Полският президент загина заради стара руска бракма. А у нас?

Останките от правителствения ТУ 154 на полския президент минути след катастрофата. Снимка: ЕПА/БТА

В класификацията на НАТО за летателни машини руският ТУ 154 фигурира с наименованието Careless, което се превежда “небрежен”, “невнимателен”, “немарлив”, “невеж”. 20 години след падането на комунизма президентите на Полша и на България все още се возят на същите “немарливи” самолети. И резултатът рано или късно не закъснява. Командирът на българския „Авиоотряд 28“ издал заповед правителственият и президентски самолет ТУ 154 да бъде спрян от движение, докато се види кое-що…
Представете си, ако с българския ТУ 154 загинат президентът Първанов, няколко лидери на партии от левицата и десницата като Сидеров, Яне, шефът на БНБ, шефовете на армията, шефове на парламентарни групи, кандидати за президент и др.

Нищо чудно да преобладава радост, вместо скръб. И в Полша не обичаха президента Качински, но репортажите оттам показват, че обикновени хора, които са били против него, скърбят и не се радват. (Радостта при подобно нещастие е характерна при някои народи. Например палестинци излязоха на улицата да изразят спонтанно радостта си от събарянето на двете кули в Ню Йорк през септември 2001 г.).

Полският президентски самолет ТУ 154 преди катастрофата. Снимка: БТВ

У нас няма опасност с президентския самолет да паднат толкова лидери. Президентът Първанов никога не пътува с представители на няколко други партии, с шефа на БНБ, военни и парламентарни шефове и др. Първанов пътува с делегация с подбрани бизнесмени, плюс цяла рота журналисти, също подбрани внимателно от прессекретаря му Башлиева, според това кои пишат хубави неща за президента и кои са го засегнали някога с нещо. И самолетът ТУ 154 с така подбран от Първанов антураж влезе в инцидент на Азорските острови преди 2 години – не му се затвори колесникът и той безславно се върна в България, без да стигне до официалното посещение в Южна Америка.

Защо все пак причината за полската трагедия е вехтият самолет ТУ 154, въпреки че все още не са известни резултатите от експертизата? Нито самолетът, нито руското летище в Смоленск са пригодени с уреди за кацане при мъгла. Поради това самолетът е захождал да каца 4 пъти. Накрая закачил върховете на дърветата при снижаването. Само това е достатъчно, за да бъде определен самолетът като виновник за катастрофата. Дори експертизата да излезе със заключение, че е имало неправилни действия от страна на екипажа, няма оправдание защо ръководството на една държава още използва такива технологично и физически остарели самолети. Полският ТУ 154, с който е загинал президентът Качински, е произведен през 1990 г. Ремонтиран е неотдавна за пореден път. Но той на практика си е стара руска бракма – модел 1968 г., влязъл в експлоатация 1972, през 1975 г. са сменени като ненадеждни крилата на всичките произведени дотогава ТУ 154. Всички авиокомпании, които са го купили, рано или късно са сменяли навигацията на самолета с по-модерна, дори и системите за подаване на кислород при разхерметизация. А от 2003 г. ТУ 154 не отговаря на изискванията за шум и има забрана да каца на летища на Запад.

Новият български правителствен самолет „Еърбъс“. Правителството на Борисов развали сделката за втория такъв самолет и сега резервният е старият ТУ 154, с който президентът Първанов претърпя инцидент. Снимка: Правителствен авиоотряд

Медиите в Полша съобщиха, че отдавна е обсъждана подмяна на самолетите в правителствения авиоотряд, но досега не били предприети мерки, за да се избегне недоволството сред избирателите заради големите разходи.
Заради честите проблеми с правителствените самолети президентът Качински и премиерът Доналд Туск на няколко пъти са влизали в остър конфликт кой има право да използва резервния Ту-154 при държавни посещения и срещи на високо равнище на Европейския съюз, съобщи Ройтерс.

Сега, след трагедията, в ръководството на Полша са убедени, че висшите представители на държавата трябва да пътуват с най-надеждните самолети. След дъжд качулка.

Правителството на Симеон купи един малък модерен самолет за министрите и премиера. След това и при Станишев беше обявен търг и бяха купени на лизинг два по-големи самолета „Еърбъс“ за правителството, президента и парламента. Излиза, че са постъпили правилно.

Но в тон с цитираните полски популистки опасения – да не купуваме, че ще ни обвинят в излишни разходи –  когато дойде на власт правителството на Борисов, обяви, че сделката за купените от предишното правителство самолети „Еърбъс“ – по 44 млн. долара единият (около 60 млн. лв. по тогавашния курс) – е неизгодна и ще я анулират. Премиерът Борисов тогава заяви, че самолетите са прекалено големи, а правителството умува дали да върне и двата, но накрая прие единия, за да не плаща неустойки (виж тук). Самолетите бяха по 140 места, а има „Еърбъс“ и с 200, 300, 500, 700 места. Правителствени ТУ 154 има и със 130 места, и с 60 места, а същият модел обикновено е със 155 места, може да се направи и със 180. Колко трябва да е малък един правителствен самолет?
Така остана само единият „Еърбъс“, а резервен ще бъде старият ТУ 154, с който президентът Първанов претърпя инцидент преди 2 години – не му се затвори колесникът. Сега при някакви проблеми с основния самолет „Еърбъс“ или при съвпадение на официални посещения и на премиер, и на президент, те ще летят със стария ТУ 154.

През декември Министерство на транспорта плати 132 000 евро, плюс 70 000 долара за едномесечен ремонт в Москва на правителствения ТУ 154 и удължаване на летателния му ресурс до август 2010 г. По подобен начин неотдавна е ремонтиран и полският правителствен ТУ 154.

А ще посмеят ли Борисов и министрите му да летят с ТУ 154 след тази трагедия в Полша?

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.