Ваньо Танов засегна “Лукойл”. Ще оцелее ли като шеф на митницата?

Генерал Ваньо Танов, шеф на Агенция Митници. Снимка: сайт на Агенция митници

Вицепремиерът Цветанов разкритикува митниците максимално публично, в медиите. Не някъде на вътрешни заседания на властта и на разговори. Не е случайно. Цветанов заяви, че се налага МВР да извършва следмитнически контрол, за да се бори с контрабандата, и че митниците не изпълняват това, което очаква държавата. Намесиха се премиерът Борисов и другия вицепремиер – Дянков – да зищитят Танов и да уверят, че той остава на поста си. Някак неочаквано пропукване в отношенията между първите в изпълнителната власт…

Скандалът продължи с явяване на Танов в парламентарната Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред, за да обясни какви са проблемите на контрабандата и събираемостта на акцизи и ДДС. След заседанието всички премълчаха подробности. Странно, но Корнелия Нинова от БСП, обяви, че е доволна от изслушването на Танов. А малко преди това хора от БСП твърдяха, че конфликтът между Танов и Цветанов е заради преразпределяни на канали за контрабанда.

Пред bTV генералът от резерва Ваньо Танов отговори по конкретно на обвиненията: „ГДБОП е службата, която трябва да разкрие контрабандните канали и да ги пресече.“ И е прав, защото самият той е бил шеф на ГДБОП и точно с това се е занимавал. И много от неговите разработки за контрабанда бяха оставени без последствие от тогавашните шефове в МВР – Румен Петков и ген. Валентин Петров.
Сега Танов има проблем с новата власт, която го назначи. Атаката на Цветанов срещу Танов се разтълкува като предстоящо уволнение на шефа на митниците и въпреки уверенията на премиера, положението на Танов нещо не е сигурно.

Цветанов твърди, че митницата не лови достатъчно цигарите без бандерол. Но пред bTV Танов обясни, че основното количество такива цигари минава през вътрешните за България граници с Гърция и Румъния и този трафик не се контролира от митницата.

Танов обяснява, че се старае да засили контрола при продажбата на горива. Там има огромни шашми, които са свързани с акцизи, ДДС, фиктивен износ, контрабанден внос, внос на едно гориво, декларирано като друго, за което не се дължи акциз (напр. керосин вместо бензин) и т. н. – всички възможни данъчни и митнически нарушения. И Танов отговори многозначително от кого е атаката срещу него: „… В сектора “горива” почти няма, убедих се за тези девет месеца, няма чисто бял… навсякъде има фиктивни износи, навсякъде са правени всевъзможни гимнастики, за да се спестят средства да влязат в държавния бюджет.“

Това няма ду му го простят. Той засегна с това изказване “Лукойл”. За петролния монополист има съмнения, разбира се неофициално, че прави някои от изредените шашми с горивата. Освен това фирмата майка е регистрирана в чужбина, а подразделенията й в България така въртят парите, че данъци до България не стигат, освен ДДС и акциз. И както се оказа първите 3 месеца на годината “Лукойл Нефтохим Бургас” не е произвеждал бензин и не е плащал данъци при внос на петрол, поради което е спаднал с около 60 млн. планираният приход от митницата в Бургас. А през това време бензин и горива се продаваха навсякъде, значи са внесени, складирани от по-рано и/или…

На думите на Танов реагира Диана Дамянова, шефка на пиар агенцията Д&Д, която обслужва “Лукойл”. Самата Дамянова беше няколко години вицепрезидент на “Лукойл”. Тя се грижеше и за предизборната кампания на ГЕРБ и лично на Вежди Рашидов в Кърджали. И сега нейна служителка е шеф на кабинета на културния министър, а Дамянова е ангажирана не само с имиджа на Рашидов, но и с работата на министерството (неуспешно до момента). Няма съмнение, че е приближена на властта. Тя коментира пред електронното издание „Всеки ден“, че казаното от Танов е твърде сериозно обвинение към фирми, „които от 11 години настояват за пресичане на контрабандата с горива“. И още:“Ние сме един от най-големите търговци на горива в България. Не можем да не го приемаме лично.“
Сблъсъкът е очевиден. Танов се изправи срещу “Лукойл”, макар и да не спомена имена на фирми. Като капак шефът на “Лукойл” Валентин Златев е близък и с премиера Борисов.

На пресконференция в края на април Ваньо Танов заяви, че ако се задържи на поста си още 2-3 месеца, всички вратички за ощетяване на държавата ще се затворят и събираемостта на акцизи и ДДС от акцизните стоки ще се върне и дори ще надхвърли миналогодишните равнища въпреки спадналото потребление. Не се знае обаче, дали Танов ще изкара още 2-3 месеца. Самият той се надценява. Никой у нас не е победил напълно контрабандата и не е затворил всички вратички. Естествено е при криза тя да се увеличи.

Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията, който от години изследва контрабандата в страната, твърди, че след срива на пазара на имоти, бивши силови групировки и олигарси са се върнали в нелегалната търговия с цигари, горива и алкохол. Така че Танов се изправя срещу много сериозна сила. Не само в областта на горивата.

Агенция „Митници“ опроверга пред някои  медии обвиненията на вицето Цветанов за липса на резултати с някои данни. Например от януари до април са разкрили 25.6 млн. къса контрабандни цигари в сравнение с 1.2 млн. броя за първите 4 месеца на миналата година, когато начело на агенцията бе Христо Кулишев, а на власт – тройната коалиция. И от алкохол за първото тримесечие митниците са събрали с близо 30% по-висок акциз, въпреки че ставката не е била повишавана.

Така че “другарската” критика на Цветанов не е съвсем другарска. Най-напред митницата не е в ресора на вътрешния министър, а на другия вицепремиер – финансовият министър Дянков. Който няколко пъти изрази задоволство от работата на митниците. Получава се странно противопоставяне. Развръзката предстои.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.