Движението на Виолетовия народ срещу Берлускони

Алесандра Рицо

В италианската политика виолетовият цвят е новото черно. Виолетовият народ, едно ново движение, зародило се в интернет, се утвърди като сила в навечерието на важните областни избори в Италия в неделя и понеделник. Целта на това движение е да бъде свален премиерът Силвио Берлускони. Десетки хиляди облечени във виолетови дрехи протестиращи се събираха в столицата Рим в последните няколко месеца, привличайки вниманието на опозиционните партии, горящи от желанието да извлекат дивиденти от тази тенденция. Самият Берлускони организира митинг миналата събота, седмица след последната демонстрация на Виолетовия народ.

Анализатори се опитват да прогнозират какво ще е влиянието, ако изобщо има такова, на Виолетовия народ върху изхода от предстоящите областни избори, смятани за тест за Берлускони и за показател дали обществото продължава да има доверие в него в момент, когато той е замесен в корупционни и секс скандали. Виолетовият народ, който не е свързан с нито една партия, твърди, че е избрал за свой виолетовия цвят, защото в Италия няма традиция той да е свързван с политиката, като например червеното или синьото.

Според Виолетовия народ Берлускони подкопава устоите на италианската демокрация, като съсредоточава властта в ръцете си и като използва поста си, за да спира разследванията по сигнали за корупция. Въпреки че Виолетовото движение разпространява посланията си във виртуалното пространство, във Фейсбук или в Туитър, където има над 257 000 последователи, то все едно, че действа и в реалния свят. През декември миналата година десетки хиляди хора се включиха в демонстрацията, наречена „Ден „Не на Берлускони!“. По-рано този месец, носейки лозунги с надписа: „Стига“, същите тези хора се събраха също толкова многобройни на площад в Рим, за да поискат оставката на италианския премиер.

„Виолетовото е цветът на пробуждането на нашата съвест“, каза Фабрицио Ла Фалче по време на митинга на Виолетовия народ в Рим на 13 март. „Искаме да бъдем движение, което стои настрана от политическите партии, което е освободено от всякакви политически връзки, обещания за вярност и символи“, допълни тогава облечения с виолетова тениска Ла Фалче. Но политическите партии в Италия сякаш не обръщат внимание на тези твърдения. По време на мартенския митинг на Виолетовия народ опозиционни лидери, в това число и генералният секретар на Демократическата партия бяха допуснати да произнесат речи от трибуната.

Берлускони тогава активизира кампанията си, като организира свой собствен митинг и се появи по няколко медии. Премиерът призова привържениците си да отидат да гласуват, стремейки се да избегне случилото се във Франция, където регионалните избори бяха белязани от рекордно ниска избирателна активност. Според един от водещите социолози в Италия Нандо Паньончели протестът на Виолетовия народ ще мобилизира гласоподавателите на опозицията.

Но дали недоволството на Виолетовия народ ще се изрази в гласове за Демократическата партия, която Виолетовите хора обвиняват, че е прекалено слаба като опозиция на Берлускони, или вместо това ще отиде в подкрепа на по-радикалните леви групи, това все още предстои да видим. Това до голяма степен ще зависи и от способността на партиите да откликнат на исканията на Виолетовия народ, като обещаят например по-голяма етичност в политиката, казва професор Джеймс Уолстън от Американския университет в Рим. „Виолетовият народ трябва да има идеология, трябва да има чувството за идентичност“, допълва той и подчертава, че „Виолетовите хора искат да действат като стимул за редовните партии“.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.