите, така и от телевизията, която ги излъчва. Защото се вижда как децата са експлоатирани. Обществото просто няма как да одобри подобно нещо.

Тоест, става въпрос за експлоатация на деца с търговска цел?

– Разбира се. „Биг Брадър“ е търговска марка, чиито права се държат от холандската компания Ендемол. За каквото и „училище за родители“ да се опитват да ни представят формата, всъщност „Биг Брадър“ е една търговска марка, чиято основна цел е печелене на пари чрез есемеси и реклами. Децата влизат вътре, за да се печелят пари.

БългарияИнтервю
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.